Into The Woods episode 1: We gaan een winkel opzetten en een merk bouwen
Serie over het opbouwen van een winkel en merk, waarbij wordt gekeken naar alle keuzes binnen branding en marketing.
De titel zegt het al: ik ga een winkel beginnen. Of beter gezegd, net als zovelen ga ik een webshop starten. Wat ik wil gaan doen, is in de praktijk een merk bouwen, en alle kwesties die daarbij om de hoek komen kijken, bespreken met jullie. Dit gaat van het bepalen van de 4P’s, tot het implementeren van de juiste pixels en de hele technische achterkant van zo’n winkel tot de after-sale met verpakkingen en goed retourbeleid.
In tijden zoals deze, waarbij we in zowel een duurzaamheids-transformatie zitten als ook een economische transformatie: Wat voor product zou ik willen verkopen? Hoe creëer ik herkenbaarheid? Wat is er voor nodig om een webshop te starten? Hoe manage ik de supply chain? (is dropshipping een optie?) En hoe trek ik bezoekers aan, laat ik hen vervolgens converteren en komen ze ook weer terug? Wat zijn best practices en waar loop ik tegen aan tijdens het bouwen van die winkel?
Dit is een greep uit de onderwerpen die ik wil gaan bespreken in deze serie ‘Into The Woods’. Waarom ga ik dit doen? Dat heeft twee redenen. We lezen elke dag van alles hoe het zou moeten uit de theorieboeken, en vooral ook hoe het niet zou moeten. Maar de meesten van ons focussen zich op een klein onderdeel. Uiteindelijk is marketing het managen van alle facetten rondom product, plaats, prijs en promotie en daar wil ik volop induiken.
De 4 P’s van McCarthy
Het is al een marketingmodel van 60 jaar geleden, maar niet minder slecht: De 4 P’s van McCarthy. Product, Prijs, Plaats en Promotie (#leestip: Mark Ritson in Marketingweek ‘Attemps to update four P’s is embarrasing‘). In de komende periode zal ik de vier P’s stuk voor stuk uitgebreid langsgaan, in meer of mindere mate.
Nu wil ik het hebben over het product en de vraag stellen, welk product ik in godsnaam moet verkopen. Ik heb onlangs het boek ‘The positive Sum Game‘ gelezen, geschreven door Herman Toch en Ann Maes. Hartstikke interessant boek, waarin zij concluderen dat er in de wereld van ondernemen tegenwoordig niet meer een hele duidelijk scheidslijn te trekken valt tussen profit en non-profit.
De transitie die vandaag in volle gang is, creëert een vruchtbare bodem voor een cool nieuw spel: The Positive Sum Game. Het is een spel waarin ‘better for me + better for the world’ hand in hand gaan. Ik kan winnen en wij kunnen winnen op hetzelfde moment. Door te kiezen voor ‘allebei’ wordt de taart groter.
Dit idee is gestoeld op drie transformaties die momenteel gaande zijn in de economie: digitaal, duurzaamheid en waarde. Waarde is in deze niet het geld, maar de waarden van waaruit je zaken doet. Vanuit dit standpunt zou ik dus ook willen ondernemen – het verkopen van een product dat goed is voor mij en voor de wereld. Een circulair gedreven systeem, over alle facetten van de supply chain. Dit is natuurlijk hartstikke lastig, en de grote vraag is ook of dit wel rendabel is, maar dit zullen we later zien. Het idee is dus dat ik een product wil verkopen, waarbij van A tot Z is uitgedacht hoe we dit slimmer kunnen inzetten, zodat het winstgevend is voor mijn onderneming, maar tevens winstgevend voor de wereld.
Het idee
Ik ben onlangs vader geworden van een dochter, en wat ik heb gemerkt, is dat men ‘alleen maar het beste over heeft voor hun baby’. Maar ook dat veel van het speelgoed dat cadeau gegeven wordt, van plastic is. Hartstikke mooi natuurlijk, met al die verschillende kleuren en geluidjes, maar duurzaam is het niet. Daarom heb ik bedacht om speelgoed te verkopen. Houten Speelgoed. Om een circulair systeem op te bouwen, wil ik voor elk verkocht speelgoed nieuwe bomen planten, via een organisatie in Nederland.
