I-mode wacht nog steeds op doorbraak

20 augustus 2003, 07:42

KPN heeft van i-mode nog steeds geen doorslaand succes weten te maken. Een schrale troost voor KPN: bij concurrenten zoals Vodafone loopt het ook niet storm.

Het wil nog niet echt lukken met i-mode, de mobiele internetdienst die KPN vorig jaar samen met hulp van de Japanse partner NTT DoCoMo in Nederland introduceerde. Van Japanse toestanden is in elk geval geen sprake.

De telefoontjes met kleurenscherm en polyfone beltonen vliegen in Japan nog steeds over de toonbank. Volgens de jongste cijfers heeft NTT DoCoMo nu 39,2 miljoen i-modeklanten, een aantal dat nog wekelijks groeit met bijna veertigduizend.

KPN doet zijn uiterste best om dit succes op zijn thuismarkten (Nederland, Duitsland en Belgi?) te kopi?ren. Uit dinsdag gepubliceerd onderzoek van Heliview Research blijkt dat de naamsbekendheid van i-mode de afgelopen maanden is gestegen van 48 naar 60 procent. Maar KPN’s campagnes ‘sorteren vooralsnog geen gebruikstoename’, meldt Heliview. Het aantal huishoudens dat overweegt i-mode te nemen, is stabiel op 5 procent.

Aanstaande vrijdag blijkt of de constatering van Heliview strookt met de werkelijkheid. Dan komt KPN bij de cijfers over het tweede kwartaal met de jongste gegevens over i-mode. Aan het eind van het eerste kwartaal had het telecombedrijf in de drie genoemde landen 285 duizend i-modeklanten.

Met i-mode kunnen klanten onder meer e-mailen, foto’s sturen, hun route plannen, of spelletjes downloaden. Vodafone (met ‘Live’), T-Mobile (‘T-zones’) en Orange (‘Share’) hebben intussen vergelijkbare concepten. KPN heeft tot dusver het breedste aanbod, van mobiel bankieren tot Albert Heijns fotoservice.

‘Het is de vraag of KPN zijn groei-ambities kan waarmaken’, zegt analist Bert Siebrand van Bank Oyens en Van Eeghen. ‘Het aantal i-modeklanten zal ongetwijfeld aardig groeien, maar de vraag is of dat knap is. Ze geven veel toestellen gratis weg. Dat gaat ten koste van de winstmarges.’ Vooral de Duitse markt is belangrijk. KPN bedient daar 7,5 miljoen klanten via dochter E-plus.

De zorgen van analisten over KPN’s marges zal veel klanten een zorg zijn. Zij willen gewoon de allernieuwste telefoons, liefst gratis. Op dit gebied heeft KPN het echter lang laten afweten. Zo kwam KPN pas recent met camera-mobieltjes. Hiermee kunnen klanten mms’jes versturen: berichten met tekst, beeld en geluid.

Aan de toestellen kan het amper meer liggen. Zo heeft marktleider Nokia zijn cameramodel 3650 geschikt gemaakt voor i-mode. Daarnaast biedt KPN een nieuw toestel van het Japanse NEC, dat een schermpje heeft dat liefst 65 duizend kleuren weergeeft. Daarom zijn KPN’s cijfers over het lopende – derde – kwartaal wellicht interessanter dan die van aanstaande vrijdag, omdat dan pas het effect meetbaar wordt van de nieuwe toestellen.

Analist Siebrand vraagt zich ook af hoeveel i-modeklanten hun toestel – naast gewoon bellen en sms’en – ook echt gebruiken voor i-mode. ‘Daar heb ik tot dusver weinig details van gezien.’

Heliview constateert in elk geval een sterk toegenomen gebruik van e-mail via de mobiele telefoon. Intussen zegt 9 procent van alle mobiele bellers deze functie te benutten, terwijl het gebruik een half jaar geleden bijna nul was. Mobiele e-mail werkt ongeveer hetzelfde als sms. De berichten mogen echter veel langer zijn, tegen een fractie van de sms-kosten.

Aan KPN de lastige taak consumenten uit te leggen wat zij allemaal kunnen met i-mode. Een schrale troost is dat het bij de concurrentie ook geen storm loopt.

Vodafone claimt dat wereldwijd twee miljoen van zijn 122 miljoen klanten Live-gebruikers zijn: 1,6 procent van het totaal. Uit de cijfers van KPN zal vrijdag naar verwachting blijken dat 2,5 procent van zijn 13,5 miljoen mobiele bellers i-mode heeft.

Bron:

http://www.volkskrant.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!