De toekomst is draadloos?
In een schaamteloos zonnig Los Angeles vond onlangs de conferentie Mobilizing the Masses plaats. De bobo’s van de draadloze industrie – denk AT&T Wireless, het Finse Jippii, America Online (AOL) en Carat – kwamen bijeen om plannen te smeden om ons, ‘enterprising consumers looking for a compelling user experience’ aan het draadloze en mobiele Internet te krijgen.
Deze industrie heeft een probleem: de technologie ontwikkelt zich sneller dan het mediagebruik van argeloze consumenten. Terwijl het buiten zomerde, somberden binnen de deelnemers over het uitblijven van wereldwijde standaardisering van netwerken en het conservatisme van grote mediabedrijven en ‘kleine’ consumenten.
Kernprobleem volgens de deelnemers aan deze conferentie was: waarom spelen, lezen, kijken en kopen we niet meer met ons digitale speelgoed? In een mooi essay (februari 2001) schreef AT&T-onderzoeker Andrew Odlyzko het antwoord al helder: ‘Content is Not King’: mensen gebruiken communicatietechnologie sinds jaar en dag in feite maar voor 1 ding: communiceren. Babbelen. Roddelen. Kletsen. Enzovoorts. Industriecijfers voorspelllen niet anders: inhoud is vooralsnog aan weinigen besteed, maar bellen, e-mailen en SMS-en doen we allemaal.
Bron:
Referenties: