Duurzame innovaties van de wereld van morgen (#RS4TS)

15 november 2012, 12:01

Rethinking solutions for tomorrow’s society #RS4TS

Namens Marketingfacts was ik dinsdag 13 november aanwezig op de Philips Innovation Experience. Het driedaagse event staat bekend om het samenbrengen van de innovatieve kracht van Philips en het delen van deze experience door middel van een inspirerende reis langs de laatste innovaties en hun betekenis voor miljoenen mensen.

“Philips omarmt al 120 jaar innovatie omdat we ons ermee kunnen onderscheiden. Ondernemerschap is de oplossing om sterker uit de crisis te komen. Philips laat dat zien met oplossingen die inspelen op maatschappelijke trends, en het belang dat mensen hechten aan gezondheid en een duurzame samenleving” – Frans van Houten

Het doel van de Philips Innovation Experience is dat de combinatie van de ervaringen en de innovaties van Philips tot vruchtbare gedachtewisselingen zal leiden. Uiteindelijk is ervaring niet wat een mens overkomt. Het is wat een mens doet met wat hem overkomt. Rethinking solutions for tomorrow’s society.

Vier actuele thema’s

Al meer dan honderd jaar levert Philips zinvolle oplossingen die het leven van mensen beter en aangenamer maken. In deze 21e eeuw is innovatie ook het resultaat van een nauwe samenwerking met bedrijven, kennisinstellingen en overheden. Tijdens de Innovation Experience kregen we de kans om te ervaren wat Philips’ oplossingen op het gebied van gezondheid & welzijn voor mensen, steden en onze leefomgeving betekenen.

De Philips Innovation Experience is verdeeld in vier actuele thema’s:

  • Livable Cities
  • Innovating Healthcare
  • Personal Space
  • Sustainable Living

Hieronder de oplossingen van Philips die op mij het meeste indruk hebben gemaakt:

CityTouch

In 2050 leeft tweederde van de wereldpopulatie in steden. Het veilig en gezond houden van stedelijke gemeenschappen is dan ook één van onze grootste uitdagingen. In onder andere de steden Rotterdam, Eindhoven en Almere draagt Philips al bij aan energiezuinige verlichting die straten, gebouwen en pleinen mooier en veiliger maakt, terwijl het milieu niet onnodig belast wordt of optimale toegang tot goede gezondheidszorg.

Met CityTouch en de combinatie Starsense RF als lichtmanagementplatform, kan elk lichtpunt apart worden aangestuurd via radio-frequente signalen. Hierdoor wordt het mogelijk om op eenvoudige wijze de openbare verlichting in straten of delen van de binnenstad te dimmen. Mocht er een calamiteit optreden, dan kan met één druk op de knop het licht terug op volle intensiteit worden gebracht.

© Philips

Met de dynamische verlichting kan het licht worden gedimd waar het wat minder nodig is. Ook met events als Glow, wat nu overigens in Eindhoven gaande is, kan het licht plaatselijk worden gedimd zodat de kunstwerken beter tot hun recht komen.

MR-HIFU

Gezondheid raakt de basis van elk mens. Een persoonlijk verhaal van een patiënte met borstkanker, vormt de opmaat naar onze innovaties in vroege diagnostiek, minimaal invasieve behandelingen en thuiszorgoplossingen. Een aantal innovaties op dit gebied waren gedaan om de behandelingen te verzachten door bijvoorbeeld lichttechnieken te gebruiken en tussen behandelingen in zelftestsystemen in te zetten. Dit kan al in 2014 worden gerealiseerd.

De innovatie die op een iets langere termijn gerealiseerd kan worden is MR-HIFU, een techniek waarbij tumorcellen bij borstkanker verwijderd kunnen worden zonder in de patiente te moeten snijden. Het is een vergelijkbare techniek met een magnetron waarbij de tumorcellen heel gericht kunnen worden ‘kapotgekookt’.

© Philips

“We gebruiken een combinatie van beeldvorming en ultrasone geluidsgolven om de tumorcellen door middel van verhitting te vernietigen” – Frans van Houten

Cityfarming

Philips past hun expertise toe om complexe mondiale problemen, de toenemende behoefte aan een efficiënt energiegebruik en gezondheidszorg, te vereenvoudigen door duurzame oplossingen te ontwikkelen voor mensen in alle markten.

