Het magische merk dat Zlatan Ibrahimovic heet

4 april 2018, 09:00

‘Hij, Zlatan’

“Wat een held!”, “Serieus? Wat een man.” Zomaar een greep uit de reacties die bij mij op kantoor te horen waren toen we laatst naar een nieuwsbericht over Zlatan Ibrahimovic keken. In het bericht is een paginagrote advertentie uit de LA Times te zien, waarin hij zijn komst naar Los Angeles Galaxy bevestigt. Zijn boodschap was simpel: “Dear Los Angeles, You’re welcome.”

Maar waarom vinden wij de officieuze koning van Zweden nou zo’n eindbaas? En niet alleen wij, maar ook bijvoorbeeld Volvo, die hem strikte voor een epische twee minuten-durende film. Het antwoord is eigenlijk heel simpel: Zlatan heeft zijn eigen merk gemaakt, letterlijk en figuurlijk. In de vorm van A-Z By Zlatan bouwde hij zijn eigen sportmerk op. Daarnaast heeft hij door zijn verhaal te vertellen het merk Zlatan Ibrahimovic, met een nettowaarde van 112 miljoen euro, ruim 26 miljoen volgers op Facebook en ruim 30 miljoen op Instagram, tot grote hoogte doen stijgen.

Misschien nog wel belangrijker: de manier waaróp hij zijn verhaal vertelt. Hij denkt duidelijk heel goed na over het gevoel dat bij zijn merk hoort. Veel lef en een tikkeltje brutaal. Hij is een grote persoonlijkheid, een leider. Opgegroeid in een arme immigrantenwijk in Malmö, een omgeving waar je iedere dag moest knokken om te overleven. Eten of opgegeten worden. Uiteindelijk overwon de ondernemer van de straat, die ooit furore maakte in Nederland bij Ajax, alle scepsis.

Hij laat, met veel humor, zijn menselijke kant zien. Ondanks dat hij zichzelf ooit vergeleek met God en op de vraag van een reporter over hoe het kon dat hij zo snel hersteld was van een blessure, antwoordde geen mens te zijn: “Lions, they don’t recover like humans.” Daarnaast veranderde Ibracadabra door zijn biografie ‘Ik, Zlatan’ van enfant terrible in iemand die sympathie opwekt.

Het extravagante leven van Ibra kenmerkt zich natuurlijk ook door de hierbij passende aankopen. Na één van de duurste huizen van Zweden, een jacht van 10 miljoen euro en een Porsche Spider 918 van een miljoen, is een renpaard één van zijn nieuwste aanwinsten.

Verder staat het internet vol met ‘algemeen bekende’ feiten over de Chuck Norris van het voetbal:

  • Zlatan verloor zijn maagdelijkheid voordat zijn ouders dat deden.
  • Zlatan deed ooit een test met een leugendetector. De leugendetector biechtte alles op.
  • Zlatan liegt nooit. De waarheid heeft soms ongelijk.
  • Zlatan miste ooit twee dagen op school. Die dagen werden later zaterdag en zondag genoemd.

Zlatan Ibrahimovic is uniek, maar ook een persoonlijkheid die sterke gevoelens oproept: je houdt van hem of niet. En hoewel niet ieder bedrijf in de Zweedse ghetto ontstaan is, heeft wel ieder bedrijf een verhaal dat het verdient om gezien te worden. Niet alleen het verhaal, maar – zoals Zlatan bewijst – ook het gevoel dat bij je merk past en de manier waarop je dit vertelt, is zeker iets om over na te denken.

In een steeds digitaler wordend landschap communiceren mensen (nog) steeds liever met mensen. Daarom moeten bedrijven leren mens-zijn in deze ‘snelle’ maatschappij. Persoonlijkheid straal je uit in je beleid en iedere uiting. Ik ben gefascineerd en gepassioneerd over alle dingen die men met taal kan doen. Daarom laat ik het bovenstaande zien in iedere tekst die ik schrijf, waarin humor voorop staat!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Peter

    Geweldige gozer!


    10 april 2018 om 10:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!