Marion Koopman (Vea) over impact van tech en data op reclamewereld
Reclame-branchevereniging Vea kreeg dit jaar een nieuwe voorzitter. Daarover werd gezegd: het is geen man en ze maakt geen reclame. De benoeming van Marion Koopman, CEO van Greenhouse Group, staat symbool voor de grote veranderingen die de reclamewereld doormaakt. Technologie en data nemen steeds nadrukkelijker de regie. Hoog tijd om Koopman zelf aan het woord te laten over de reclame-revolutie.
Voordat Koopman bij Greenhouse Group begon was ze vooral werkzaam aan de klantenkant. Inmiddels kan ze uit verschillende perspectieven de ontwikkelingen in de reclamewereld goed beoordelen. Wat is haar doel als voorzitter bij de vereniging van communicatie adviesbureaus in Nederland?
“Iedereen in reclame is zoekende”
“Ik wil voor de hele creatieve industrie een ondersteunend platform zijn waarop verschillende bedrijven informatie kunnen vinden en van elkaar kunnen leren, over bijvoorbeeld talentontwikkeling. Daarbij moeten grote onderwerpen bespreekbaar zijn, waaronder verdienmodellen, maar ook een onderwerp als stereotypering.”
Data als Heilige Graal
Data scientist, Chief Data Officer, Data Engineer: dit zijn de marketingbanen van 2018. Veel moderne bureaus zetten stevig in op data. “Iedereen is zoekende en ziet de ontwikkelingen in technologie en data als de Heilige Graal. Het is een instrument om een boodschap veel relevanter te maken, doordat je veel beter in beeld krijgt wat profielen willen zien. Maar laten we onszelf niet gek maken door deze ontwikkelen. Het gaat uiteindelijk om de échte boodschap, het creatieve idee, of een geweldige post.”
Nieuwsgierig geworden naar de ontwikkelingen in de reclamewereld, de bedrijfsvoering van Greenhouse Group en de overname door WPP? Bekijk dan de hele aflevering.