Eén van de mooiste innovaties vind ik Cityfarming. Door middel van ledtechnologie is Philips in staat om groenten te kweken zonder volle grond of veel ruimte te gebruiken. Met lichtrecepten aangepast aan elke groente en groeistadia, weten ze het optimale uit het gewas te halen.

Op basis van deze technologie zouden restaurants hun eigen groenten kunnen kweken, in de kelder, de keuken of zelfs in het restaurant in het zich van de gasten. Stel je voor dat je de hele ingang kan bekleden met verse tomaten, komkommers en sla!

© Philips

Philips werkt nauw samen met het Eindhovense slabedrijf Deliscious. Met dit bedrijf zijn ze in staat met een mobiel gotensysteem slaplanten op water te kweken, soms tot wel 7 lagen boven elkaar. Ga maar eens na hoeveel ruimtebesparing er hiermee plaatsvindt.

Lichttechnologie voor de retail

Naast CityTouch heeft Philips ook nieuwe lichttechnologieen voor in de retail ontwikkeld, onder de naam PureDetail. Persoonlijk zie ik het verschil niet duidelijk, maar dat zou ook kunnen doordat ik door de andere innovaties te veel was afgeleid. Addy van den Krommenacker is er helemaal fan van, dus dan zal het vast goed zijn. 😉

© Philips

De OLED technologie (hierboven) vind ik zelf wél te gek. De zachte lichtopbrengst in combinatie met design zou nog voor verrassende toepassingen kunnen zorgen in het retaillandschap.

Lichttechnologie voor thuis

Met de draadloze innovatie van CityTouch is het voor Philips natuurlijk ook een logische stap om dit ook op de consumentenmarkt te bieden. Met deze technologie is het mogelijk om de verlichting thuis eenvoudig met de app op je mobile devices aan te sturen. Op eenvoudige wijze kan je nu vanaf je bank de kleuren instellen op basis van een kleurenspectrum of zelfs je vakantiefoto.

© Philips

Het leuke aan Hue is dat de ledlampen ook van een grote afstand te bedienen zijn. Zo kan je dus vanaf je vakantiehuisje in Spanje de verlichting van je huis in Nederland bedienen; niet dat je daar wat van ziet, maar het is wel handig om een inbraak te voorkomen. Uiteraard moet je dan niet vergeten weer het licht uit te doen. 😉

Philips Innovation Experience

Het is duidelijk dat de wereldwijde trends en issues een leidraad vormen voor grote multinationals als Philips. Een ontwikkeling waarbij apps en mobile devices niet meer weg te denken zijn uit onze maatschappij. In bovenstaande voorbeelden heb ik getracht een beeld te vormen van de duurzame innovaties van de wereld van morgen. Wat er verder allemaal mogelijk is, is ook wel in het volgende filmpje te zien. Het was in ieder geval meer dan één groot ledfeestje…

Johan is een media designer met een sterke achtergrond in branding, digitale marketing en innovatie. In 2014 heeft hij appril festival in Rotterdam op de kaart gezet en was hij als marketing en community manager betrokken bij startup accelerator Rotterdam Internet Valley. Sinds 2015 zet hij zich in voor de Erasmus University Rotterdam op het gebied van onderwijsvernieuwing en innovatie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Roelof Oostindiën

    fantastisch alleen door nieuwe innovaties komen wij verder in onze wereld.


    23 november 2012 om 10:24
    Eric Lodiers

    Dit is de weg, mooi om te zien dat ondanks economische mindere klimaat toch volop innovatie plaatsvind.

    Goed artikel, bedankt voor posten!


    12 december 2012 om 18:34
    jjckong

    Dank voor de leuke reacties! Het is fantastisch om te zien dat bedrijven als Philips de verantwoordelijkheid nemen voor de maatschappij; de mensen en de wereld. Het is een goede ontwikkeling dat ook in dit economisch klimaat het belang van duurzaamheid toeneemt. Ik denk dat Philips op de juiste manier haar innovatieve kracht op het gebied van lichttechnologie en healthcare inzet. Het is een mooie lange termijn visie voor de maatschappij en voor de corporate sustainability van Philips zelf.


    12 december 2012 om 22:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!