Electronische TV-gids verrijkt met tweedescherminformatie

14 september 2012, 11:00

De Amsterdamse RAI trad begin september, zoals ieder jaar weer, als gastheer op voor IBC, waar meer dan 50.000 vertegenwoordigers van de mondiale mediaindustrie zich konden vergapen aan de nieuwste snufjes en toepassingen op video- en audiogebied. IBC, gekenmerkt als een van ’s werelds meest prestigieuze conferenties op het gebied van TV en media, stond dit jaar meer dan ooit in het teken van de samensmelting van conventionele TV en internet; de “Connected World” dijt steeds verder uit.

Niet alleen kondigde Liberty Global (UPC) eindelijk de al sinds twee jaar verwachte Horizon Mediabox aan, ook was op veel stands het nieuwste te zien op het gebied van zgn. tweedeschermapplicaties. Al in maart 2009 wezen we er hier op Marketingfacts op dat multitasking wel eens een cruciale rol in de mediaindustie zou kunnen vervullen en inherent daaraan het ontwikkelen van toepassingen op mobiele apparaten, zoals tablets en smartphones. Met name de snelle marktadoptie van tablets (lees: iPads) heeft ertoe geleid, dat tweedeschermapplicaties als paddestoelen uit de grond schieten.

De tweedeschermmarkt, als je daarvan kan spreken, staat nog duidelijk in de kinderschoenen, want in veel gevallen ontgaat je het nut van desbetreffende app. Er wordt overduidelijk geëxperimenteerd met een grote diversiteit aan modellen en vaak lijkt het erop dat een app uitsluitend wordt gelanceerd omdat de concurrentie dat ook doet (het me-too effect).

iFanzy

De Hilversumse software- en app ontwikkelaar Stoneroos lijkt met de lancering van haar nieuwe iFanzy TV-gids effectief in te spelen op het veranderde consumptiegedrag van de TV-kijker. De zelf ontwikkelde app toont een Electronische Programma Gids (EPG), die is verrijkt met gegevens over beschikbare tweedeschermapplicaties, waardoor iFanzy in feite een begrijpelijk verlengstuk wordt van het eerste scherm, de TV.

In één oogopslag zijn in de gids alle actieve tweedescherm-apps te zien. Geen moeilijke url’s intoetsen, maar vanuit de app direct en live toegang tot extra informatie met de mogelijkheid om instant tijdens het tv-kijken interactief bij het programma betrokken te raken, zoals het meespelen met spelshows, berichten lezen of meepraten op Twitter of het volgen van live statistieken bij sportwedstrijden. Bij films worden bovendien uitgebreide details via IMDb verstrekt.

Zoals je van een electronische TV-gids kan verwachten, kent ook iFanzy een overzicht met programmainformatie (150+ zenders) tot 7 dagen vooruit, een zoekfunctie op programmatitel en een persoonlijk instelbaar dashboard met favoriete zenders. Daarnaast, als leuke bijkomstigheid, is iFanzy gratis (zonder login of registratie) te downloaden voor iPad– en Android-tablets. De iFanzy TV Gids is vanzelfsprekend niet de enige via internet beschikbare EPG, maar vooralsnog wel de enige die verrijkt is met second screen-informatie.

De snelle opkomst van tweedeschermapplicaties zou er bovendien toe kunnen leiden dat het laatste uur heeft geslagen voor de analoge klassieke TV-gids, waarmee een grote bron van inkomsten wegvalt voor een aantal publieke omroepen. Het lijkt erop, gezien de aankondiging eerder deze week, dat in ieder geval de VARA met de lancering van de VARAgids-app alvast rekening houdt met de naderende “black-out” van analoge programmainformatie in printvorm.

The way in which we are communicating is changing rapidly and since we are all consumers, we are all part of this changing world. Marketing- and media strategies will have to be re-written, so let's sharpen our pencils and get the show on the road. http://www.linkedin.com/pub/dir/john/goedegebuure

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!