Spreekt jouw merk al vloeiend emoji?
Emoji als digi-taal
Emojis: ze zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven en het is ondertussen een heus digi-taaltje geworden. Alleen al op Facebook worden er dagelijks 60 miljoen emojis verzonden. In 2015 is de ‘gezicht met tranen van geluk’-emoji in Groot-Brittannië zelfs verkozen tot woord van het jaar. Ook de social statistieken liegen er niet om: tweets die een emoji bevatten kunnen de betrokkenheid met 25,4 procent verhogen en emojis in Facebookposts kunnen de likes zelfs met 57 procent verhogen. Het is dus geen verrassing dat ze steeds vaker in social campagnes verschijnen. Maar waarom en hoe gebruik je ze als merk? En ook niet geheel onbelangrijk: hoe gebruik je ze juist niet? Emojis zijn namelijk veel meer dan alleen een opfleuring van je boodschap.
Een emoji zegt meer dan 1000 woorden
Emojis hebben iets weg van emoticons: de smileys die we (vroeger) maakten door leestekens achter elkaar te plaatsen 😉 We gebruikten ze in sms’jes en mailtjes om bijvoorbeeld aan te geven dat iets een grapje was, dus om meer context te geven aan tekst. En dat is precies wat emojis nu ook doen. 36 procent van de millenials die visuele expressies gebruikt (zoals emojis en gifs) zegt dat dit soort plaatjes hun gedachten en gevoelens beter overbrengen dan woorden alleen.
Emojis worden gebruikt om sentiment toe te voegen aan een boodschap en daardoor krijgen mensen het idee dat ze beter en sneller begrepen worden door anderen. Het is een universele manier van communiceren die iedereen (her)kent omdat het de traditionele taalbarrières overschrijdt. Nog een leuk feitje: mensen verwerken beelden (zoals emojis) 60.000 keer sneller dan tekst.
(Hoe) Moet je emojis gebruiken?
Emojis kunnen helpen om een persoonlijke touch te geven aan een commerciële boodschap. Maar het is wel goed om rekening te houden met verschillende factoren, zoals: gebruikt mijn doelgroep emojis? Past het gebruik van emojis bij mijn merk? Ondersteunen emojis de boodschap die ik wil overbrengen? En ook belangrijk: weet ik de betekenis van de emojis die ik wil gebruiken?
Neem bijvoorbeeld de emoji hieronder. Het is een perzik, maar het wordt meestal gebruikt en gezien als een billen-emoji. Om zeker te zijn van de betekenis van een emoji kun je gebruik maken van de Emojipedia. Maar vergeet niet dat mensen alsnog bepaalde emojis en daardoor ook jouw boodschap anders kunnen interpreteren.
Daarnaast is het goed om te weten welk besturingssysteem/device jouw doelgroep gebruikt, omdat dezelfde emoji er heel anders uit kan zien. Hieronder staat als voorbeeld de emoji van het grijzende gezicht. Bij Apple kan je deze interpreteren als: Awkward! Maar bij Samsung kan je denken: Well, hello there! Of: Are you kidding me?
Hoe maken emojis je boodschap waardevol?
Allereerst: houd het kort en krachtig. Emojis zijn er vooral als aanvulling op jouw boodschap, om extra informatie toe te voegen of om je boodschap te versterken/af te zwakken. Voorkom een overkill aan emojis en gebruik ze ook niet als vervanging van je boodschap. Neem bijvoorbeeld de post van Chevrolet, die het inzetten van emoji in hun social strategie iets té letterlijk nam door een volledig persbericht naar emoji te vertalen. 59 procent van de emoji-gebruikers tussen de 18 en 34 jaar vindt dat bedrijven te hard hun best doen om emojis in hun boodschap te verwerken. Houd het dus spontaan en zorg voor een goede balans in emojis.
Daarnaast is het goed om te weten welke emojis jouw doelgroep (op welk platform) gebruikt en welke emojis de meeste engagement opleveren. Op Instagram was in 2016 bijvoorbeeld de ‘camera’ de meest gebruikte emoji en op Facebook was dat de ‘gezicht met tranen van geluk’-emoji.
Opvallend is dat mensen vooral gezicht-emojis gebruiken in hun communicatie om uit te drukken hoe ze zich voelen. Merken gebruiken daarentegen emojis die opvallen en die emotionele reacties oproepen bij de doelgroep. Emojis die beide partijen veel gebruiken zijn onder andere het hartje, het aapje en het duimpje.
