Han Gerrits (Innovation Factory): “Medewerkers willen graag meedenken over innovatie”

15 september 2014, 14:00

Han Gerrits weet wat innovatief ondernemen inhoudt. Hij geeft er les over aan de Amsterdamse VU en runde een adviesbureau om bedrijven te helpen vernieuwen. Gerrits beleefde de ultieme ondernemersdroom toen zijn Innovation Factory dit voorjaar verkocht werd aan de grote consultancyreus KPMG.

Intelligente ideeënbus

Innovation Factory ontwikkelt software die bedrijven helpt om te innoveren, zoals PIT (Power Ideas Together), een systeem om kennis van binnen en buiten een organisatie te genereren, delen, verrijken en verder te ontwikkelen. Gerrits profiteerde met de overname van de toenemende vraag naar zijn innovatiesoftware in het bedrijfsleven, dat na jaren van crisis weer durft te investeren in vernieuwing.

“Toen de crisis begon in 2009, gingen we ons richten op innovatiesoftware”, zegt Gerrits. En daar investeerde hij naar eigen zeggen miljoenen in. “We ontwikkelden een intelligente ideeënbus.”

De waarde van zijn software is volgens Gerrits dat mensen op elkaar kunnen reageren en een idee van iemand verder kunnen uitwerken tot een beter idee. “Vodafone en Heineken gebruiken onze software.”

Meedenken

En medewerkers vinden het leuk om mee te denken, zoder dat ze daar perse voor betaald krijgen. “Mensen willen gezien worden en krijgen graag de titel innovator”, zegt Gerrits.

Als kers op de taart schreef erkend onderzoeksbureau Forrester over Innovation Factory. “Toen hingen bedrijven uit binnen- en buitenland, waaronder Boeing, aan de lijn”, zegt de ondernemer. “Ik moest snel internationaal gaan.”

KPMG

En daarom werd Gerrits partner bij KPMG, ondanks de recente negatieve berichten over het bedrijf en de boekhouding. “Nu kan ik Boeing als klant binnenhalen en uitrollen over de hele wereld.”

En dat moet in de huidige economie, want kleine bedrijven kunnen ook internationaal opereren met een klein team. “KPMG zoekt ook bewust de samenwerking met kleinere bedrijven op.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!