Halo 3 buzz versterkt door casual gamers
Uit een onderzoek van BrandIntel blijkt dat de buzz rondom de Xbox 360 game Halo 3 vlak voor en tijdens de release is versterkt door een grote groep casual gamers. Halo 3 was op de openingsdag in de VS goed voor een omzet van $170 miljoen, waarmee de dagomzet van speelfilm Spider-Man 3, tot dan toe recordhouder met $155 miljoen, werd verslagen.
Halo 3 is een first person shooter met veel nadruk op online multiplayer gameplay. Tot nu toe werd deze game vooral geassocieerd met hardcore gamers, gezien het astronomisch hoge aantal uren dat deze game wereldwijd online wordt gespeeld. Uit het onderzoek van BrandIntel blijkt dat de Halo 3 buzz onder harcore gamers, zoals verwacht, hoog was. De buzz onder casual gamers was echter beduidend hoger dan verwacht. Op een schaal van 1-5 was de buzz onder zowel hardcore als casual gamers 3.9. BrandIntel concludeert dat Halo 3 erin is geslaagd een veel bredere groep mensen aan te spreken en dat dit ook een positieve bijdrage zal leveren aan het lange termijn succes van de Xbox 360.
Hoe Halo 3 er precies in is geslaagd om ook een buzz te genereren onder casual gamers, wordt in het onderzoek niet aangegeven. Een logische verklaring is de enorme marketing campagne van Halo 3, met in de VS partners als 7-Eleven, Burger King Corp., Comcast, Mountain Dew en Pontiac. Ook in Nederland kreeg de release van Halo 3 de nodige aandacht van mainstream pers, mede door de aanwezigheid van muziekartiest LL Cool J bij de Halo 3 launchparty in Amsterdam. Blijkbaar was het nodig om zo’n muziekster in te zetten, ondanks dat de gameindustrie zich qua grootte allang kan meten aan de muziekindustrie.
De mainstream pers sprak over gaming en dat het “eindelijk volwassen” was geworden, terwijl Halo 2 jaren geleden ook alle records in de entertainmentindustrie had verbroken en een hogere dagomzet realiseerde dan de film Spider-Man. Tot de release van de volgende blockbuster game kijk ik alvast uit naar krantenkoppen als “Duizenden verslaafd aan online spelletjes” (lees: advertorials voor The Smits & Jones Centre van Keith Bakker) en discussies over games en geweld, terwijl onderzoeken keer op keer aantonen dat er geen directe link is tussen geweld en games.
Ondertussen trainen mensen massaal hun hersenen met Brain Training voor de Nintendo DS, spelen als lid van de US Marine Corps 1st Force Recon en het Britse 22 SAS Regiment in Call of Duty 4, gaan terug in de tijd naar steden als Jerusalem, Damascus en Acre in het jaar 1191 in Assassin’s Creed, spelen met hun favoriete voetbalclub in Fifa 08 en PES 2008, banen zich een weg door de ruimte in Mass Effect, spelen gitaar met Guitar Hero III en herleven een fantasierijk platform avontuur in Super Mario Galaxy. De gameindustrie groeit wereldwijd hard door en retailers bereiden zich voor op recordverkopen van computer- en videogames en game consoles.
Hallo Cem,
Leuk artikel, je bent me net voor met het schrijven van een artikel hierover. Ik wilde dit ook gaan publiceren op GameAds.
Ben het met je eens dat de reguliere pers nogal achterloopt met de berichtgevingen rondom de gamesindustrie.
Goed artikel, groet Peter
Thanks Peter. Halo 3 is veel in het nieuws geweest de afgelopen tijd en ik wilde er nog wel aandacht aan besteden hier op marketingfacts, maar vond tot nu toe niets iets waar nog niet over was geschreven. Dit onderzoek vind ik verrassend, omdat tot nu toe veelvuldig over Halo 3 werd geschreven/gesproken als “hardcore” shooter. De realiteit ligt dus toch iets anders.
Inderdaad verassende resultaten, ik zag zelf Halo 3 ook eigenlijk wel een beetje als hardcore shooter. Denk dat dit ook toepasbaar is op meerdere so called “hardcore” titels.
Ik denk dat buzz rondom hardcore games vanuit de casual gamer hoek alleen echt significant zal zijn als de marketing van de game dat ook mogelijk maakt. Bij Halo 3 was dit het geval, met diverse grote partners die voor mainstream exposure hebben gezorgd. Ook bij games als Guitar Hero, ook een vrij hardcore game, zie je dit ook gebeuren. Toch zie ik dit niet snel gebeuren dat dit bij veel andere hardcore games, puur omdat deze games vaak te hoogdrempelig zijn om te spelen en ook teveel tijd kosten om te spelen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!