Inzicht – Bolletje – Bewijs

6 mei 2019, 11:00

Het is de heilige drie-eenheid bij het ontwikkelen van nieuwe producten, diensten en merken: inzicht – belofte – bewijs. Daarmee kom je ver. Net als Bolletje, die door de nieuwste campagne nu bij Willem van Harrewijen op de ontbijttafel staat.

Als creatief directeur bij Ogilvy en later bij Etcetera overkwam het mij met regelmaat: ik moest reclame maken voor producten of diensten waar ik niet in geloofde. Jarenlang was dat geen probleem. Als het moest kon ik een speen verkopen aan een puber. Kom maar op met je twijfelachtige product, ik maak er een ijzersterke campagne voor. Soms lukte het nog ook, door een unieke doelgroep of mentaliteit bij een te duur of inferieur product te zoeken. Of door een goede grap te bedenken waardoor de boodschap toch bleef hangen. Maar door de jaren heen werd ik gepokt, gemazeld en vooral: gewetensvol.

Ik begon in pitches scherpe vragen te stellen over de producten en diensten van mijn toekomstige klanten. Wat was het inzicht waardoor jullie een nieuwe tomatensoep hebben ontwikkeld? Wat is de belofte van jullie tomatensoep? Waarmee kan ik dat bewijzen? Er waren immers al – ik had ze geteld – 42 tomatensoepen in het schap van mijn supermarkt. En dan viel het stil aan tafel. Reuze onhandig als je pitches wilt winnen.

Inzicht – Belofte – Bewijs

Het was één van de ervaringen waardoor ik besloot te stoppen als reclamecreatief en mijn carrière voort te zetten als innovatie-creatief. Ik help klanten met het ontwikkelen van nieuwe producten, diensten en merken op basis van de heilige drie-eenheid: inzicht – belofte – bewijs. Een erg goede keuze, want daar schort het nog wel eens aan.

“Simpel, helder en hopelijk ook heel effectief”

Ik zag van de week de nieuwe Bolletje-commercial met de yoga-zwemster op tv voorbij komen. Net als alle andere tv commercials van Bolletje komt in 30 seconden de kern van productontwikkeling voorbij. Inzicht – Belofte – Bewijs. Vooral dat laatste, het bewijs, maakt het mooi af: 50 procent minder suiker dan andere krokante muesli’s. Simpel, helder en hopelijk voor Bolletje ook heel effectief. Ik heb ze zaterdag gekocht, die ontbijtgranen. Ik geloof erin.

Goed bezig, Bolletje en bureau!

Willem van Harrewijen
Business Creative - Owner bij The USP Company

Hi, ik ben oprichter en innovatie creatief van The USP Company. De wereld is volop in beweging. Innovatie staat op nummer 1 bij marketeers. Er wordt druk agile gewerkt. Innovaties kunnen dankzij de digitale wereld snel naar de markt worden gebracht. Veel aandacht gaat naar het telkens wat beter maken van de klantervaring. Goede ontwikkelingen, maar tegelijkertijd vraag ik mij af: hoe groot is de uiteindelijke impact van al die inspanningen? Het is vaak een lange aanloop voor een te kleine sprong. Toe aan de grote sprong voorwaarts? Mijn bureau helpt bij brand thinking, design thinking en scenario thinking. Samen met opdrachtgevers ontwikkelen de innovatie creatieven van The USP Company succesvolle nieuwe merken, producten en diensten. Vragen? Kennismaken? Mail mij: willem@theuspcompany.nl

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!