Sidenote: Nu kun je je hierbij ook afvragen hoe realistisch dit is. Oxfam Novib berekende bijvoorbeeld paar weken terug dat als je inderdaad zoveel bossen aanplant als bedrijven zéggen dat ze gaan doen om hun uitstoot te compenseren, je op de hele wereld geen landbouwgrond meer over hebt. Daarnaast duurt het ook veertig jaar voor een boom weer volledig volgroeid is. Maar als ik het dicht bij huis houdt, denk ik wel dat het bijna volledig circulair kan zijn. En gaandeweg zal ik ook leren het proces te verbeteren.
Zoals ik zei, om de CO2-uitstoot te minimaliseren, koop ik speelgoed hier in Nederland (en omstreken), zodat deze niet via tankers geïmporteerd hoeven te worden. Ik ga kijken of ik kan samenwerken met een vervoersbedrijf die de pakketjes in elektrische wagens rondbrengt naar onze consumenten, en men kan de dozen die wij verzenden, gratis terugsturen (als de begroting het toelaat), met daarin oud speelgoed (plastic of hout) dat wij dan weer laten recyclen. Hier kunnen we het houten speelgoed opknappen en opnieuw verkopen, om zodoende het houten speelgoed een tweede leven te geven. Nogmaals, of dit allemaal winstgevend kan zijn, geen idee! Daar kom ik later op terug als we het gaan hebben over de prijs.
Dit allemaal wil ik gaan doen onder de naam Speelhou-t.nl. ‘Hou van je speelgoed’, ‘hou van hout’, ‘speel met hout’. Het kan alle kanten op ;-).
Welke producten moet ik verkopen?
Vervolgvraag is nu: ‘Welk houten speelgoed wil ik gaan verkopen op mijn website?’ Hiervoor ben ik gaan kijken naar de populariteit van verschillend speelgoed, op basis van het zoekgedrag van consumenten op Google. Via Google Trends en de gratis versie van keywordtool.io (#tooltip) ben ik een keyword-analyse gaan uitvoeren, om zodoende een lijst met speelgoed te gaan selecteren die op het moment het meest wordt gezocht. Omdat ik geen betaald account heb op keywordtool.io, heb ik die lijst gekopieerd, en vervolgens in de zoekwoordplanner gedaan van Google Adwords, om een prognose te krijgen van aantal impressies en de kosten. Daar heb ik onderstaande lijst uit gecreëerd, met speelgoed dat ik wil gaan verkopen, welke het meest gezocht worden. Vervolgens heb ik ook direct kunnen concluderen hoe ik op de website de navigatie moet doen en welke pagina’s ik moet maken, namelijk speelgoed op basis van leeftijden en eventueel gepersonaliseerd speelgoed aanbieden.
Via Similarweb (#tooltip) ben ik op zoek gegaan naar speelgoed webshops met hoge rankings in Nederland, om te zien wie mijn grootste concurrenten worden. Vervolgens heb ik een keyword GAP-analyse uitgevoerd met Semrush (#tooltip) om te kijken welke keywords uniek zijn vergeleken met de concurrentie, zodat ik mij daarop kan focussen. In andere woorden: Is er houten speelgoed, dat niet veel door de concurrent wordt verkocht? Hieruit kwam onder andere naar voren dat houten auto’s en het verkopen van houten boerderijen, goede kansen biedt.
De basis is er
Kijkend naar de transformaties binnen de economie, zie ik goede mogelijkheden met deze winkel. Via het zoekgedrag van de consument heb ik een duidelijke lijst met producten die ik kan gaan verkopen, waar vraag naar is, én waar weinig concurrenten zich op focussen.
In de komende weken ga ik dieper in op de P van Prijs (hoeveel moeten mijn producten gaan kosten? Wat kosten soortgelijke producten van concurrenten? En is het allemaal wel winstgevend?), en ga ik dieper in op de verschillende codes die een merk moet hebben om te differentiëren (kleurencodes, pay-off, logo, etc). Vervolgstap is het bouwen van de webshop en het koppelen van de benodigde systemen (Webhosting, Shopify, Google Tag Manager, Analytics, etc).