Je bekijkt een artikel van

De kreeft is een echte overlever en je kunt van hem leren

26 februari 2021, 10:00

Boekrecensie van ‘De strategie van de kreeft’

Heb je ervaring met veranderingsprocessen, of ga je eraan beginnen? Lees dan ‘De strategie van de kreeft’. De auteurs nemen de kreeft als metafoor om het proces van veranderingen te duiden. En dat werkt.

Deze recensie is geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens medeauteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.

‘De strategie van de kreeft’, klinkt in eerste instantie als een loze kreet, die me doet afvragen wat ik me er bij voorstellen en of een boek met een dergelijke titel wel genoeg diepgang heeft? De naam van de auteur Yousri Mandour haalde mijn twijfels weg. Want ik ben bekend met meer boeken van hem op het gebied van groei en strategie. Dit boek schreef hij het samen met co-auteurs Dorien Van der Heijden en Sven Turnhout. Positief nieuwsgierig ben ik het boek gaan lezen.

Opmerkelijke wijze van groeien

De auteurs nemen de kreeft als metafoor om het proces van veranderingen te duiden. Waarom een kreeft? De kreeft is een echte overlever, al meer dan 250 miljoen jaar leven kreeften op de bodem van oceanen en rivieren. Naast dat ze zich steeds aanpassen aan veranderende omstandigheden, zoals klimaatveranderingen, hebben ze ook een opmerkelijk wijze van groeien. Zoals we weten heeft een kreeft een krachtig pantser die ze beschermt tegen aanvallen van vijanden. Het pantser groeit niet mee, tijdens de groei moeten ze het afwerpen om daarna een nieuwe, groter pantser aan te maken. In die periode van verandering zijn ze het meest kwetsbaar. Daarnaast eten ze het oude pantser op omdat daar voedingstoffen inzitten die noodzakelijk zijn voor het nieuwe grotere pantser.

De kreeft gebruikt zijn oude pantser voor zijn nieuwe

Hoe herkenbaar in veranderingsprocessen. Dat maakt deze metafoor bijzonder toepasselijk. Het ontdoen van het pantser, wat zo veilig is, om daarna in een kwetsbare situatie te komen om te kunnen groeien is heel sterk. Wat het nog sterker maakt is dat de kreeft het oude pantser gebruikt voor het nieuwe. Natuurlijk komen ook de andere onderdelen van de kreeft aan bod zoals de enorme voelsprieten en de scharen. Al ontledend komen alle facetten van een veranderproces aan de orde.

Het boek is zeer toegankelijk en leest vlot weg. Ieder hoofdstuk wordt afgerond met zogenaamde take aways. Handig om nog eens iets terug te zoeken. De aangedragen metafoor is bijzonder verhelderd om te gebruiken in de praktijk. Het spreekt met name aan vanwege het feit dat groei verandering met zich mee brengt. Je zult af en toe het veilige moeten verlaten om er sterker uit te komen. Een mooi inzicht en voor mij een toevoeging op de bestaande literatuur.

Hiermee is het boek aan te bevelen aan degenen die al wat meer ervaren zijn met veranderingsprocessen, maar ook die aan het begin van een dergelijke ervaring staan. Voor de eerste zitten er mooie handvatten in die je kunt gebruiken om zaken te verduidelijken. Voor degene die kennis gaan maken met zo’n traject; in het boek lees je wat je te wachten staat.

De strategie van de kreeft

Auteur: Yousri Mandour, Dorien van der Heijden, Sven Turnhout

ISBN: 9789089655110

Uitgever: van Duuren management

Druk: 1e druk

Trefwoorden: vernieuwing, verandering, transformatie, veranderprocessen, groei, change management

In Nederland zijn ongeveer 130 mensen Register Marketeer. Een aantal van hen blogt (via Marketingfacts en NIMA.nl) over ontwikkelingen in marketing, events over strategische marketing en post ook recensies over marketingliteratuur. De titel NIMA Register Marketeer is een Europees kwaliteitskeurmerk voor topmarketeers. De titel is in 1992 in het leven geroepen en om gecertificeerd te kunnen worden als RM, met het bijbehorende recht de titel te mogen voeren, moet je als marketeer aan een aantal eisen voldoen. Ze zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. Elke vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld. Voor strategen in marketing zijn de officiële titel en de certificering van grote waarde. Zowel voor binnenlandse als buitenlandse bedrijven staat de titel Register Marketeer garant voor zeer brede en actuele kennis en ervaring op strategisch marketingniveau. Meer weten over NIMA Register Marketeers?

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!