De zeven voorspellingen voor social media in 2020

30 december 2019, 10:00

Dat was het dan, 2019. Het was het jaar van de opmars van TikTok, een explosie van nieuwe features op Snapchat en de doorontwikkeling van social commerce op Instagram. Aan de hand van de ontwikkelingen en ervaringen van de afgelopen tijd doen we een aantal voorspellingen. Hier zijn de zeven voorspellingen voor 2020 op het gebied van social media.

1. Stories wordt standaard

Het stories-format werd natuurlijk lang geleden al door Snapchat geïntroduceerd, maar ruim drie jaar later is het ook mogelijk om Stories te gebruiken op Instagram. De functie werd stevig omarmd door Instagrammers, maar bedrijven zijn er nog steeds een beetje voorzichtig mee. In 2020 gaat daar verandering in komen en zullen steeds meer bedrijven Instagram Stories meenemen in hun socialmediastrategie. Niet alleen omdat de stories-functionaliteit nu op meerdere platforms beschikbaar is, maar ook omdat de feature op alle platforms met steeds meer functies wordt uitgebreid.

2. Early adopters nemen TikTok mee

Dit jaar zagen we al dat de populariteit van TikTok (voorheen musical.ly) in rap tempo toenam onder Generation Z. Al meer dan 1 miljoen Nederlandse kids delen grappige video’s van maximaal 15 seconden met hun vrienden. Ze spenderen gemiddeld maar liefst 45 minuten per dag op het platform. In 2020 zullen de early adopters onder de bedrijven TikTok gaan implementeren in hun socialmediastrategie.

“In 2020 zullen de early adopters onder de bedrijven TikTok gaan implementeren in hun socialmediastrategie”

3. Meer sturing op bereik in plaats van likes en interactie

Vooral in de VS neemt het aantal socialmediagebruikers dat lijdt aan mentale gezondheidsproblemen toe. Dit heeft vooral als oorzaak dat de druk om een fantastisch leven te leiden op social media te hoog is. Daarom heeft Instagram als eerste socialmediaplatform het aantal likes verwijderd van de pagina’s. In 2020 zullen meer platforms volgen: Facebook is op dit moment al aan het testen. De focus van posts zal dan ook vooral gaan liggen op KPI’s, zoals bereik en weergaven.

4. Social commerce wordt verder gestandaardiseerd

Dat social media steeds meer gebruikt wordt als webshop, wisten we al een tijdje. Maar het e-commercetintje gaat steeds verder. Afgelopen jaar is het namelijk mogelijk geworden om direct te betalen op Instagram, is Instagram – en Facebook Shopping geintroduceerd en wordt Facebook Pay uitgerold in de komende maanden. In 2020 zal social commerce gemeengoed worden en zal het steeds makkelijker worden om via social media een product aan te schaffen. Deze ontwikkeling is perfect voor bedrijven in e-commerce.

“Social commerce zal gemeengoed gaan worden”

5. Meer focus op micro-influencers

Influencer-marketing is een woord dat je niet kan zijn ontgaan in het afgelopen jaar. Na een aantal flops op social media, afkomstig van de grote influencers, is het vertrouwen in influencers en influencer-marketing gedaald. In 2020 zal daarom de focus switchen van de grote influencers naar de micro-influencers. Het vertrouwen in micro-influencers door de consument is hoger, waardoor een samenwerking met hen meer zal opleveren.

6. Groepen maken comeback

Mensen hebben behoefte aan privacy op social media. Daarom zullen groepen een comeback maken. Onder andere LinkedIn doet een poging om de groepen weer nieuw leven in te blazen. Bedrijven zullen zich richten op het onderhouden van groepen over hun product, dienst of toepassingen hiervan. Een mooi voorbeeld hiervan is de ‘Be creative with Action and more‘-community op Facebook, waarin leden foto’s en video’s plaatsen over creatieve toepassingen van spulletjes die bij de Action zijn gekocht. Mooiere gratis reclame kan je niet hebben, toch? Een advies aan bedrijven die hier gebruik van willen maken: claim alvast een naam voor je groep en/of kijk of er al relevante groepen bestaan waar je jezelf in kan mengen.

“Groepen zullen een comeback maken”

7. Pinterest Advertising wordt gemeengoed

Sinds dit jaar is het (eindelijk) mogelijk om Pinterest Advertising in te zetten. Dit jaar waren de early adopters aan de beurt, maar aangezien de bezoekers gebruikmaken van Pinterest om inspiratie op te doen en daardoor een veel hogere koopintentie hebben dan gebruikers op andere platforms, zullen de rest van de e-commercebedrijven het adverteren op Pinterest ook mee gaan nemen in hun strategie voor het nieuwe jaar.

Wat zijn jouw voorspellingen op het gebied van social in 2020?

Alice Kaal
Social media specialist bij Social Media Huis

Alice is verslingerd aan Social Media en alles wat ermee te maken heeft. Ze was werkzaam in verschillende branches zoals retail, muziek en transport en past die opgedane kennis toe als Digital Marketeer bij Endoor | ROC van Twente. Daarnaast biedt ze haar social media en content kennis ter beschikking aan met haar eigen bedrijf Social Media Huis.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Gert

    opkomst van groepen zit al een paar jaar in de ‘hot next year’- posts


    2 januari 2020 om 08:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!