Hema verovert TikTok met humor en authenticiteit
Onlangs werd Hema Merk van het Jaar tijdens de Grand Prix Content Marketing 2024. Social Media Marketeers Zoya Kazemi Neyari en Scott van der Winden over het Hema-DNA.
Naast met in-house talent werkt Hema voor TikTok samen met Truus en GoSpooky: ‘Beide bureaus hebben het Hema-DNA goed in de vingers.’
Tegenwoordig kom je niet meer weg met alleen een vraag aan je bureaus als ‘Help ons om Gen-Z enthousiast te maken voor ons merk’, stellen beide social media marketeers: ‘Ons basisprincipe is om de kernwaarden van het merk Hema te delen op een manier die bij TikTok past. Wij geloven in een platform first aanpak; eerst kijken naar het desbetreffende social platform en dan kijken naar op welke manier je merk daar een relevante rol kan spelen, zonder je eigen identiteit of waarden te verloochenen.’
Van Hema naar Slayma
Hema wil op TikTok een relevante en geliefde plek veroveren door in te spelen op de behoeften van Gen-Z met humoristische en authentieke content. Door het creëren van een community en het inzetten van herkenbare TikTok-humor, streeft Hema ernaar het dagelijkse leven van de kijker leuker te maken en de liefde voor het merk te versterken. ‘Hema’s TikTok-strategie focust op authentieke, humoristische content die Gen-Z aanspreekt. Door creators in te zetten en in te spelen op virale trends, groeide het kanaal met 29 procent in volgers in één jaar tijd en genereert het maandelijks miljoenen views en interacties. Deze aanpak resulteert in een sterke, loyale community die Hema liefkozend Slayma noemt.’
Mooi jaar voor Hema op TikTok
Alhoewel ‘zéér tevreden’ met het resultaat is er altijd ruimte om het nog beter te doen, aldus beide marketeers: ‘Het ziet er naar uit dat we dit kalenderjaar nog de 250K volgers aan gaan tikken en, misschien belangrijker nog, hard op weg zijn naar 7,5 miljoen likes. Combineer dit met de andere belangrijke metrics van dit jaar, zoals een engagement rate van bijna 7 procent, richting de honderdduizend comments, meerdere honderdduizenden shares en meer dan 75 miljoen views, voor het overgrote deel organisch, en we kunnen nu al spreken van een mooi jaar voor Hema op TikTok.
Integreren van AI
Voor een deel verwachten beiden de ingeslagen weg voort zetten, ‘maar we zullen altijd blijven vernieuwen zodat de verveling niet kan toeslaan. Kritisch blijven kijken naar je eigen contentpilaren is essentieel voor een gezonde contentstrategie, ook al presteren ze goed, je moet de verzadiging voor zijn. Qua plannen voor 2025 willen we nog niet al te veel kwijt, maar het integreren van AI in onze contentstrategie is wel echt een must aan het worden. Dus dat we hier komend jaar meer mee gaan doen is nu al zeker, uiteraard wel met een Hema-sausje!’
Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 15, 2024.
Plaats reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.