Fonq, Karma Kebab en Ommetje over NIMA Marketing Day 2021
Op 9 september 2021 vindt in DeFabrique te Utrecht NIMA Marketing Day 2021 plaats. De openingskeynoot wordt verzorgd door Thomas Barta, coauteur van The 12 Powers of a Marketing Leader en oprichter van The Marketing Leadership Masterclass. Elke dag worden er weer nieuwe sprekers bekend. Een korte kennismaking met een aantal van hen.
Ommetje
Fedor Vriezen is projectleider bij Ommetje en Michiel Sala is er de game designer. Ommetje is een app van de Hersenstichting en probeert mensen te motiveren vaker een blokje om te gaan. Aangezien wandelen als hobby toch al explodeerde tijdens corona, is het niet zo gek dat Ommetje het momentum had.
Fedor Vriezen
Wat is jouw persoonlijke motivatie om te spreken tijdens NIMA Marketing Day?
Sala: “Het veld van gamification en serious games is niet nieuw, maar grootschalige succesvolle initiatieven zijn schaars. Ik wil onze learnings delen om meer vergelijkbare initiatieven te laten ontstaan.”
Michiel Sala
Vriezen: “Ervaringen delen is altijd leuk. Ik denk dat het verhaal rondom Ommetje inspirerend kan zijn over welke keuzes wij gemaakt hebben om hier te komen.”
“De tribe-gedachte is een belangrijk uitgangspunt voor de marketing van Ommetje”
Wat is je in termen van marketing de eerste maanden van 2021 het meest opgevallen?
Sala: “De bereidheid van het Nederlandse publiek om proactief te werken aan zijn en haar mentale gezondheid.”
Vriezen: “Het is allemaal weer wat positiever. Er gloort weer hoop. Ommetje is in de kern ook een heel positieve app. Mensen waarderen dat, hoop ik.”
Heeft corona (jouw) marketing veranderd?
Sala: “De waarde van Ommetje zit in het aanreiken van handelingsperspectief binnen de eigen familie, vriendengroep of afdeling. De tribe-gedachte is een belangrijk uitgangspunt voor de marketing hierbinnen.”
Vriezen: “Absoluut. Door corona was onze initiële strategie ineens waardeloos. We moesten terug naar de tekentafel en alles veranderen voor een onzekere horizon.”
Wat vind je het goede aan een samenkomst als NMD?
Sala: “Organisaties zoeken continu naar hun maatschappelijke relevantie. Binnen de marketingcontext is het waardevol om hierover in gesprek te gaan.”
Vriezen: “Je leert van elkaar, het inspireert. Marketeers kijken vaak anders, dat kan je eigen blik weer verrijken.”
Kun je een tipje van de sluier lichten waarover jouw NMD-verhaal gaat?
Sala: “Waarom kan een app als Ommetje zonder marketing zo exploderen? Hier geven wij antwoord op.”
Wat hoop je dat bezoekers van jouw sessie meenemen naar huis?
Sala: “Je maatschappelijk verhouden als merk in het hopelijk post-coronatijdperk is de balans weten te vinden tussen impact en conversie. Hoe dien je als marketeer hiermee om te gaan? Gamification is een krachtige marketingtool binnen de wereld van fondsenwerving. Wat kunnen we leren van data-analyse uit de gamingwereld?”
Vriezen: “En natuurlijk waarom bewegen zo belangrijk is voor je (hersen)gezondheid.”
Als er één dag is waar je als marketeer bij moet zijn, dan is het wel de NIMA Marketing Day! Reden genoeg om 9 september in je agenda te zetten!
Fonq
Jeremiah Albinus liep in 2006 stage bij een internet start-up in Barcelona, alwaar zijn liefde voor e-commerce ontstond. Na terugkomst ging hij aan de slag bij start-up Fonq als marketingstagiair, waar hij sinds 2020 de scepter zwaait als CEO. Albinus volgt veranderingen in consumentengedrag op de voet, combineert datagedreven denken met creativiteit en bouwt met Fonq aan de online woonboulevard van Nederland. Een presentatie vol marketinglessen van de online woonwinkel die dit jaar de Shopping Award voor Beste Webwinkel van Nederland won.
