KidsGeldWijs app van de Rabobank leert kinderen met geld omgaan

10 april 2013, 10:59

Vorig jaar werd tijdens de Week van het Geld bekend gemaakt dat twee derde van de ouders tevreden is over de manier waarop hun kind met geld omgaat. Als het kind bijsturing nodig heeft, dan heeft dat veelal te maken met de drang om te snel en te veel geld uit te willen geven. Tegenwoordig moeten volwassenen weer leren om te sparen in plaats van op de pof te leven. En dat geldt ook voor de jeugd. Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen, moeten ze bij de Rabobank gedacht hebben. Ze lanceerde daarom vorige week de KidsGeldWijs iPad app, waarmee kinderen tussen de 6 en 10 jaar spelenderwijs met geld leren omgaan. Is het een app met een marketingsausje of is de Rabobank daadwerkelijk maatschappelijk betrokken?

Leren omgaan met geld

De Rabobank richt zich al langer op het uitgavepatroon van de jeugd. Eind 2009 startte ze al met het concept ‘Baas Over Eigen Geld‘ (BOEG), waarbij de Rabobank jongeren tussen 12 en 18 helpt bij het realiseren van doelen.

Volgens het genoemde onderzoek van Wijzer in Geldzaken vindt bijna de helft van de ouders het soms, vaak of bijna altijd lastig om hun kind te leren omgaan met geld: ‘Hoe leer je een kind de waarde van het geld?’

De Rabobank leert kinderen met de KidsGeldWijs-app omgaan met geld. Kinderen kunnen in de app spaardoelen aanmaken en ‘virtueel sparen’. Ze sparen niet echt op een spaarrekening, maar in een virtuele spaarpot. Het geld kunnen ze ook uitgeven, maar dan zullen de ouders met echt geld op de proppen moeten komen. Daarnaast kunnen ze in de app contracten afsluiten met bijvoorbeeld ouders of opa en oma voor het doen van klusjes tegen een afgesproken vergoeding. In onderstaande video een uitleg over de app.

Jong geleerd is oud gedaan

De Rabobank neemt de maatschappelijke rol op zich om onze kroost spaarzin bij te brengen. “Het leren omgaan met geld vinden we heel belangrijk. Het draagt bij aan de zelfredzaamheid op latere leeftijd. Immers jong geleerd is oud gedaan. En het is leuk en nuttig om met je geldzaken bezig te zijn”, vertelt Ellis Ramakers, marketingmanager bij Rabobank, in de video. Die zelfredzaamheid op latere leeftijd is geen sinecure als je beseft dat 150.000 jongeren zwaar in de schulden zitten.

Maar is hier daadwerkelijk sprake van maatschappelijke betrokkenheid of van een verantwoorde app met een marketingsausje? Het feit dat een marketeer en niet een iemand van het Directoraat Coöperatie & Duurzaamheid het woord voert in de video doet vermoeden dat er sprake is van een marketingsausje.

Slimme brand utility

Eigenlijk is de vraag ‘marketingsausje of niet’ niet zo relevant. Mijns inzien heeft de Rabobank met de KidsGeldWijs App een slimme brand utility opgeleverd. De app is een nuttige app voor ouders en kinderen en draagt bij aan de merkbeleving van de Rabobank. ‘Samen sterker, dat is de idee van coöperatief bankieren’ luidt het motto van de Rabobank. De app waarbij de kinderen dus leren omgaan met geld behoedt ze wellicht voor financiële rampspoed in de toekomst: ‘samen sterker’.

Mocht marketing de overhand krijgen in dit concept, dan is het wachten op de mogelijkheid dat kinderen ook daadwerkelijk kunnen sparen met de app. Niet in een virtuele spaarpot, maar op een echte Rabo RegenboogRekening.

Pascal Spelier
Eigenaar bij [finno]

Met 25+ jaren ervaring in de financiële sector heeft Pascal vele facetten van deze boeiende sector, die altijd in beweging is, gezien. Verandering is een belangrijke constante die voortdurend om innovatie vraagt, soms incrementeel, soms radicaal. Vanuit zijn passie voor innovatie streeft hij voortdurend, altijd vanuit het perspectief van de klant, naar een betere financiële dienstverlening voor consumenten en bedrijven. Dat kan zijn aan de ‘voorkant’, dus bouwen aan onderscheidende customer journeys (o.a. propositie-ontwikkeling). Of aan de ‘achterkant’, waar processen en technologie een belangrijke bijdrage leveren aan de uiteindelijke customer experience. Daarnaast heeft hij in het verleden als strategie consultant bij Capgemini Invent en digital officer bij VvAA belangrijke bijdragen geleverd aan visie-ontwikkeling, digitale strategieën en -transformaties. Tot voor kort was hij verantwoordelijk voor personalisation bij ING Business Banking. Met zijn persoonlijke blog www.finno.nl als instrument volgt hij de ontwikkelingen op het vlak van innovatie in de financiële sector op de voet. Door zijn ruime ervaring in de financiële sector heeft hij kennis van en ervaring in de volgende domeinen (niet uitputtend): informal investment, kredietverlening, social media, (digital)marketing, werkkapitaaloptimalisering, e-commerce, (hyper)personalisation, verzekeringen, (digital) strategie, digital customer experience. Pascal schrijft op persoonlijke titel.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!