Facebook Home – gebruikerservaring voor marketeers
Zoals op 4 april aangekondigd bleek de Facebook Phone geen telefoon te zijn, maar een Android-launcher. Ondertussen heeft Facebook stilletjes de launcher ook beschikbaar gesteld in de Nederlandse Play Store. De reacties op Facebook Home zijn wisselend – de ene gebruiker is lyrisch, terwijl de ander het 'too much Facebook' vindt. De gemiddelde score in de Play Store is 2,3 sterren. Ook zijn er slechts 1 miljoen installaties gedaan (op 750 miljoen mobiele gebruikers) binnen een maand na de lancering. Na twee weken testen heb ik enkele conclusies over Facebook's nieuwste ontwikkeling.
Dagelijks gebruik
Het dagelijks gebruik van Facebook Home is voor de verstokte Facebookgebruiker een verademing. Zowel op het lockscreen als in de actieve status zijn alle recente Facebookberichten zichtbaar. Als marketeer blijft het gebruik van goede fotocontent ontzettend belangrijk. Naast een hoge(re) EdgeRank is het voor je fans nog makkelijker om een foto te liken (via de altijd zichtbare duim of door een extra seconde langer op de foto te tikken) en te delen of commentaar te geven. Het eerste dat opvalt is het formaat, in negatieve zin.
Contentstrategie
Want voorheen was het helder: vierkante foto's en afbeeldingen werken het beste in Facebook. Zowel in de apps als in de desktopversie is het vierkante formaat ingeburgerd bij Facebook. Hier hou je als (content)marketeer rekening mee. Helaas werkt het bij Facebook Home ineens anders, want een Androidscherm heeft het formaat 16:9, dus rechthoekig. Erg onpraktisch, want een groot deel van je zorvuldig ontwikkelde content is niet meer zichtbaar, zoals bij Coolblue en De Corrrespondent. Daar komt ook nog eens bij dat de meeste foto's op Facebook minder mooi zijn dan de foto's die Facebook gebruikt in de Home-campagne.
De launcher
Wat Facebook slim heeft gedaan is het ontwikkelen van een eigen launcher. Als een gebruiker deze eenmaal heeft geïnstalleerd en zijn apps heeft herschikt, zal het terugkeren naar de 'oude' interface een drempel opwerpen. Eerlijk gezegd vind ik de launcher een stuk cleaner en overzichtelijker dan de standaardinterface van het HTC-toestel dat ik te leen had van Annelies Verhelst (waarvoor nog dank!).
Conclusie
Na twee weken Facebook Home gebruikt te hebben, deel ik de mening van de 17.966 mensen die een rating op Google Play hebben gegeven. De verstokte Facebooker zal niet meer zonder wilen, maar de gemiddelde fan houdt het bij incidenteel (maar vaak!) Facebook checken op nieuwe berichten van vrienden en pagina's. Ook het aantal downloads valt tegen. 1 miljoen op 750 miljoen mobiele gebruikers is erg weinig, wat mij betreft houden we het nog even op vierkante afbeeldingen.
Na 2 weken testen een erg matig / beperkt artikel.
Meer valt er niet echt over te zeggen. Het is een kale launcher en het betekent voorlopig nog weinig tot niks voor marketeers, aangezien enkel een niche Home daadwerkelijk gebruikt.
Naar mijn mening heeft Facebook de plank aardig misgeslagen wat betreft de uitvoering. Android staat voor open en Facebook sluit mensen weer op.
Ik ben vooral benieuwd naar de volgende stap, want hier gaan ze het niet bij laten. De dwang vanuit investeerders om mobiele gebruikers meer geld op te laten leveren blijft bestaan…
Graag gedaan, qua leveren telefoon ;-).
@ Nvt: Wat zijn jouw bevindingen met Facebook Home vraag ik me af? Fb Home is een simpele launcher, waarbij fans jouw updates sneller te zien krijgen, maar of je er heel erg rekening mee moet houden: nee. Nu nog niet. Heb jij een andere conclusie?
@Anneliesje: blij dat je hem weer terug hebt?
Bij de Amerikaanse lancering heb ik Facebook Home geïnstalleerd op m’n Samsung Galaxy S3 en sindsdien gebruikt als interface. Ik ervaar zelf meestal op wat langere termijn hoe ik er gebruik van maak. Vandaag heb ik ‘m van m’n telefoon verwijderd.
Ik vind Facebook erg prettig werken. Het ziet er mooi uit, en de drempel om likes en reacties uit te delen wordt verlaagd. Daarnaast is het ook gewoon leuk om met een simpele swipe te kunnen zien waar je vrienden mee bezig zijn.
Het grote nadeel is dat alle andere acties op je telefoon 1 of meerdere extra stappen vereisen. En als de launcher dan af en toe ook nog eens zeer traag is, dan wordt dat irritant.
Als ik kijk naar de optimalisatie voor Facebookmarketeers kom ik grotendeels tot dezelfde conclusies als Aljo. Ik wil nog wel even onderscheid maken tussen type posts. Bij updates met een afbeelding toont Facebook Home, logischerwijs, die afbeelding. Zit er geen afbeelding bij de update, dan pakt hij de coverfoto.
Hierover heeft Facebook echt niet nagedacht. Zoals Aljo zegt afbeeldingen normaliter optimaal vierkant of liggend, maar voor Facebook Home is dat een staand formaat. Nu zou je daar met je updates nog enigszins rekening mee kunnen houden, maar met coverphotos wordt dat onmogelijk. Dit zorgt ervoor dat de coverfoto’s van Facebookpagina’s extreem zijn ‘afgeknipt’.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!