Iedere marketeer kan jaloers zijn op het socialmediabereik van de Politie

23 oktober 2017, 09:00

Podcast met directeur nieuwe media en digitale dienstverlening Politie

Met 65.000 mensen is de Politie een grote werkgever in ons land. En met 2.300 wijkagenten op Twitter, teams op Facebook en jeugdagenten op Snapchat heeft het ook een groot bereik op social media. Dat wordt ook nog eens vooral gegenereerd door werknemers die als ware merkwerkers op eigen initiatief ervaringen hun werk delen. Dit gaat vaak goed en een enkele keer fout, erkent directeur nieuwe media en digitale dienstverlening Ron de Milde in een nieuwe aflevering van De Social Podcast: “Geef ons kans om te leren, excuus als het een keer fout gaat.”

In De Social Podcast ga ik maandelijks in gesprek over ontwikkelingen op social media. Deze keer staat de vraag centraal waarom de Politie actief is op social media. Volgens De Milde is dit logisch: “De samenleving verandert snel, naast de werkelijke wereld is er een digitale wereld ontstaan. Daar gebeurt precies hetzelfde als in de werkelijke wereld. Dus moeten onze agenten in de wijken zijn, maar ook in de virtuele wereld zijn.”

Twitter voor medewerkers, Facebook voor de teams

De Politie heeft 2.300 twitterende wijkagenten, die gemiddeld 3 keer per dag een tweet versturen. Daarnaast heeft iedere regio een eigen Facebookkanaal waarop mensen geïnformeerd worden, zijn er enkele agenten gestart met Instagram en zitten jeugdagenten op Snapchat. Ook heeft de Politie nog zogenaamde ‘themakanalen’, zoals de Politiehelikopter.

Dit is een gigantisch aanbod aan berichten en de Politie controleert dan ook niet vooraf wat er geplaatst wordt. Als agenten de straat op gaan, communiceren ze immers ook en vragen ze ook geen toestemming vooraf, zegt De Milde in de podcast.

Social media niet verplicht

De Milde legt uit dat hij niet gelooft dat het verplichten van social media gebruik zin heeft: “Verplichten is niet onze visie, enthousiasmeren zeker wel. Beter stimuleer je de medewerkers die het leuk vinden en laat je de voorbeelden aan anderen zien. Er zijn inmiddels twee bekende politievloggers die een groot bereik hebben.”

Er is ook kritiek, omdat bijvoorbeeld de privacy zou worden geschonden. Onderzoekers van het programma De Monitor van KRO/NCRV lieten bijvoorbeeld zien dat je mensen wel degelijk kunt traceren, ook als hun gezicht is ‘geblurd’.

Social media op vele manieren ingezet

In de podcast legt Ron de Milde uit hoe de Politie social media organiseert, bij welke gegevens de Politie kan, dat Nederland koploper is in Europa en dat het social advertising gebruikt om misdaden op te lossen. Luister de hele podcast hier terug.

Abonneer je hier op de podcast. Heb je een Android? Dan is deze onder andere te vinden in de gratis app Podcast Addict.

Jaap van Zessen
Chef Digitaal bij AD.nl

Chef Digitaal bij AD.nl, verantwoordelijk voor het online bereik van het AD en alle regionale titels.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Smithg902

    You are my inhalation, I have few blogs and sometimes run out from to brand. dgcdfgegeebaaaeg


    9 december 2017 om 07:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!