Google NL begint proef voor mobiele AdSense

27 augustus 2007, 03:47

Erwin Boogert van Emerce schrijft vanochtend dat Google Nederland een proef voorbereidt met een mobiele variant van AdSense. De eigenaren van mobiele websites worden volgens Boogert benaderd door Google met de vraag of ze mee willen doen aan de test.

Het uitventen van mobiele AdSense advertenties gaat net even anders dan in de gewone variant. ‘Anders dan bij de ‘vaste’ versie van AdSense ontvangt de uitgever geen Javascript-code om in zijn site te verwerken. Met, bijvoorbeeld, een brokje PHP-code wordt de advertentie extern aangeroepen.’

Ook heeft de adverteerder de mogelijkheid om zijn mobiele telefoonnummer in de tekstadvertentie te vermelden. Mobiele internetgebruikers die op dat nummer klikken, krijgen direct de adverteerder aan de lijn. Of dat via VOIP of via de gewone telefoonlijn zal gebeuren is vooralsnog onbekend.

In de VS is Google, zo schrijft Boogert, al langer aan het testen met een mobiele variant van AdSense. Om een indruk te krijgen van het hoe en wat is het misschien aardig om deze helpsite van Adwords eens door te nemen. Meer verwijzingen over de test in de VS in dit artikel op Profy.com en op Self Made Minds.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Mark de Bruin

    Ik adverteer al 6 maanden op mobiel.

    Tussenstand:

    CTR: 8,55% (2700 kliks)

    Gemiddelde CPC prijs: 4 cent

    Per dag kan ik niet meer dan 2 euro kwijt aan Google aangezien er nog weinig vertoningen zijn…..


    27 augustus 2007 om 06:01
    media

    @Mark: interessant! Heb je ook enig idee wat er na de klik gebeurt? Ik bedoel, zijn het vooral toevallige kliks (omdat de gebruiker nog geen idee heeft van advertenties op mobiel) of zijn het bewuste kliks (en gaat gebruiker ook over tot aktie).


    27 augustus 2007 om 06:04
    Mark de Bruin

    @Marco: Analytics op mobiel staat nog in de babyschoenen. Dus ik kan dit niet hard maken.

    Maar hoe onduidelijk kan deze advertentie zijn:

    OV routeplanner – incl. vertragingen ­mobiel.9292ov.nl ­ ­

    Dan ga je niet klikken als je een schoenenverkoper zoekt toch?

    Ik heb hem ook nog getarget op OV termen…

    Dus mijn gevoel zegt mij dat het relevante bezoekers zijn.


    27 augustus 2007 om 09:37
    media

    Ah, ik dacht dat het ging om advertenties die op jullie mobiele site waren geplaatst maar jij hebt het over advertenties die jullie op google hebben geplaatst. Correct?


    27 augustus 2007 om 11:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!