De ondergang van merken en de trends die dat veroorzaken

Boekrecensie van 'Merkdisruptie'

De ondergang van merken en de trends die dat veroorzaken

Het boek 'Merkdisruptie' gaat over honderd merken die gaan verdwijnen, de vijftien megatrends die dit veroorzaken en een strategie om de ondergang te voorkomen. De auteurs, brand-director Jeroen Cremer, merkstrateeg Frank Haveman en media-ondernemer Richard Otto, zijn in staat geweest om diverse externe ontwikkelingen te vertalen naar de gevolgen voor merken.

Deze recensie is geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens medeauteur van 'Neuromarketing' en docent Marketing bij SRM.

Als ik een boek in handen krijg bekijk ik het zorgvuldig voordat ik begin te lezen. Voorzijde, achterflap en inhoudsopgave geven me een beeld van wat ik kan verwachten. Mijn oog viel al meteen op pagina 184 van 'Merkdisruptie' – daar staan de honderd merken genoemd, die volgens de auteurs geen lang leven meer hebben. Toch alvast even kijken waar we het dan over hebben. Naast de verwachte merken zoals retailer Blokker en kranten zoals De Telegraaf, staan er ook verrassende merken tussen. De merken die je niet direct verwacht, maakten me nieuwsgierig naar de visie van de auteurs achter de oorzaak.

Veranderend merkenlandschap

De auteurs noemen vijftien megatrends die het merkenlandschap definitief zullen veranderen. Deze megatrends vinden hun oorsprong in vijf vormen van disruptie: universele factoren en economische, seksuele, psychologische en sociologische disruptie. De auteurs gaan uitgebreid in op de verschillende factoren en de trends die disruptie veroorzaken, zoals kapitalisme, narcisme en bipolaire breinen. De factoren worden aan het eind van het verhaal gekoppeld aan huidige merken die door deze trends hoogstwaarschijnlijk niet zullen overleven.

"Goede marketeers worden niet verrast door veranderende omstandigheden"

Iedereen is in staat om de benoemde megatrend naar een eigen situatie om te zetten. Trends die ogenschijnlijk ver van je bed lijken te liggen, komen dan toch wel dichtbij. Het zet je aan het denken welke betekenis dit ook voor jouw organisatie of merk zal hebben. De merken die hieraan gekoppeld zijn, bevestigen de theorie. Ook sterke merken zoals Ajax zullen het door de globalisering moeilijk gaan krijgen, om maar een voorbeeld te noemen.

Het boek is mijns inziens een wake-up call voor ontwikkelingen die je zeker zult herkennen, maar waarvan je niet zo goed beseft welke invloed ze kunnen gaan hebben. Een goede marketeer wordt niet verrast door veranderende omstandigheden. De wet van Darwin zou een marketingwet kunnen zijn. Niet de sterkste overleven, maar degene die zich het beste aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Lees het boek om voorbereid te zijn op dat wat komen gaat.

Merkdisruptie

Auteurs: Jeroen Creemer, Frank Havermans en Richard Otto

EAN: 9789082873818           

Uitgever: Tens Media

Druk: Eerste druk 2019 

Trefwoorden: merken, merk, brand, branding, disruptie, megatrends, trends, marktontwikkeling

Bang iets te missen? Samen pakken we de inkoopkorting! NIMA Books houdt voortdurend bij welke marketingboeken je volgens 'de markt' in de kast moet hebben staan. Als naslagwerk, als pageturner, als doorbladerexemplaar of als basisboek. De lat ligt hoog, maar praktische toepasbaarheid, actualiteit en relevantie zijn doorslaggevend. Ieder kwartaal een geselecteerd boek met een heldere toelichting. Mail naar: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)    


Delen

0
2


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.