Jeremiah Albinus
Wat is jouw persoonlijke motivatie om te spreken tijdens NIMA Marketing Day?
“Leuk om na alle digitale webinars en een brede verantwoordelijkheid als CEO, weer eens fysiek in de zaal voor een groep marketeers te staan en het over marketing te hebben. Voelt als een thuiswedstrijd.”
Wat is je in termen van marketing de eerste maanden van 2021 het meest opgevallen?
“De marketingkranen staan weer vol open. Merken schreeuwen om de aandacht van de consument. Ook proberen veel merken het beste jongetje van de klas te zijn met betrekking tot maatschappelijke thema’s als duurzaamheid en diversiteit.”
Heeft corona (jouw) marketing veranderd?
“Met name in de eerste zes maanden, maar daarna lijken oude patronen weer terug te komen. Kijk bijvoorbeeld naar de massale inzet van adverteerders op het EK-thema. Ook door merken die heel ver af staan van voetbal. Voelt weer als vanouds.”
Wat vind je het goede aan een samenkomst als NMD?
“Luisteren naar marketeers die het echte werk doen en met brede thema’s die creativiteit, media en propositie raken, is het een mooi compleet event.”
Kun je een tipje van de sluier lichten waarover jouw NMD-verhaal gaat?
“Ik neem de kijker mee in de verschillende groeifasen van Fonq en mijn parallelle groei daarin van marketingstagiair naar CEO. Hierin laat ik zien waar ik tegenaan ben gelopen in campagnevoering en propositievorming. En tenslotte hoe mijn blik naar marketing is veranderd door de jaren heen en hoe we nu met Fonq de juiste route hebben gevonden.”
Wat hoop je dat bezoekers van jouw sessie meenemen naar huis?
“Dat marketing meer is dan alleen communicatie en dat marketing alleen echt effectief is als je ook aan de propositie werkt en de resultaten goed in de gaten houdt. Het gaat om zowel belofte als bewijsvoering.”
Karma Kebab
Na tien jaar als ondernemer in de bureauwereld gooide Marcel van der Heijden het roer om en startte hij samen met Pascal Labrie en Hidde Stolwijk het plantaardige foodmerk Karma Kebab. Samen hebben ze de ambitie om het grootste kebabmerk ter wereld neer te zetten “met een hoop fun en een gruwelijk lekker product wat ook nog eens goed is voor de planeet”.
Wat is jouw persoonlijke motivatie om te spreken tijdens NIMA Marketing Day?
“De marketingpraktijk is vaak een stuk weerbarstiger dan de theorie en op een eerlijke manier kennis delen met collega”s over successen maar ook minder mooie momenten is de enige manier om te groeien.”
Marcel van der Heijden
Wat is je in termen van marketing de eerste maanden van 2021 het meest opgevallen?
“De enorm sterke groei van digital en e-commerce veroorzaakt door corona en de manier waarop dit zowel het consumentengedrag als bedrijven heeft veranderd.”
Heeft corona (jouw) marketing veranderd?
“Op alle fronten heeft corona enorm veel impact gehad. Afgelopen jaar zouden we met vier branded food trucks op meer dan 150 events staan. Naast een enorm belangrijk afzetkanaal was dat voor ons als start-up ook ons belangrijkste marketing- en mediakanaal. Hetzelfde geldt voor de horeca waar wij primair communiceren via de menukaarten van onze afnemers. Toen dat in maart in één klap wegviel, moesten we alles omgooien om zowel consumenten als afnemers in de zakelijke markt te bereiken met ons merk en onze producten.”
Wat vind je het goede aan een samenkomst als NMD?
