Kan Apple iets van Samsung leren?

11 januari 2013, 08:14

Moet Apple twee nieuwe iPhones per jaar uitbrengen?

Zou Apple zich meer als Samsung moeten gedragen, door toestellen voor elk budget en elke smaak uit te brengen, in meerdere kleuren? Als je naar de productiecyclus van Apple kijkt is overstappen naar twee nieuwe toestellen per jaar al een lastige klus. Bovendien raak je dan het lekkere rustgevoel in je hoofd kwijt.

Gisteren werd ik op nieuwszender BNR uitgenodigd voor een discussie met een 'Samsung-fanaat'. Terwijl ik de voor de hand liggende argumenten op tafel slingerde (“iPhones zijn stijlvoller en stralen meer kwaliteit uit”, “beter ecosysteem”, “meer accessoires”, “hard- en software beter op elkaar afgestemd”) vond mijn tegenstander dat je bij Apple maar weinig keus hebt. “Samsung heeft zoveel verschillende modellen, dat er voor iedereen wel een passend toestel te vinden is”.

Hmm, daar had 'ie een punt. Maar het feit dat Samsung meer dan 30 (!) nieuwe toestellen per jaar uitbrengt kan op consumenten zó verwarrend overkomen, dat iedereen uiteindelijk z'n toevlucht neemt tot het model dat de buurman ook heeft: een Galaxy S3 of S4. Waardoor je eigenlijk hetzelfde effect hebt als bij Apple: iedereen loopt met een iPhone 5 of met z'n voorganger, de iPhone 4S. Zou het een idee zijn als Apple meerdere toestellen per jaar gaat uitbrengen en meer variatie aanbrengt in het aanbod?

Rust in je hoofd

Ik weet net nog zo net niet. Bij de iPad 4 reageerden mensen teleurgesteld dat er zo snel alweer een nieuw model werd uitgebracht. Maar dat kan ook komen omdat ze gewoon overrompeld waren door iets wat ze niet van Apple gewend waren. Zelf vind ik het eigenlijk wel prettig dat je bij Apple een toestel kunt kopen en daarna een jaar lang niet meer erover hoeft na te denken. Een rustgevoel in je hoofd waar zenmaster Steve Jobs goedkeurend zou hebben geknikt. Je hoeft niet bang te zijn dat er drie maanden later een nóg mooier toestel uitkomt. Iets waar je als switchende Android-gebruiker wel mee zit: LG heeft nog maar net een nieuw toestel aangekondigd of HTC, Samsung en Sony hebben óók een nieuwe met nog meer megapixels, nog meer cores of nog frequentere builds van CyanogenMod. Bij de iPhone kun je je een jaar lang helemaal focussen op het zo mooi mogelijk inrichten van je toestel. Er circuleren wel voortdurend geruchten dat er alweer aan iets nieuws wordt gewerkt, maar ach… die zijn toch meestal maar half waar.

Overstappen naar een productieschema van twee nieuwe iPhones per jaar heeft nogal wat gevolgen. Ten eerste moet Apple nóg meer moeite doen om toestellen vernieuwend te maken. Bij de huidige jaarlijkse cyclus wordt al geklaagd dat het allemaal niet revolutionair genoeg is. Bij bij een halfjaarlijkse cyclus zal dat effect alleen nog maar groter zijn. Apple kan niet elk jaar een mirakel uit de hoge hoed toveren (sterker nog, dat doen ze maar hoogstens eens in de drie tot vijf jaar door een bepaalde productcategorie opnieuw uit te vinden).

Druk

Twee nieuwe iPhones per jaar betekent een grotere druk op Apple: de ene iPhone is nog maar net in de winkel verschenen of de volgende moet alweer bijna klaar zijn voor massaproductie. Jonathan Ive en z'n mensen kunnen veel, maar ze moeten tussendoor ook nog de iPad, iPods, Macs, iOS en alle andere Apple-producten “even more awesome” maken. Dat wordt een strak werkschema. Om het maar flauw uit te drukken: bij Samsung kunnen ze meerdere teams aan het werk zetten om de kopieermachine te bedienen. Bij Apple zit Jonathan Ive tot vervelens toe houten blokjes te zagen, om te kijken of een nóg dunner toestel wel lekker in de hand ligt. Dat kost tijd. Dat Apple ook wel eens iets afkijkt (berichtencentrum, anyone?) is een feit, maar naäpen zit bij Samsung dieper in het DNA dan bij Apple. Een mooie discussie voor een later moment.

