Kom in vier minuten te weten hoe het algoritme van TikTok werkt

Maar ook: hoe je een cartoon van jezelf maakt en meer in de week van Koot

Kom in vier minuten te weten hoe het algoritme van TikTok werkt

Weer een update vol heerlijke inzichten over onder andere The New York Times, TikTok, Gen Z en B2B-contentmarketing. Maar je kunt ook zelf aan de slag met facial recognition of je eigen profielfoto omzetten alsof je zo uit een Pixar-film komt lopen.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot 'wat moet worden besproken'.

1. Hoe normaal ben jij? 

Een bizarre vraag. Maar met de ontwikkeling van technieken zoals facial recognition en de onderliggende kunstmatige intelligentie is dat inmiddels geen onmogelijke vraag meer. In samenwerking (dus veilig) met de Europese Unie is er nu een testsite ontwikkeld. Via die test krijg je een inkijkje in de werking van deze technieken. En hoe leuk, jij bent het onderwerp. In een veilige omgeving kun je nu jezelf testen op basis van een aantal thema’s zoals leeftijd, schoonheid, gender enzvoort. Dus klik op de link, zet je camera aan en laat je verrassen (of niet) door de kennis van de technologie.

2. The New York Times

The fall and rise of The New York Times. Tijdens de groeiperiode van het internet was een breed gedragen mening dat we het eind van het dagbladtijdperk zouden gaan meemaken. Dit was voor The New York Times niet anders. Zwaar in de schulden en met een groot aantal vertrekkende abonnees. Maar inmiddels is de krant weer back on track

Wat is het succes van The New York Times?

Met vier keer zoveel abonnees als in het pre-internettijdperk. In deze heerlijk heldere presentatie neemt de auteur je mee naar het verhaal van de neergang, de revival en de manier waarop deze revival heeft kunnen plaatsvinden. Wat is het succes van The NYT?

3. Deep fake

Misschien wel een van de grootste gevaren voor de toekomst: deep fake. We hebben nu nog geen goede technologie die deep fake kan herkennen en/of ontdekken, dus moeten we het nu nog doen met ons eigen denkvermogen. Maar een bedreiging kun je ook omzetten in een kans. Een campagne van de onpartijdige belangengroep RepresentUs heeft deep fake ingezet om het stemrecht te beschermen tijdens de aanstaande Amerikaanse presidentsverkiezingen. Twee video’s van Poetin en Kim Jong-Un weten deze boodschap op een opvallende manier te vertellen. Kijk maar naar de beelden

4. Gen Z

Er is weer een onderzoek dat inzicht geeft in het gedrag en houding van deze inmiddels wereldwijd grootste generatie. Wat houdt ze bezig, hoe gaan ze om met contentcreatie, covid-19, geld en werk, activisme en trending bedrijven? Je kunt het rapport van Zebra IQ hier downloaden. ZebraIQ is een aanbieder van marketingonderzoek bedoeld om de volgende generatie consumenten te bereiken, te onderzoeken en te begrijpen. Ze bieden de om realtime feedback van Gen Z te krijgen en op basis van al die feedback is er nu dit rapport.

5. The Impact Receipt

Een aardige waarheid: “Verantwoordelijkheid. Geen duurzaamheid.” Sla “duurzaamheid” over. Probeer voor de verandering eens “verantwoordelijkheid”. Met deze teksten opent de website van ASKET, een kledingmerk uit Zweden dat gebouwd is op een aantal fundamentele principes. Niet alleen vormen die uiteraard het uitgangspunt van hun bedrijfsvoering, ze doen er ook alles aan om dat om te zetten in fysieke (zichtbare) onderdelen. Daarom introduceren zij de ‘Impact Receipt’.

Bij het kopen moet je een bon ondertekenen waarop staat wat de werkelijke (milieu)kosten zijn geweest 

Bij het kopen van je kleding moet je een bon ondertekenen waarop staat wat de werkelijke kosten zijn geweest van jouw artikel in relatie tot het milieu. “Net zoals we niet iets in onze mond zouden moeten stoppen zonder te weten waar het vandaan kwam, zouden we dat ook van onze kleding moeten weten. Het is niet verantwoordelijk. De Impact Receipt vertegenwoordigt niet alleen een transactie, maar ook een overeenkomst bij het investeren in ASKET-goederen. Ken uw impact. Koop minder. Houd het langer.”

6. Google Live View

Google heeft deze week weer een nieuwe functies toegevoegd aan de augmented reality-modus van Google Maps. Gebruikers kunnen nu visuele aanwijzingen zien die oriëntatiepunten markeren in Live View, inclusief informatie over hoe ver weg het oriëntatiepunt is. Ook is er dan een mogelijkheid om een routebeschrijving naar dat oriëntatiepunt te maken. De functie zal binnenkort live gaan op zowel Android als iOS, met ondersteuning voor 25 steden (waaronder Amsterdam). Hier vind je twee (GIF) demo’s die de nieuwe AR-functies van Live View laten zien.

7. The Psychology Behind TikTok’s Addictive Feed

Omdat TikTok voor een aantal lezers van deze week van Koot nog steeds een relatief onbekend fenomeen is en met name als het gaat om de kennis over de werking van het algoritme waarmee TikTok werkt, is er hier een superhandige explainer-presentatie. Klik door de schermen en je bent in vier minuten helemaal op de hoogte. Overigens is het direct een mooi voorbeeld hoe je met beeld ingewikkelde verhalen kunt uitleggen.

8. B2B-Contentmarketing: benchmark, budgets & trends 2020

Er is weer een update van het jaarlijkse B2B-onderzoek voor contentmarketeers. Wat zijn de benchmarks, budgetten en trends? Wat kun je leren van de toppresteerders? In het rapport wordt gekeken naar de onderscheidende factoren. Wat doen de meeste succesvolle contentmarketeers doen en wie zijn de minst succesvolle? Zoals vaker besproken zie ik een toename van het belang van owned reach (owned of eigen media). Ook in dit onderzoek zie je dat weer terug. 73 procent koestert zijn abonnees, doelgroepen of leads (slechts 38 procent van de minst succesvolle doet dit). 64 procent genereert verkoop/inkomsten (slechts 41 procent van de minst succesvolle). 60 procent bouwt een geabonneerd publiek op (slechts 25 procent van de minst succesvolle). De trend: meer contentmarketeers erkennen de waarde van het versterken van hun relatie met hun publiek. Twee jaar geleden was dat slechts 68 procent maar inmiddels is dit gestegen naar 81 procent. 

9. DroppTV

Enkele weken geleden bespraken we de visie van a16z dat video wel eens de driver zou kunnen gaan worden van e-commerce. En misschien gaat dat dan wel weer sneller dan je denkt als je kijkt naar introductie van DroppTV. DroppTV is het allereerste streaming-videoplatform waar je naast het kijken naar de muziekvideo’s met één simpele klik in de videocontent direct aankopen kunt doen. Artiesten kunnen op deze manier virtuele pop-upwinkels creëren en zodoende additionele inkomsten genereren. Dus neem even een kijkje dan heb je direct een beeld hoe het werkt. 

10. Toonify Yourself

Altijd al willen weten hoe jij er uit zou zien in een Pixar-movie? Dan hoef je nu niet langer te wachten. Upload een foto en binnen enkele seconden zie je het resultaat. Toonify Yourself dus. 

Tot volgende week!


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.