Kabel in de 21e eeuw: kansen & kanttekeningen

1 april 2006, 17:51

In het Amsterdamse Okura hotel vond gisteren het congres Kabel in de 21e eeuw plaats. De kabelaars op de grens van telefonie 2.0 en TV 2.0. Een boeiende ontmoeting tussen twee werelden: de kabelaars VECAI, UPC, Casema en Essent die stuk voor stuk pronkten met hun alsmaar groeiende abonneeaantallen en kritische outsiders als Vincent Everts en Jonathan Marks die waarschuwden voor een te groot optimisme. Iedereen was het eens over de de sterk toenemende invloed van de consument.

‘s-Ochtends sprak VECAI voorzitter Gerard van Rossum over de jaren van de waarheid en schetste een beeld van de strijd die aan het verschuiven is van de slag om breedband naar de slag om triple play. Hij lanceerde ook de nieuwe campagne ‘Het kan allemaal met kabeldigitaal’. UPC CEO Diederik Karsten introduceerde HDTV en demonstreerde dat ter plekke met een live uitzending. Jos Molenkamp, CEO van Casema, voorspelde het naderende einde van de OPTA en de naderende aanval vanuit IPTV op de mobiele operators. Bernard Dijkhuizen sprak over de klant die het voor het zeggen heeft en niet langer voor zenders, maar voor programma’s en formats zal gaan kiezen. Bill Wijdeveld van SES ASTRA voorspelde dat de introductie van HDTV nog sneller zal verlopen dan die van kleuren tv. Managing director Luca Scano van Tiscali Nederland sprak over het huis als een ‘interconnected place’ waar gewerkt, gecommuniceerd en ontspannen wordt.

In het middaggedeelte sprak trendwatcher Vincent Everts zijn twijfel uit over het vermogen van de kabelindustrie om de user generated content op een geschikte manier bij de klant te brengen. Ook prikkelde hij met zijn opmerking dat hij hoge verwachtingen heeft van de introductie van IPTV door KPN en (hopelijk ook) Tele2. Strategisch consultant Jonathan Marks voorspelde dat er geen toekomst is voor radio en tv in het huidige concept van ‘analoge isolatie’, maar dat er daarentegen een grote toekomst is voor audio en video op de verschillende platformen, vooral als ze met elkaar interacteren. Adam Hume, hoolfd nieuwe media bij Red Bee Media (voorheen onderdeel van BBC) signaleerde als belangrijke uitdagingen de koppeling van de verschillende platforms en ‘consumers taking control’ waarbij ze hun content in toenemende mate bij zich willen hebben. Koen Verwee, van het Belgische Telenet, sloot af met onder meer resultaten van een eigen onderzoek waaruit bleek dat consumenten vooral meer controle over, keuze bij en interactiviteit met hun tv willen.

Een uitgebreider reportage van dit Euroforum congres Kabel in de 21e eeuw kun je vinden op Frankwatching (Event: Kabel in de 21e eeuw).

Internet, intranet, online media, online marketing en new business. Dat zijn onderwerpen die me boeien en waar ik me als webwatcher, publicist, gastspreker en consultant mee bezig houd. Vanaf begin 2004 deel ik mijn kennis en ervaringen via Frankwatching, een van de bekendste businessblogs van Nederland. Op die plek en daarnaast ook op Eventblogs.nl doe ik eveneens regelmatig verslag van events.

Categorie
Tags

4 Reacties

    venturo

    Slag om breedband, slag om tripe play….


    2 april 2006 om 08:27
    media

    Wat wil je nu eigenlijk zeggen Albert? 😉


    2 april 2006 om 08:37
    albert

    Marco, ik wordt niet goed van dit soort termen. Met al deze preken voor eigen parochie zou passivisme meer op zijn plaats zijn. 🙂


    2 april 2006 om 15:07
    FrankJ

    @ Marco: Rob van Esch, de man achter de VECAI-blog, was jammer genoeg niet aanwezig. En dan wordt reageren helemaal moeilijk 😉


    3 april 2006 om 03:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!