De week van Koot: Siri gaat in zee met Walmart en 175 tech-tools voor contentmarketing

25 november 2019, 12:00

29 November, Black Friday! Het grootse internationale kortingenfestival. Onderzoek van Simon-Kucher & Partners toont aan dat bijna zeventig procent van de Nederlanders denkt dat de kortingen op Black Friday fake zijn. Toch laat datzelfde onderzoek zien dat één op de vijf Nederlanders van plan is om sowieso iets aan te schaffen. Twijfelt er iemand nog aan de rol van emotie in het koopproces? Voor al het overige nieuws is hier de wekelijkse marketing-update.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

1. Christian Madsbjerg

Christian Madsbjerg is de auteur van het inmiddels geprezen boek ‘Filosofie in een tijd van Big Data’. Madsbjerg is consultant van vele Fortune 500-bedrijven en benadert problemen op een nieuwe manier. In deze meer dan interessante podcast bespreekt hij met filmmaker Andrew Zuckerman zijn visie op de huidige wereld en de rol van de mens daarin. Een mooi en ander kijkje dan we gewend zijn. En: volgens Madsbjerg is Design Thinking bogus!

2. Walmart en Siri

Een spannende ontwikkeling deze week rondom Siri, de personal assistant van Apple. We weten natuurlijk allemaal dat de connectie tussen Amazon Alexa en de Amazon webshop/winkel een ijzersterke combinatie is. Apple bleef met zijn assistent een beetje achter bij de rest. Maar deze week werd duidelijk dat Walmart als grootste retailer van de wereld een verbinding is aangegaan met Siri, die de shoppers van Walmart de mogelijkheid geeft om via Siri boodschappen op de boodschappenlijst te plaatsen. Is dit het begin van een inhaalslag van Apple?

“Is de samenwerking met Walmart het begin van een inhaalslag van Apple?”

3. Synthetisch of mens?

Bij het bedenken van een voice-strategie zal je op enig moment moeten bepalen of de stem (voice) die je gaat gebruiken een synthetische of een menselijke stem gaat worden. Een synthetische stem is een kunstmatig geproduceerde versie van een menselijke stem. Daarnaast is er de vraag of de stem mannelijk of vrouwelijk moet zijn. Voicebot publiceerde een nieuw rapport over Voice UX, waarin de voorkeuren van de consument onderzocht zijn. Menselijke versus synthetisch, vrouwelijk versus mannelijk, de dialoogduur en de call-to-action.

4. SERP

De naam SERP staat voor Search Engine Result Page. In bijna alle gevallen hebben we het dan over de resultaten die zichtbaar zijn op de eerste resultaatpagina van Google naar aanleiding van een zoekopdracht. Maar in de laatste jaren is die resultaatpagina nogal wat veranderd: van een lineaire lijst naar een pagina met featured snippets, afbeeldingen, people also ask en nog veel meer. De Nielsen Norman Group heeft onderzoek gedaan naar de effecten van deze veranderingen op het zoekgedrag, over Pinball-patronen en aanbevelingen.

5. Ant Forest

Dan komt er opeens zo’n idee langs waarvan je dan denkt: waarom doen we dat niet in de hele wereld? Ant Forest is wat mij betreft zo’n idee. Een activatie van Alipay, het mobiele betalingssysteem in China, dat via de smartphone gebruikers aanzet tot het beperken van CO2-uitstoot. De fiets in plaats van de auto te gebruiken, minder papiergebruik, en het aankopen van duurzame producten. Als je dat doet, verdien je ‘energy points’, waarmee je een virtuele boom kunt kopen die onmiddellijk door Alipay wordt omgezet in een echte boom. Inmiddels doen er vijfhonderd miljoen mensen mee en zijn er meer dan honderd miljoen bomen gepland.

6. RTL en de redactierobot

RTL Nieuws heeft op de redactie een nieuwe assistent. Zijn naam is ADAM. ADAM staat voor Automatische Data Artikel Machine. De robot schrijft verhalen op basis van grote hoeveelheden aan data die door journalisten zijn verzameld, geanalyseerd en bewerkt. Zo kunnen lokale trends zichtbaar gemaakt worden. In de toekomst zullen dus een groot deel van de verhalen geschreven gaan worden door datamachines. Is dit een voorproefje van wat er in het communicatievakgebied gaat gebeuren?

“In de toekomst zullen verhalen geschreven gaan worden door datamachines”

7. Customer Experience

De ervaring van de consument als hij op welke manier dan ook in contact komt met een organisatie of merk, wordt steeds belangrijker. We bevinden ons middenin de beweging ‘van Customer Experience naar Customer Centricity’. Inspiratie en voorbeelden die niet direct voor de hand liggen, maar wel werken, zijn dan meer dan prettig: een mooi verhaal in Forbes, met voorbeelden van over de gehele wereld.

8. 175 Techtools voor contentmarketing

Jaarlijks verzorgt het Content Marketing Instituut een update over welke technische middelen het meest gebruikt worden voor de uitvoering van de contentmarketing. Hier is de lijst met 175 tooltjes van 2019.

9. Touchpoints

In de UK is er een prachtig instituut dat als kenniscentrum de kar trekt voor het marketingcommunicatievakgebied; de IPA (Institution for Practitioners in Advertising). Al tien jaar lang doet IPA onder de naam ‘Touchpoints’ onderzoek naar tijd en plaats in relatie tot het mediacontactmoment. In Nederland kennen we daar een beperkte variant van in het project Media:tijd. Maar met alle respect: dat komt niet in de buurt van het IPA-onderzoek ‘Touchpoints’. Zojuist zijn de resultaten gepubliceerd van 2019. In dit overzicht krijg je een beetje een idee van reikwijdte en toepassing van Touchpoints. En om te laten zien wat het belang is van context voor een advertentie-uiting, is hier een mooie presentatie van Tesco, gebaseerd op het Touchpoints-onderzoek.

“We bevinden ons middenin de beweging die van Customer Experience naar Customer Centricity gaat”

10. Dolly Parton’s America

Een van mijn favoriete podcastmakers is Radiolab. Bij deze talenten voel je de liefde voor het medium in zowel de onderwerpen als de uitvoering en productie. In Hilversum was het deze week de ‘Week van de Podcast’ en gelukkig werd er in een uitzending op Radio 1 aandacht besteed aan één van de series van Radiolab, waarin Dolly Parton centraal staat, maar waarin zij eigenlijk ook weer een middel is om te komen tot een groter doel: de transitie van de Amerikaanse cultuur. Een prachtige zesdelige serie over een bijzondere dame en interessante inzichten in de culturele verschuivingen.

Tot volgende week!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!