Gebruik Adblockers aanzienlijk gestegen
Aantal apparaten met geïnstalleerde adblockers naar bijna 850 miljoen
Advertenties op verschillende internet-platforman worden steeds minder gewaardeerd door de consument. Althans: ze worden steeds vaker geweerd. De populariteit van de programmaatjes om de ads te blokkeren blijft toenemen.
Je herkent het: je wil een video op YouTube bekijken, maar voordat je die te zien krijgt moet je je eerst nog door een reclamevideo van 20 seconden worstelen. Hartstikke storend, zeker als je iets ter ontspanning wil bekijken. Kun je zulke pre-rolls blokken? Ja, kan. Het aantal wereldwijde gebruikers van de Adblocker is de afgelopen tijd aanzienlijk toegenomen. Blockthrough, een bedrijf dat zegt klanten te helpen om tóch inkomsten te kunnen genereren door advertenties te maken die niet detecteerbaar zijn voor adblockers, deed onderzoek naar het gebruik van deze programma’s.
Meer mobiel dan desktop
Uit het onderzoeksrapport komt naar voren dat er in december 2020 op meer dan 843 miljoen apparaten adblockers actief waren. Daarvan draait 69 procent op mobiele devices. Aan het eind van 2020 was het aantal mobiele-advertentieblokkeerders gestegen met 10 procent tot 586 miljoen.
Voor ‘vaste’ apparaten als de desktop was de toename iets lager, namelijk 8 procent. Ook het totale aantal desktopblokkeerders is lager dan bij de mobiele gebruikers: 257 miljoen. Wat opvalt is dat het gebruik van adblockers op de desktop voor het eerst sinds 2018 weer is toegenomen. Mogelijk te verklaren door het computergebruik in 2020 dat is gestegen omdat men in verband met de pandemie meer is gaan thuiswerken.
Meer jongeren en mannen
Als we de uitkomsten van het onderzoek analyseren, blijkt dat met name de jongere en mannelijke doelgroepen een adblocker op hun device hebben staan.
Daarbij is hun grootste motivatie voor het gebruik dat zij – geen verrassing – onderbrekende en vervelende ervaringen door advertenties willen voorkomen. 81 procent geeft die reden op, en dat is met afstand meer dan de 62 procent die zegt de programmaatjes geïnstalleerd te hebben om zichzelf tegen malware te beschermen of om hun eigen privacy te waarborgen (58 procent). Maar die laatste argumenten spelen dus ook nadrukkelijk (volgens de respondenten).
Ga voor ‘acceptabele’ advertenties
Blockthrough stelt, naar aanleiding van het onderzoek, dat de gebruikersaanmeldingen voor de zogenoemde ‘acceptabele’ advertenties een snelle groei lieten zien. Dit is een advertentievorm waarbij gebruikers betrokken moeten worden door ‘lichte, goedgekeurde’ advertenties te gebruiken. Eind 2020 hadden 218 miljoen mensen zich hiervoor aangemeld. Dat komt overeen met een stijging van 54 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.
63 procent van de respondenten geeft aan bereid te zijn om lichte, oppervlakkige en niet opdringerige advertenties wel te accepteren als zij daarmee webhosters tegemoet kunnen komen. Dat nieuws komt de onderzoekers zelf overigens wel uit natuurlijk.
Het onderzoek bevestigt in elk geval wel dat een lichtere adverteervorm effectiever is voor het merk dan ‘maar advertenties op je doelgroepen blijven afvuren’. Zo schreef ik recent een artikel over de advertentie-overload, waarachter het idee school dat echt téveel advertenties juist weer schadelijk kunnen zijn voor een merk.
Blokkeer de advertentieblokkeerders niet!
Wat je hoe dan ook niet moet doen is adblockers zelf weren van je website. De onderzoeker beweert namelijk dat dit in geen enkel geval goed uitpakt. In 68 procent van de gevallen verlaat de bezoeker je site, terwijl 22 procent je website op een whitelist zet.