Interaction design: complexe dingen makkelijk maken

6 februari 2014, 10:29

Deze week wordt het internationale Interaction Design Congres in Nederland gehouden. Het reizende congres werd vorig jaar gehouden in Toronto en dit jaar reizen honderden designers, strategen, productontwerpers en ander digitaal talent van over de hele wereld af naar Amsterdam.

Hallo computer!

Interaction design (de interactie tussen mens en computer) is een vakgebied dat de laatste jaren is geëxplodeerd en met de opkomst van smartphones een extra dimensie heeft gekregen.

Niet alleen is interactie ontwerp complexer geworden, het is ook van onderscheidend belang. Het is belangrijk dat je bank een beetje goede rente geeft, maar minstens net zo belangrijk is dat je op je fiets je saldo kunt checken of zonder al te veel gedoe een rekening kunt betalen.

Het lijkt zo voor de hand liggend, maar wordt vaak vergeten. Niet of iets werkt, maar hoe het werkt bepaalt vaak het succes.

Personalisatie

Met de groei van sociale netwerken is personalisatie echt van de grond gekomen. Facebook en Google lijken eenvoudige pagina's, maar mijn Google resultaten zijn anders dan die van jou als gevolg van mijn gedrag. Facebook is er door slim ontwerp in geslaagd een groot deel van alle Nederlanders meerdere keren per dag naar hun pagina te halen.

We hebben de mogelijkheden van personalisatie nog niet benut of ontwerpen voor context komt om de hoek kijken. Niet alleen voor wie je het maakt, maar ook de omgeving waarin iemand is wordt relevant.

Context

Personalisatie en context zijn filters die het makkelijker maken om met de veelheid aan informatie om te gaan. Bezoek ik deze dienst op een smartphone? Ben ik thuis? Is het ochtend of avond? Ben ik samen met vrienden?

Op technologiegebied nemen de mogelijkheden alleen maar toe, we dragen computers de hele dag bij ons, maar tegelijk moet alles eenvoudiger, sneller en simpeler. We willen meer met minder.

Emotie

En wat komt er na context? Emotie? Designer Helen Tran schreef recent in een artikel op Medium dat vooral mannen de ontwerpers zijn van interactie en dat we daarom misschien nog zo weinig emotie zien in de tools en platformen die we gebruiken.

De belangrijkste vraag voor de toekomst is dan misschien ook wel hoe we technologie emotie kunnen geven en zoveel mogelijk menselijk of onzichtbaar kunnen maken?

Science fiction is hier altijd erg door aangetrokken geweest. Een alternatief God-figuur. De onzichtbare computer die je helemaal begrijpt en bij alles helpt waar je even geen antwoord op hebt.

In de meeste recente film van Spike Jonze, HER wordt de hoofdrolspeler verliefd op zijn kunstmatige spraakgestuurde computer. Het ultieme design waarbij de designer overbodig is.

Deze week

Het Interaction Design Congres is gisteren van start gegaan. In Amsterdam worden verschillende evenementen georganiseerd rondom het congres.

Vanavond vindt UX in the City plaats, een avond met events rondom interaction design. Somehow en Info.nl/labs organiseren deze avond de 3e Behavior Design Meetup. Deze is met ruim 100 bezoekers helaas al uitverkocht.

Wilbert Baan
Head of Product Design bij Dott

Head of Product Design @Dott voorheen @JustEatTakeaway, @KLM.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!