Google breidt audio indexing uit: GAUDI, Obama, SEO en Adwords
Google meldt op haar blog dat in navolging van de US verkiezing video zoek gadget ze deze dienst heeft geperfectioneerd en uitgebreid op Google labs: Google Audio Indexing. Oftewel GAUDI. Niet alleen kan er gezocht worden in welk Youtube filmpje welke presidentskandidaat wat heeft gezegd. Google audio index laat u ook zoeken in het filmpje zelf. U wordt dan direct geleidt naar het audiofragment waarin het gezochte woord wordt gesproken. Google gebruikt hiervoor spraakherkenningtechnologie om alle gesproken tekst om te zetten naar tekst.
Google doet dit vanuit haar missie zo zegt ze zelf in haar GAUDI FAQ’s "to organize the world’s information and make it universally accessible and useful.As more video content is being created everyday, Google Audio Indexing tries to make it easier for people to find and consume spoken content from videos on the Web.”
Google heeft hier volgens mij echter een ander doel mee: Adsence.
Doordat met deze technologie niet alleen de title, omschrijving en tags van een filmpje maar alle uitgesproken audiotekst kunnen worden doorzocht, kan een tekstadvertentie op het inhoudsnetwerk met video (zoals Youtube) veel beter getarget worden.
Daarnaast kan Audio indexing ook voor andere zaken gebruikt worden. Het al meer dan 1 miljoen maal bekeken filmpje Barack Roll is gemaakt met Google’s Election Video Search Gadget de voorloper van GAUDI.
De Citizentube: “I’d had the idea for the video for a few months before
Als zoekmachinemarketeer zou het vanuit SEO perspectief natuurlijk een droom zijn als je ook alle audioteksten zou kunnen publiceren als tekst. Lekker veel content voor ‘normale’ teskt zoekers in Google. want dit soort nieuwe search mogelijkheden worden vaak niet gebruikt door de massa. Iemand een idee hoe al die audiotekst content uit video te halen?
Het wachten is nog om muzikale detectie.
Zoektermen zoals:
“funk groove”
“C7/9”
“descending melody”