Hoe maken merken gebruik van emojis?
Er zijn verschillende manieren waarop bedrijven emojis inpassen in hun socialmarketingstrategie of creatief gebruik maken van het feit dat wij als consument emojis dagelijks gebruiken op social.
KLM Emoji-service
KLM zet emojis sinds dit jaar relevant in voor de klantenservice met de nieuwe emoji-service in Facebook Messenger. Met deze service maakt KLM haar passagiers wegwijs in onbekende steden en landen. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een lokale ijssalon, de dierentuin of de dichtstbijzijnde taxistandplaats tijdens jouw trip? Vind de weg met één emoji. Stuur via Messenger de bijpassende emoji (bijvoorbeeld een ijsje, een olifant of een taxi) naar KLM, deel je huidige locatie en KLM reageert direct met het dichtstbijzijnde adres.
Persoonlijk contact tussen bedrijven en personen wordt steeds belangrijker. Deze emoji-service in Messenger is niet alleen een sympathieke en leuke manier van communiceren, maar het is ook eenvoudig omdat emoji een universele taal is. KLM vervoert internationaal ruim 30 miljoen mensen per jaar en kan hierdoor zijn waar haar passagiers ook zijn, welke taal ze ook spreken en waar ze ook zijn. KLM was overigens niet de eerste met een emoji-service. Aloft Hotels lanceerde ’s werelds eerste Emoji Room Service: Aloft TiGi (Text it. Get it).
WWF #EndangeredEmoji
Het WWF zet emojis in om awareness te genereren voor bedreigde diersoorten met de social campagne #EndangeredEmoji. De campagne focust zich op 17 dieren die allemaal een eigen emoji hebben en die we dagelijks gebruiken, maar die in het echte leven bedreigd worden. Bij de lancering tweette het WWF de 17 verschillende dierenemojis.
We’re using #EndangeredEmoji to save real animals from extinction. Please retweet to sign up and help. pic.twitter.com/hX1p1GEDZ9
— WWF (@WWF) 12 mei 2015
Je kan deelnemen aan dit initiatief door dit te retweeten. Elke keer dat je een dierenemoji tweet doe je een donatie van €0,10. Aan het einde van de maand krijg je een totaaloverzicht van het aantal emojis dat je hebt gebruikt en kan je de donatie definitief maken. Op de website van het WWF kan je de verschillende dierenemojis zien met een korte beschrijving waarom ze in gevaar zijn. Op dit moment is de tweet 35.228 keer geretweet en heeft het 11.600 likes opgeleverd.
Game of Thrones – Twitter Emoji Engine
Game of Thrones nam de eerste zomerdag van 2017 over met de melding ‘Winter is Coming’. Als aankondiging van het zevende seizoen van Game of Thrones activeerde HBO op 21 juni een Twitter Emoji Engine die fans de kans gaf om exclusieve character art te unlocken. Fans moesten de juiste combinaties zien te vinden door @GameofThrones + #WinterIsHere + [een emoji] te tweeten om de verschillende posters van seizoen 7 te onthullen.
Game of Thrones reageerde realtime met onder andere gifs en herinneringen dat (ondanks het warme weer) de winter er toch echt aankomt en wel op 16 juli. Een leuke bijkomstigheid: de hashtag #winteriscoming activeerde een speciale hashflag van de Night King.
Naast deze voorbeelden zijn er natuurlijk ontzettend veel andere mogelijkheden om emojis te integreren in je social marketingcampagnes, maar je hoeft er natuurlijk niet meteen een grote campagne aan te koppelen. Emojis kunnen ook al helpen om kleinere commerciële boodschappen een persoonlijke touch te geven.
Bedenk van tevoren goed of en hoe je dit kan inpassen in jouw social aanpak. Houd rekening met je merk, doelgroep en doelstelling. Test je emoji-kennis, probeer het eens en kijk hoe je doelgroep reageert.
Hoi Samantha, leuk en volledige blog! Overigens zijn die platformverschillen inmiddels bijna verleden tijd gelukkig. Een wellicht leuke aanvulling op je blog: indien je als merk een eigen app hebt kan je door het gebruik van Emoji in push notificaties het traffic naar je app enorm verhogen. Deze hebben namelijk een 85% hogere ‘open rate’ dan bushberichten zonder Emoji (Leanplum, 2017).
Hoi Mischa, dankjewel voor je enthousiaste reactie en aanvullingen!