De invloed van virtuele communities op e-commerce
Jeffrey Grau schreef afgelopen week een interessant artikel in iMedia over de toekomst van ecommerce. Jonge consumenten veranderen volgens Grau de spelregels van ecommerce en hij verwijst daarbij naar het artikel The MySpace Generation in BusinessWeek:
The impact of young consumers on ecommerce is visible in the way they share product recommendations over the internet. Many online shoppers are already familiar with how retailers from Amazon to Expedia to Target integrate customer ratings and reviews on their websites. But for young consumers who like to hang out in social networks such as MySpace.com or Facebook.com, product advice is an incidental part of the chatter that is the main attraction. In contrast with the structured form of product recommendations found on Amazon, this is a fluid and informal way of sharing opinions online about products and brands.
De vraag is hoe marketeers hier mee moeten omgaan. Helaas gaat Grau in zijn artikel niet veel verder dan het noemen van een aantal pogingen van marketeers om virtuele communities te beinvloeden. Door bijvoorbeeld bloggers te laten schrijven over nieuwe producten (zie ook How to suck up a blogger) of door zelf weblogs te starten (en daarmee een onderdeel te worden van de blogosfeer). Ik denk dat nog maar weinig marketeers DE oplossing hebben gevonden. De komende jaren zullen adverteerders met vallen en opstaan moeten leren hoe het de (jonge) consument online kan bereiken (en beinvloeden).
O, nu snap ik pas hoe dat werkt met een url. Excuus voor de rommel.