De week van Koot: Marvel-podcasts en scheurtjes in het digitale tijdperk

28 oktober 2019, 12:00

Als je met tientallen mensen uit de creatieve sector gaat praten en je oor te luisteren legt op de straat, vind je vanzelf een mooi thema voor het Songfestival. ‘Open Up…’. Met het verzoek om het thema zelf aan te vullen. Het is een beetje een containerthema, maar gelukkig staat de Rotterdamse haven daar weer vol mee. Voor al het andere (marketing)nieuws is hier weer de wekelijkse update.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze nieuwe rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

1. Colours

Wat is de rol van kleur in CX en branding? Dat is best een interessante vraag. En dan voel je al aankomen dat er geen kort antwoord mogelijk is. Maar hoe leuk is het als dat antwoord eigenlijk direct een reis is door allerlei onderzoeken en je als het ware meeneemt in de verschillende opties? Dat antwoord vind je in dit verhaal van digital customerexperience-agency Tough & Competent. Overigens een prachtig voorbeeld van de manier waarop content kan worden gebruikt voor onderscheidend vermogen.

2. Digitale kennistest

Als je heel eerlijk bent, is er niets leuker dan het testen van je kennis. Pew Research Centre heeft een eenvoudige test gemaakt om je digitale kennis te testen. En ondanks dat het er eenvoudig uitziet, blijkt de werkelijkheid toch iets anders te zijn. Dus test jezelf door deze tien vragen te beantwoorden.

“The last click is iets minder heilig dan we denken”

3. Adidas

Heel langzaam en heel voorzichtig beginnen we de eerste scheurtjes in het digitale tijdperk te ontdekken. Wat voelt als controle over het digitale zender/ontvanger-model, is vanuit een efficiency-oogpunt wellicht te verklaren, maar is dat hetzelfde als effectiviteit? In dit verhaal geeft Adidas een klein kijkje in de keuken waarin ze juist deze tegenstelling (efficiency versus effectiviteit) inzichtelijk maken en tot de conclusie komen dat het gevolg van een efficiency-doelstelling heeft geleid tot een overinvestering in digital, met een afname van effectiviteit. The last click is iets minder heilig dan we denken.

4. Social media en wellbeing

In de UK is het natuurlijk nog steeds enigszins onrustig met alle Brexin-or-Brexout-discussies. Maar het werk gaat natuurlijk gewoon door. Deze week verscheen er een rapport van het Britse Ministerie van Education dat onderzoek heeft gedaan naar de mate van wellbeing of happiness van kinderen en jongvolwassenen. Ook de rol van social media is hierbij onderzocht. Een aardige conclusie is dat waar je misschien zou verwachten dat social media een rol zou kunnen spelen in het overall gevoel van happiness, dat eigenlijk niet zo blijkt te zijn. De drie dingen die echt belangrijk zijn, zijn gewoon veel aardser: goed slapen, afspreken met vrienden en niet geconfronteerd worden met elementen van pesten. Hier is de samenvatting van de BBC. Downloaden van het rapport kan hier.

“Waar je misschien zou verwachten dat social media een rol speelt bij gelukkig zijn, blijkt dat niet zo te zijn”

5. Communicatie en strategie

Strategen zijn niet alleen specialisten in het maken van een strategie, maar ook in het produceren van een slidedeck van tenminste tenminste pagina’s, vaak nog met een prettige appendix als bijlage. In dit proces speelt communicatie vaak geen rol. Het denkwerk is immers belangrijker dan de manier waarop het in een latere fase geïmplementeerd moet worden in de organisatie. Mark Leiter en Jeff Pundyk zijn echter van mening dat hier een enorme kans ligt voor communicatie. Sterker nog, het in een eerdere fase betrekken van communicatie(specialisten) is een manier om strategische plannen effectiever te maken. In deze notitie van Wharton University stellen zij een vijftal manieren voor waarin communicatie een belangrijke rol speelt.

6. Social media timelaps

We kennen inmiddels allemaal de cijfers van de socialmediakanalen, maar toch blijft het leuk om de timelaps te zien wat betreft de ontwikkelingen tussen 2003 en 2019. Wie kwam er binnenvliegen in de top 9 en wie vloog er weer uit? Met name in de laatste periode zie je de enorme opkomst van TikTok.

7. TikTok

In de laatste vijf kwartalen is TikTok de meest gedownloade app in de App Store. Dat zagen we ook al in het overzicht van punt 6 hierboven. De vraag is dan natuurlijk wat merken kunnen doen om TikTok te gebruiken voor hun marketingcommunicatie. In dit overzicht van SocialMediaExaminer is dat even voor je op een rijtje gezet. Niet alleen worden de eerste stapjes besproken, maar er worden ook een aantal voorbeelden voor verschillende branches gegeven: van een bakkerij, een dagblad tot een echte sheriff.

“Hoe kun je als merk TikTok gebruiken in je marketingcommunicatie?”

8. Loom

Video is natuurlijk een krachtig middel voor communicatie. In enkele gevallen is het gebruik van video voor het informeren van derden (medewerkers of klanten) veel makkelijker dan het gebruiken van tekst. In sommige gevallen zou het zelfs nog handiger zijn als je in de video ook screenshots kunt laten zien, als een soort tutorial. Goed nieuws dat er een tool is als Loom. Die kan namelijk met behulp van je front facing-camera een video maken (eventueel inclusief screenbeelden) die je vervolgens met behulp van een link kan delen.

9. LinkedIn Events

De nieuwste feature van LinkedIn: LinkedIn Events. Sinds vorige week is het mogelijk om LinkedIn niet alleen te gebruiken voor het posten van berichten of live uitzenden, maar nu ook om events aan te maken en direct mensen uit te nodigen. Ook het vermelden van de plek waar tickets gekocht kunnen worden is mogelijk. Zoals te lezen in de analyse van TechCrunch, is de tool nu gratis, maar zal dat op termijn wel veranderen in een betaalde variant.

“Audio in het podcastformat is nog steeds aan een enorme groei bezig”

10. Marvel

Wolverine, Star-Lord, Hawkeye en Black Widow binnenkort ook in audio! De comics uit de Marvel-studio krijgen allemaal hun eigen podcast. Opnieuw een bevestiging dat audio in het podcastformat nog steeds aan een enorme groei bezig is. Dan Buckley, president of Marvel Entertainment, is vrij helder als hij zegt: “Powerful stories are read, seen, and heard – and we believe audio is the next natural step to bring the Marvel Universe to fans around the world.”

Tot volgende week!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!