Dit jaar nóg meer social advertenties?

Onze content zal nog vaker onderbroken worden door reclames

Dit jaar nóg meer social advertenties?
, Marketingfacts

Door de huidige wereld waarin we leven is onze mediaconsumptie ook veranderd. We kijken geen films meer op het doek maar gewoon thuis. We zitten meer op social media doordat we minder elkaar minder ‘fysiek’ spreken. Hoe gaan marketeers hiermee om en kunnen zij hier goed op inspelen?

Afgelopen jaar konden we door de verschillende lockdowns helaas niet naar de bioscopen. Hierdoor is zijn de investeringen in bioscoopreclame het sterkst gedaald. Dit jaar zal de reclame voor kranten en tijdschriften naar verwachting het sterkst dalen. Warc kwam met een interessant onderzoek hierover. In dit artikel vind je de opvallendste uitkomsten.

Doordat de bios al lange tijd gesloten is, is het aandeel wereldwijde media-investeringen in online video juist toegenomen. Deze tak van sport zag de grootste netto budgetverhoging. En dit jaar zullen deze uitgaven alleen nog maar toenemen. Eigenlijk is het ook helemaal niet gek dat online video advertising zo toeneemt. Recent werd al bekend dat men veel meer filmpjes is gaan kijken via kanalen als Netflix, Disney+ en social media.

Advertentietrends van 2021

In de meest recente voorspellingen van Warc komt naar voren dat online video en social media allebei een groei met dubbele cijfers zullen laten zien. Ook is de verwachting dat de bioscopen en ‘out-of-home-reclame’ dit jaar weer wat zullen opleven. Dit ten koste van de advertenties in kranten, tijdschriften en op de televisie. In het oorspronkelijke rapport, opgesteld door Kantar, is de verwachting te lezen dat het marketingbudget verhoogd zal worden voor de andere online kanalen, als het gaat om influencers, podcasts of de inzet van advertenties op tv-streamingdiensten.

Het adverteren op deze kanalen levert allemaal data op. Het is belangrijk voor marketeers om die te benutten en begrijpen. Ze zijn relevant voor het meten van de campagne-effectiviteit.

Marketeers maken zich zorgen om de mogelijk cookieloze toekomst

De marktonderzoeker constateert dan ook dat marketeers zich door de pandemie nóg meer zullen gaan richten op de effectiviteit van hun campagnes. Marketeers blijven zeker optimistisch over de toekomst, maar ze geven wel aan dat de hoeveelheid gegevens niet voldoende is om goede besluiten te nemen. De zorgen liggen dan vooral rond de mogelijk cookieloze toekomst. Dit zou een probleem zijn, want dan wordt het veel lastiger om de online advertentieblootstelling te volgen, waardoor ook de effectiviteitsmeting in gevaar kan komen.

Hieronder staan uitgebreid de gevolgen van de pandemie (2020) en de verwachtingen voor 2021 genoteerd. Opvallend is dat het verschil tussen beiden bij eigenlijk elk mediakanaal aanzienlijk is. Maar vooral advertenties via streaming-tv en advertenties in podcasts zullen dit jaar behoorlijk groeien.

Credits afbeelding: , licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.