Luistercijfers maken Nederlandse podcasts interessant voor bedrijven

11 maart 2019, 10:00

Forse groei van het bereik voor podcasters in Nederland

Het aantal luisteraars naar Nederlandse podcasts neemt fors toe. Met tienduizend instarts sta je in de landelijke hitlijsten van iTunes en Spotify, maar deze lat komt steeds hoger te liggen. Dit blijkt uit een gesprek met makers Domien Verschuuren (Manmanman) en David Achter de Molen (Klap van de Molen) in een nieuwe aflevering van De Social Podcast van het AD en de regionale titels.

Hoewel steeds meer mensen gewend raken aan het luisteren naar podcasts, vinden velen het ook lastig om ze te vinden. Het aanbevelen van podcasts via hitlijsten of recommendations kan nog veel beter, zo bespreken de makers. Toch zijn de luistercijfers wel een stuk betrouwbaarder dan menig radioluistercijfer. Achter de Molen: “Mijn podcast trekt bijna tienduizend luisteraars per aflevering. Dit is een optelsom van alle apps waarin je podcasts kunt luisteren, zoals Spotify en iTunes.”

“Algoritme van hitlijsten is nog erg vaag”

Toch is het algoritme van de hitlijsten nog erg vaag. Als jij op één dag vijfhonderd mensen op de abonneerknop laat drukken, staat je bijvoorbeeld op één in de ranglijst. In de top-20 van Spotify staan podcasts die al een maand geen nieuwe aflevering hebben geplaatst. Hier is nog een wereld te winnen. Dit betekent dat de industrie nog niet volwassen is. “Over een paar jaar zal dit ongetwijfeld anders zijn.”

Luistercijfers nemen serieuze vormen aan

Van alle luisteraars van de podcasts van het AD luistert 90 procent van de mensen een podcast in een artikel op AD.nl, slechts 10 procent luistert een podcast via een reguliere app als Spotify of iTunes. Zo komen nieuwe mensen in aanraking met podcasts, maar om ze vervolgens te converteren naar abonnee is veel moeilijker. Door het platform van AD.nl te gebruiken, worden de AD Voetbal Podcast, AD Media Podcasts, In het Wiel (wielrennen) en Pitstop (Formule 1) structureel tussen de dertigduizend en zestigduizend keer beluisterd, en die mensen hebben allemaal actief op de knop ‘afspelen’ gedrukt. Dit zijn cijfers waar menig YouTuber jaloers op zou zijn.

“Het is nog wachten op de grote podcast-blockbuster in Nederland”

Zonder het grote podium van een nieuwssite haalt Manmanman, de podcast van Domien Verschuuren, ook twintigduizend luisteraars per aflevering en veertigduizend per maand. Dit aantal stijgt nog iedere maand. Daardoor lijkt de markt voor iedereen toegankelijk te worden en neemt het publiek serieuze proporties aan.

Welke merken stappen als eerste in?

Hoewel de luistercijfers beter worden, lijkt adverteren in podcasting nu nog het Wilde Westen. Er wordt veel geëxperimenteerd en een vast format voor reclames is er nog niet. Sommige podcasts beginnen met een vermelding als ‘Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door…’, bij anderen onderbreekt de presentator na 10 minuten de uitzending met een commerciële boodschap. Volgens de makers is het nog wachten op de grote blockbuster in Nederland, die iedereen plotseling verslaafd maakt aan podcasts.

Luister de hele podcast met de makers en hoor waarom podcasts geen hype zijn, wanneer mensen ze luisteren en hoe je zelf kunt beginnen met het maken van een podcast.

Jaap van Zessen
Chef Digitaal bij AD.nl

Chef Digitaal bij AD.nl, verantwoordelijk voor het online bereik van het AD en alle regionale titels.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!