Marc Oosterhout (SIRE): ‘Reputatie wordt belangrijker dan marketing’

12 april 2020, 09:40

Podcast-interview met ‘reclamebaas’ over branding en maatschappelijke relevantie

SIRE-voorzitter Marc Oosterhout, in het dagelijks leven directeur van reclamebureau N=5, voorspelt in de podcast OnBrandScan dat marketing steeds ondergeschikter raakt aan communicatie en reputatie. “Wat je als bedrijf voor de wereld wil betekenen, is veel breder en rijker dan alleen de focus op verkoop.”

De tijd van greenwashing is echt voorbij volgens Oosterhout, auteur van het boek ‘Powerbrands’. Hij pleit voor minder marketing- en meer communicatiedeskundigen in organisaties. “Zij hebben een veel bredere blik op hoe je de maatschappelijke relevantie van jouw bedrijf positioneert en managet.”

Waardevolle principes

Volgens Oosterhout zijn de traditionele marketingmechanismen nog steeds waardevol. “Merkbelofte blijft een van de belangrijkste principes.” Zo gebruikte hij een deel van ‘De 22 onwrikbare wetten van de marketing’ van Ries en Trout voor zijn boek Power Brands 2.0. “Die wetten gelden nog steeds. Het gaat alleen niet meer om verkoop, maar hoe je jezelf positioneert en organiseert.”

“Merkbelofte blijft een van de belangrijkste marketingmechanismen”

Als voorbeeld noemt hij de arbeidsmarkt. “Kijk naar Uber. Private driver is hun belofte. Voor klanten is dat goed uitgewerkt, maar als je kijkt naar wat dit betekent voor hun chauffeurs valt hier nog een wereld te winnen.” Ook Shell, traditioneel een populaire werkgever, wordt zeker door studenten steeds kritischer bekeken omdat ze niet hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen.

Hoe relevant ben je?

Zoals tijdens iedere crisis komt het er in deze tijden van corona echt op aan of je kunt laten zien wat je belofte waard is. “Toon je leiderschap zoals ABN Amro en kondig je als eerste aan dat je de eisen voor hypotheekaflossing tempert? Of stel je dit uit en richt je je op overleven?” Een organisatie die gelooft in waarde en nu een stap naar voren durft te zetten, toont volgens Oosterhout echte relevantie.

Sturen op reputatiewaarde helpt ook om te zorgen dat je naast een commerciële propositie je stakeholders en maatschappelijke kant genoeg meeneemt. Oosterhout: “Veel Amerikaanse bedrijven zoals Facebook, Amazon en Google doen dat te beperkt. Ze denken te weinig na over implicaties op het gebied van bijvoorbeeld privacy of cybercrime.”

Maatschappelijk merkdenken

Merkdenken kan volgens Oosterhout ook helpen om maatschappelijke problemen aan te kaarten. Je neemt een conflict en denkt na over wat dit conflict kan oplossen. “Als SIRE doen we dat agenderend. Neem de campagne ‘Geef kinderen hun spel terug’, waarbij we ouders aanspraken op hun gedrag langs de lijn. Dat is nu beleid geworden bij veel sportclubs.”

“Merkdenken kan helpen bij oplossen van maatschappelijke problemen”

Ook bij zaken als mobiliteit en de energietransitie ziet Oosterhout een belangrijke rol voor communicatie. Voor het verhaal naar het Umfeld, maar ook als ondersteuning bij het proces van gedragsverandering. “Kijk naar de belofte, het conflict en wat je er aan benefits tegenover kunt zetten. Toon mensen een alternatief: hé, is er nog een andere manier?”

Stef Heutink en Maarten Halsema voeren namens IVRM Reputatie de redactie van de podcast OnBrandScan. Iedere uitzending schuift er een specialist aan die een visie geeft op merk, marketing en reputatie aan de hand van een prikkelende stelling. Abonneren op OnBrandScan kan via alle grote podcast-kanalen, zoals iTunes, Spotify en Soundcloud.

Stef Heutink
Creatief Directeur bij IVRM Reputatie

Stef is van origine een digitaal strateeg, al sinds 1993 gefascineerd door het medium internet en alles wat daarmee te maken heeft. Vanuit die hoek houdt hij zich nu zo’n 15 jaar bezig met merkstrategie en de invloed die dat heeft op reputatie. Stef was tot 2018 bij diverse bureaus verantwoordelijk voor strategie en creatie. Ook werkte hij een aantal jaren als zelfstandig adviseur. Sinds 2018 is hij creatief directeur bij IVRM Reputatie. Zijn specialisme richt zich op het ontrafelen van de kern van een organisatie of merk en het daaruit bedenken en ontwikkelen van communicatie, merk, reputatiestrategieën. Bij IVRM is Stef betrokken bij complexe positioneringsvraagstukken van klanten en creatieve vertaling naar middelen.

Categorie
Tags

2 Reacties

    jeroenmirck

    De ‘juiste’ link is een subjectief begrip, Robin. Maar bedankt voor de aanvulling.


    16 april 2020 om 08:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!