Er zit wel een positieve kant aan een halfjaarlijks update-schema: de extreme pieken in de eerste verkoopweek zullen iets afzwakken. Er zullen minder mensen zijn die bij elke nieuwe iPhone naar de winkel rennen voor een nieuw toestel. Daardoor heeft Apple minder te maken met leveringstekorten in de eerste weken, want de verkoop zal meer zijn uitgesmeerd over het hele jaar. Er komen twee kleinere verkooppieken, die makkelijker zijn te managen. Er is ook minder sprake van een stille periode, zoals nu tijdens de zomermaanden, als de geruchten over de nieuwe iPhone een hoogtepunt bereiken en de verkoop bijna stilligt.

Twee varianten

Een andere oplossing is dat Apple twee totaal verschillende varianten van de iPhone gaat uitbrengen, gericht op een verschillend publiek. Eigenlijk zoals ze nu doen met de iPad. Er zullen maar weinig mensen zijn die dit jaar tweemaal in de rij gaan staan: eerst als er een nieuwe iPad komt en daarna nogmaals voor de nieuwe iPad mini (of andersom).

Het is daarom interessant om te zien wat Apple bij de iPads gaat doen. In maart/april alweer een update met bijvoorbeeld een iPad mini met retinascherm? Of één groot updatefeest in het najaar, zoals we in 2012 hebben gezien? De tekorten bij de iPhone 5 en iPad mini maakten duidelijk dat dat ook niet de meest ideale oplossing is. Apple liep veel verkopen mis, omdat ze domweg niet konden leveren – zeker nu de internationale uitrol steeds sneller verloopt. Leuk voor ons dat Nederland en België meteen bij de eerste uitrol aan de beurt zijn. Maar als je daarna nog acht weken op je iPhone moet wachten, heb je er niet zoveel aan. Daarom liever: een topmodel in het voorjaar voor de 'verwende' westerse mens en een budgetmodel voor de rest van de wereld in het najaar.

Dit artikel verscheen eerder op het backstage-blog van @iCulture.

Gonny van der Zwaag
Oprichter / hoofdredacteur bij iCulture

Oprichter en hoofdredacteur van iCulture. In december 2006 richtte ze het toenmalige iPhoneclub op, samen met haar echtgenoot Jean-Paul Horn. iCulture is uitgegroeid tot een van de grootste tech-/lifestylesites van Nederland en in 2017 winnaar van de Beste Website van het Jaar in de categorie Nieuws en Media. In de spaarzame uren buiten iCulture tikt @gonny aan haar mini-imperium Eetblog.nl, Fithacking.nl en Beterhardlopen.nl.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Eddie

    Een ander voordeel is de support voor oudere toestellen. Bij Android is support niet vanzelfsprekend. Daardoor zitten veel consumenten ‘vast’ (firmware lock-in) in een oude Android versie met als gevolg veiligheidsrisico’s en developers die oude Android versies moeten blijven ondersteunen. Wil je een nieuwer OS dan moet je een nieuw toestel kopen.


    11 januari 2013 om 08:28
    Richard

    Wat een druk druk druk bij Apple,

    Jonathan Ive heeft 4 productgroepen waar ‘ie zich mee bezig moet houden. Iedere productgroep kent een max. van 4 a 5 verschillende producten en er is één keer per jaar een grote release.

    Samsung Electronics daarintegen, je snapt waar ik naar toe wil volgens mij. Can you feel the pressure?


    11 januari 2013 om 08:31
    Hervé

    Ik denk niet dat Apple dit moet gaan doen vanuit een branding oogpunt. Bij Apple is alles branding en merk herkenning. Hoe vreemd het ook klinkt, is dat release schema daar een deel van.

    Apple werkt ook op basis van een soort rust, het is ook niet vreemd dat iOS geen widgets (android) heeft of live tiles (MS). Die dynamische onderdelen maken het ontwerp namelijk drukker. Iets wat totaal niet in de branding en designfilosofie van Apple past. De Apple klant wil een simpel apparaat met wat nodig is, werkt en niet veel meer.

    Het nadeel daarvan is dat Apple eigenlijk nauwelijks meer heeft vernieuwd omdat er een soort van chaos nodig is om echt te kunnen vernieuwen. Een nieuw product neerzetten kunnen ze als geen ander, maar drastisch vernieuwen kunnen ze minder goed. De enige echte vernieuwing in de iPod lijn is bijvoorbeeld de iPod Touch in mijn beleving.

    Wellicht dat Ive dat nu wel gaat doen door bijvoorbeeld afscheid nemen van dat afschuwelijk overdreven skeuomorphism design (gebrek aan een beter woord).

    Maar Apple zit een beetje vast in hun eigen design en branding. Samsung zal dat nooit zitten omdat het een heel andere branding en design strategie heeft. De kans is aanwezig dat Apple wederom ten onder zal gaan aan haar eigen succes.