“Het afgelopen jaar heeft mij persoonlijk laten zien dat ik heel weinig energie krijg van digitale meetings, hoe handig en effectief ze ook zijn. Het is tijd om elkaar weer te ontmoeten en nieuwe energie op te doen!”
Kun je een tipje van de sluier lichten waarover jouw NMD-verhaal gaat?
“Een sterk merk bouwen kost tijd en veel investeringen en dat zijn nou net de twee dingen die je als start-up of beginnend merk altijd te weinig hebt. Hoe ga je hier mee om en zorg je ervoor dat jouw merk ook de tijd krijgt om te groeien en volwassen te worden.”
Wat hoop je dat bezoekers van jouw sessie meenemen naar huis?
“Dat een crisis en het hebben van beperkte budgetten soms zelfs een voordeel kan zijn in plaats van een nadeel.”
Windesheim
Antoinette Alma en Nick Nijhuis gaan tijdens hun presentatie op NIMA Marketing Day in op moreel leiderschap in marketing. Een must see dus voor elke marketeer. Alma is docent en trainer en ontwikkelt onderwijs voor Hogeschool Windesheim. Haar kerngebieden zijn digital marketing, privacy, wetgeving, ethiek en persoonlijk leiderschap. Daarnaast is Alma binnen de hogeschool betrokken bij het innovatieteam van Windesheim met bijzondere aandacht voor het thema diversiteit en inclusie in het onderwijs.
Nick Nijhuis is eigenaar en digital marketeer binnen zijn eigen bureau NickLink. Hij helpt bedrijven met (morele) marketingkeuzes en het effectief uitvoeren daarvan. Daarnaast is hij eveneens docent bij Windesheim en ontwikkelt hij onderwijs. Alma en Nijhuis delen dezelfde kerngebieden en schreven samen het hoofdstuk over ‘Moreel Marketing Leider (schap)’ in het Marketingfacts Jaarboek 2021-2022.
Wat is jullie persoonlijke motivatie om te spreken tijdens NIMA Marketing Day?
“Als marketeers beïnvloeden we keuzes via onze activiteiten, onze boodschappen én door de manier waarop we budgetten inzetten. Door ons bewust(er) te zijn van die verantwoordelijkheid kan het vakgebied marketing een hele positieve bijdrage leveren aan people, planet én profit.”
Nick Nijhuis
Wat is jullie in termen van marketing de eerste maanden van 2021 het meest opgevallen?
“Dat thought leadership belangrijk is in onze aandachtseconomie om mensen te bereiken, bewust(er) te maken en aan te zetten tot een dialoog met elkaar.”
“Wat is jouw verantwoordelijkheid als marketeer als je een techreus als Facebook of Google inzet?”
Heeft corona (jullie) marketing veranderd?
“Voor ons als docent en trainer nauwelijks. Wel zijn digitale ontwikkelingen ineens flink versneld, waardoor allerlei “vanzelfsprekendheden” ineens wél bespreekbaar zijn en er meer aandacht is voor nieuwe kanalen en content.”
Wat vinden jullie het goede aan een samenkomst als NIMA Marketing Day?
“NMD is een uitgelezen mogelijkheid om als beroepsgroep en als individuen met elkaar in gesprek te gaan over belangrijke onderwerpen. Het gaat verder dan kennis delen. Je gaat een dialoog met elkaar aan en dat is essentieel om tot gezamenlijk gedragen – morele – standpunten te komen rondom het vak.”
Kunnen jullie een tipje van de sluier oplichten waarover jullie verhaal op 9 september gaat?
“Hoe kun je bouwen aan een integer (persoons)merk en tegelijk impact hebben op maatschappelijke ontwikkelingen die jij belangrijk vindt.”
Wat hopen jullie dat bezoekers van jullie sessie meenemen naar huis?
“Het bewustzijn dat ze iedere dag bij kunnen dragen aan wat zij belangrijk vinden voor henzelf, de organisatie en de maatschappij.”