Internetbellen wordt de nieuwe standaard

25 april 2006, 12:30

83% van het Nederlands publiek is inmiddels bekend met Internetbellen. Bijna driekwart van de Nederlanders zegt te overwegen over te stappen naar Internetbellen en bijna de helft (46%) zegt deze overstap al te willen maken binnen 1 jaar.

Dat blijkt uit een onderzoek, dat Blauw Research in opdracht van KPN heeft uitgevoerd onder de 1.400 consumenten en een aantal Internetexperts in Nederland. Wie deze experts zijn, laat het persbericht niet weten. Deze experts geven aan dat Internetbellen van een hype inmiddels een trend is geworden. Zij zien hierin een niet te stoppen ontwikkeling en verwachten dat binnen vijf jaar het grootste deel van Nederland de overstap heeft gemaakt. Internetbellen wordt daarmee de nieuwe standaard in Nederland. ‘Onbekendheid’ en daarmee ‘kennisgebrek’ zijn de belangrijkste barrières, die een deel van de consumenten afwachtend maakt, aldus de experts.

Misvattingen.

Consumenten zien kostenbesparing als belangrijkste drijfveer achter een overstap. Verder worden ook kostenbeheersing (een vast bedrag per maand) en gemak als voordelen genoemd.

Het onderzoek toont ook dat er nog veel onbekendheid is bij het publiek met Internetbellen. Misvattingen die leven bij het publiek hebben vooral betrekking op het gebruik van de PC (“de PC moet altijd aanstaan”) en de kwaliteit van Internetbellen. De eerdergenoemde experts verwachten dat de kwaliteit van het vaste telefoonnet voor gebruikers van Internetbellen het ijkpunt zal blijven en dat door deze misvattingen de totale uitrol nog maximaal 5 jaar zal duren.

De vraag wie de internetexperts zijn, staat overigens uit bij KPN 😉

Bron: Persbericht KPN

Update:

Leden van Marketingfacts kunnen een pdf met de tabellen van het onderzoek hier downloaden.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    evroekel

    De experts waren: Ben Woldring, Herbert Blankesteijn, Arko van Brakel, Hans van Grieken, Edwin van Lun en Cor Molenaar.


    26 april 2006 om 14:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!