Kabelexploitanten zien concurrentie groeien

2 april 2003, 07:09

In Nederland kijken 6.300.000 mensen naar televisie via de kabel. Het gaat om 90% van alle huishoudens, die gemiddeld naar 32 kanalen kunnen kijken voor gemiddeld 10,32 euro per maand. Hoewel het marktaandeel van kabeltelevisie nog altijd overweldigend is, groeit de concurrentie.

Zo is het aantal geregistreerde schotelbezitters gestegen tot ongeveer 500.000, ofwel 7,20% van de huishoudens. Veel mensen stappen over op de satellietschotel vanwege de slechte service van de kabelexploitanten, of de zenderkeuze. Met een satellietschotel is het mogelijk om 100 of meer kanalen te ontvangen voor een maandelijks bedrag vanaf 10 euro. Een nadeel is echter dat de plaatsing van een schotel noodzakelijk is. Daarnaast heeft de kabel ook zijn voordelen. Het is zeer gebruiksvriendelijk en biedt vele extra`s. Zo wordt internetten via de kabel steeds populairder. Het aantal aansluitingen is gestegen van 150.000 in 1999 tot 800.000 nu. Naar verwachting wordt in 2003 de grens van 1 miljoen gepasseerd. Ook bieden kabelexploitanten extra pakketten, zoals digitale film- en themakanalen en pay per view. Deze lopen echter nog niet goed. Slechts 107.000 huishoudens (2%) heeft een extra pakket.

Bron:

De Telegraaf

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!