    11 januari 2013 om 09:18
    Wouter vd Molen

    Apple heeft innovatie totaal uit het zicht verloren toen Jobs uit de leiding verdween. Apple was een bedrijf met veel innovatie, maar dat is bijna niet meer iets wat bij Apple te vinden is. Iets ander formaat, en functies die toegevoegd worden die bij de release al op Android toestellen veelvuldig te vinden waren… Bij de gadget freaks, de developers in Silicon Valley neemt de Apple dichtheid snel af… gebrek aan innovatie. Meer en meer personen niet bezig zijn met het ontwikkelen van de producten van de toekomst zien nu meer heil in de niet Apple producten.

    Apple moet niet goedkopere producten gaan produceren want dan gaat het huidige imago eraan.. Apple is luxe goed, en duur. Men koopt het om te laten zien dat men een Apple aan kan schaffen. Goedkopere Apples zullen afbreuk doen aan dat imago.


    11 januari 2013 om 14:00
    Mike Verduur

    @Wouter vd Molen: Ik ben het niet met je eens dat de Apple dichtheid in SV minder is geworden. Sterker nog, als je de HQ’s bij Facebook & Google zit is het allemaal Apple wat de klok slaat.


    11 januari 2013 om 14:40
    Josefine vd Berg

    Iedereen die de bio van Jobs heeft gelezen zal echt vinden dat apple het maar bij een paar producten moet houden. ze doen liever 1 ding steen goed dan 10 dingen half en daar zouden andere bedrijven juist van moeten leren. Die goedkopere i phone voor de aziatische markt kan trouwens nooit jobs idee geweest zijn. Ik vind het afbreuk van je merk. Als je ferrari bent onder de autos moet je niet in eens een mini willen zijn.


    11 januari 2013 om 19:26
    Nathali

    Geen phablet geen Apple toekomst.


    11 januari 2013 om 20:11
    CPS

    Apple zal best wel blij zijn met zijn imago en marktpositie, maar ik ben wel van mening dat beide partijen best wel wat van mekaar kunnen leren.

    De strategie van Android lijkt me veel beter, maar Apple lijkt zich een heel sterk Merk te hebben gebouwd dankzij haar huidige. Dus daarin zal er nu geen verandering in komen.


    12 januari 2013 om 00:18
    Ger Nijkamp

    Eén van de belangrijkste redenen dat Apple een ‘strak’ release schema hanteert is de terugverdientijd op de ontwikkeling van een bepaalde ‘form factor’.

    Anders dan de voor de meeste andere fabrikanten is bij Apple de behuizing (naast de merkbeleving) volledig onderdeel van hun innovatieve vermogen. Dat betekent dat er veel moet worden geinvesteerd in de ontwikkeling van totaal nieuwe materialen, materiaalsamenstellingen, productiemethodes, productiestraten. Apple kan voor bijna geen enkel apparaat gebruik maken van standaard, reeds bestaande productiestraten: ze moeten die in samenwerking met leveranciers tegelijk voor de producten ontwikkelen (zoals het uit één stuk aluminium frezen van de MacBook Pro behuizingen).

    De investeringen die daarmee zijn gemoeid lopen niet zelden in de miljarden. Daardoor moet Apple eenzelfde form factor minimaal twee jaar hanteren om die investering te laten renderen. Dit is dus ook de reden dat er na een iPhone 5 een iPhone 5S zal komen: zelfde form factor, maar qua snelheid opgewaardeerd. Want voor een snelheidverhoging zijn geen extreme aanpassingen nodig aan die productiestraten. Sterker nog: vaak wordt er bij het eerste model van een bepaald type form factor door Apple intern in de behuizing al rekening gehouden met de daaropvolgende update (ruimte voor extra geheugen, zoals bij de iPod nano 1 GB ooit het geval was).

    Aardig voorbeeld: de laatste prototypes voor de eerste lancering van de iPhone hadden de form factor van wat we nu kennen als de iPhone 4. Toch waren er twee andere iPhone modellen nodig voordat het eigenlijke ontwerp voor de iPhone het levenslicht zou zien. De vermoedelijke reden..? Wat Apple had bedacht was op dat moment qua materiaal en productie nog niet realiseerbaar.

    Zo maar ‘even’ van een dergelijke strategie afstappen is voor Apple geen optie. Daarbij ligt zo’n planning voor de komende twee à drie jaar al bijna helemaal vast. Er is in de loop der jaren een complete bedrijfsstrategie op gebouwd die ze geen windeieren heeft gelegd, wat Apple alleen maar sterker doet geloven in hun eigen (soms eigenwijze) koers.


    12 januari 2013 om 17:41
    Levens genieter

    Gonny weet geen donder van techniek maar laat zich goed informeren door collega’s en andere toonaangevende websites. Haar website bekijkende en hoe zwaar er gemodereerd wordt, ruikt de website ernaar dat ze zwaar gesubsidieerd wordt uit de ruif van Apple zelf.


    2 april 2017 om 13:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!