De grote strijd binnen Unilever om de ziel van het kapitalisme

Nieuw boek Jeroen Smit genomineerd voor Managementboek van het Jaar 2020

De grote strijd binnen Unilever om de ziel van het kapitalisme

'Het grote gevecht', dat belooft wat. Een boek over de strijd om de ziel van het kapitalisme. Met als ondertitel ‘En het eenzame gelijk van Paul Polman’. Een boek over Unilever dus. Leerzaam voor bedrijven die duurzaamheid onderdeel willen maken van hun waardepropositie. 

Deze recensie is geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en management bij Florpartners BV. Hij is tevens medeauteur van 'Neuromarketing' en docent Marketing bij SRM.

De auteur van Het grote gevecht, Jeroen Smit, is voor mij geen onbekende. Eerder heb ik genoten van zijn boeken over Ahold (‘Het drama Ahold’) en over ABN Amro (‘De Prooi’). Het zijn omvangrijke boeken die blijven boeien van de eerste tot de laatste bladzijde. Dit nieuwste boek van hem is niet het boek wat me het meest boeide. Op zich raar, want het onderwerp zou me eigenlijk als marketeer het meest aan het hart moeten liggen. Het gaat namelijk over een CEO die als leider van een grootindustrieel het thema duurzaamheid als uitgangspunt neemt voor zijn strategie en dus beleid.

Minder spectaculair dan 'De prooi'

Dat is purpose op zijn best, zou je denken. Het is een spannend gegeven om dit in te voeren in een organisatie die bij zijn aantreden de meerwaarde voor de aandeelhouder nog als het heiligste doel beschouwde. Hoezeer dit een taai proces is geweest, is ook soms goed te merken tijdens het lezen. Er gebeuren niet echt spectaculaire dingen, buiten de aanslag in Mumbai waar de top van Unilever ternauwernood aan een terroristische aanslag ontsnapt. Zakelijk gezien is het dus geen groot spektakel zoals het boek 'De Prooi'.

Duurzame tegenwind

Toch is het boeiend om te lezen hoeveel onbegrip en tegenwind een pionier als Polman heeft moeten weerstaan om zijn missie te volbrengen. Een missie die nu veel logischer is dan tien jaar geleden. De analisten van toen (en ook nog een aantal van vandaag) zagen nog maar amper het nut van een dergelijke strategie.

Het bewijs voor succes is altijd omstreden, waarbij ik doel op de vraag of het duurzaamheidsbeleid nu de drager van het succes is of juist de producten en de marketingorganisatie. Het boek bewijst in ieder geval dat duurzaamheid als grondhouding net zo goed tot succes kan leiden ten opzichte van organisaties die louter worden gedreven door aandeelhouderswaarde.

Geld verdienen op een gezonde planeet

De prettige schrijfstijl van Jeroen Smit trekt je door het boek heen. Het is, zoals de titel aangeeft, een groot gevecht, niet altijd boeiend maar in zijn geheel meer dan de moeite waard om te lezen. Voor marketeers is het een mooi voorbeeld om duurzaamheid tot een van je strategische pijlers te benoemen. Ik verkeer in de gelegenheid voor een dergelijk bedrijf te mogen werken. Het besef om een bijdrage te leveren aan een gezondere wereld en daar de planeet zo min mogelijk mee te belasten, doet je als marketeer goed.

Twijfels over duurzaamheid als onderdeel van waardeproposities? Lees dit boek!

Mocht je twijfels hebben of duurzaamheid een onderdeel kan zijn van je waardepropositie, lees dan dit boek. Je weet dan ook wat je bijvoorbeeld op je pad tegen kunt komen. Geld verdienen moet geen doel zijn maar een resultante van je inspanningen om onze planeet gezond te houden.

Boekrecensie:  Het grote gevecht

Auteur: Jeroen Smit 

ISBN: 978-90-44634716

Uitgever: Prometheus

Dit boek staat op de shortlist voor Managementboek van het Jaar 2020

Credits afbeelding: Jeroen Smit / Prometheus, licentie: CC0 (Publiek domein)

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.