Kijkcijfers onder druk door toename breedband-aansluitingen?

6 december 2004, 22:10

De laatste week worden we weer overspoeld met cijfers over het aantal breedbandaansluitingen en de gevolgen hiervan op het internetgebruik en tv-gebuik. Voor geinteresseerden de belangrijkste feiten op een rij.

Uit onderzoek van Nielsen/NetRatings (pdf) blijkt dat het aantal Europeanen met toegang tot breedbandinternet het afgelopen jaar is gestegen van 34 miljoen naar 54 miljoen. In totaal hebben nu circa 100 miljoen Europeanen toegang tot een vorm van internet zodat de breedbandpenetratie op ca. 54 procent ligt.

Nederland is in Europa bijna koploper voor wat betreft het aantal breedbandaansluitingen. Op iedere honderd inwoners telt Nederland 14,7 breedbandaansluitingen. Alleen Denemarken scoort hierin hoger, namelijk 15,6 blijkt uit het gisteren gepubliceerde onderzoek van de Europese Commissie (pdf).

Volgens een recente publicatie van Telecompaper heeft Nederland in het derde kwartaal bijna 2,85 miljoen breedbandaansluitingen (ADSL en kabel). Daarmee zou volgens Interview NSS de breedbandpenetratie in Nederland liggen op circa 65 procent. Ruim 10% hoger dan het Europees gemiddelde.

Breedbandpenetratie in Nederland (bron: Interview NSS

De populariteit van internet zorgt ervoor dat mensen minder tv gaan kijken. Zo blijkt uit onderzoek van Jupiter Research dat 40 procent van de internetgebruikers met toegang tot breedbandinternet, minder tijd aan televisie is gaan besteden. De verwachting is dat het aantal tv-kijkers de aankomende jaren verder zal afnemen ten gunste van het aantal internetters. Voornamelijk omdat internet steeds meer als volwaardig medium wordt gezien en mensen daarop hun mediaconsumptie gaan aanpassen.

Uit onderzoek van Spot (pdf) over de tv-markt in 2004, blijkt dat de ‘early adopters’ van internet inderdaad minder dan gemiddeld tv kijken. Bij latere starters van internet blijkt echter de kijktijd steeds hoger te liggen. Bij de personen die vanaf 2002 met internet zijn gestart, ligt de kijktijd zelfs boven het gemiddelde. Verder is volgens dit onderzoek te zien dat bij zowel de ‘early adopters’ als bij latere instromers internetgebruik in het begin iets afneemt van tv-kijktijd maar na een periode van ??n tot soms twee jaar weer toeneemt (via: Venturo).

Het zal niet lang meer duren en dan spreken we niet meer van breedbandinternet of tv maar dan hebben we het gewoon over ‘het digitale kanaal’ voor tv, radio, internet en internet. Tegen die tijd zullen we nog wel eens terugkijken naar de discussies die we vandaag de dag voeren!

Bronnen:

Kijkcijfers onder druk door toename breedbandverbindingen

Nederland tweede in EU met breedband

Over kijkgedrag en digitale content

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Zwelgje

    Er wordt in het onderzoek wel gesproken over een verschil tussen early adopters en latere starters. Interessanter, vanuit een marketing oogpunt, is het volgens mij om te bekijken welke leeftijden minder tv kijken, en juist meer internet.

    Uit de losse pols durf ik te beweren dat de mensen t/m 35 jaar veel meer op Internet verkeren, dan de leeftijden daar boven. De oude knarren houden zich aan kranten, radio en televisie.

    Wanneer gaan bedrijven eens van hun traditionele marketingmiddelen afwijken en eens iets nieuws uitproberen om de “jeugd” te bereiken. Weblogs bijvoorbeeld?


    6 december 2004 om 22:49
    Evert Jan

    Weblogs rule

    Ik kan op dit punt alleen maar respectvol verwijzen naar Marco’s mediafact.nl en vue.royale.nl


    6 december 2004 om 23:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!