Marketeers hoeven niet álles te weten

18 augustus 2021, 09:00

Thomas Barta legt uit dat er veel innovatie is in de wereld

De aanstaande NIMA Marketing Day is hier op Marketingfacts in allerlei verschijningsvormen al eens voorbij gekomen en dat is geen toeval: De organisatoren van het event zijn dezelfde twee partijen die Marketingfacts in de lucht houden en de redactie van de aangehaakte mediapartner – MarketingTribune – zit ruggetje aan ruggetje te werken met onze eigen redactie.

Hoofdspreker Thomas Barta was ei-gen-lijk al vastgelegd als hoofdspreker voor juni 2020, maar we weten allemaal dat daar een virus tussendoor fietste, waardoor de uiteindelijke NMD 20 in september vorig jaar plaatsvond, met – ondanks volle zalen op anderhalve meter – toch aanzienlijk minder bezoekers dan oorspronkelijk in de lijn der bedoeling lag. En Barta verdient een volle Copraloods, dus ieder ging destijds akkoord met een jaar uitstel, geen afstel.

meld je aan voor de NMD!

Het hele idee om Barta naar Nederland te halen ontstond trouwens twee jaar geleden toen we van geen virus wisten en vooral zochten naar een goede internationale key note die zich bezig hield met marketing zélf. We hoorden ‘m op de Britse equivalent van NMD: het Festival of Marketing in Londen. De rol van marketing, de (nieuwe) betekenis van marketing, de manier waarop marketeers werken, waarop ze invloed kunnen uitoefenen vanuit de aard van hun functie; dáárover heeft Barta echt uitgesproken ideeën, die hij voor een belangrijk deel ontwikkelde toen hij werkzaam was als consultant bij organisatie-adviesbureau McKinsey.

Het is terecht dat onder marketeers zoveel wereldverbeteraars rondlopen

‘Dapperheid’ speelt een centrale rol in de boodschap van Barta, die zich van een ijskoude zakelijke bedrijvendokter ontwikkelde tot een bijna vaderlijke adviseur van marketeers en de organisaties waarvoor ze werken. De pointe van zijn verhaal draait vaak om moed. Het lef dat professionals in ons vak nodig hebben om een vuist te maken tegen kille analisten die bij ‘optimaliseren’ zelden het optimale belang van klanten – mensen – voor ogen hebben. Het is terecht dat er onder marketeers zoveel wereldverbeteraars rondlopen, meent Barta. Marketingprofessionals kúnnen de wereld namelijk echt mooier maken, maar dat vereist wel kennis van zaken.

MarketingTribune-collega Ryan Baij tikte naar aanleiding van de komst van Barta in september een aantal korte postjes in elkaar die stuk voor stuk zijn ontleend aan opgenomen soundbites uit Barta’s 12 Powers of a Marketing Leader en Marketing Leadership Masterclass. Leuk en leerzaam, maar ook een mooie opwarmer voor het geval je erbij kunt zijn over drie weken. En ja, spot on vragen: Hoe wint de Marketeer? (1), Is de marketeer te vertrouwen? (2), Zou je de macht willen hebben? (3) en eentje die we hier overnemen

Heb je alle vaardigheden die je nodig hebt? (4)

Want, kun jij wat je allemaal zou moeten kunnen? Heb je alle vaardigheden om je werk perfect uit te voeren? Thomas Barta stelt de vragen, maar stelt je gelijk gerust in het antwoord: ‘Waarschijnlijk niet, maar dat is niet erg’. Hij legt uit dat er veel innovatie is in de wereld, waar ook vele nieuwe technieken en veel nieuwe tooling voor iedere medewerker wordt uitgevonden en in gebruik genomen.

‘Je kan niet alles leren en weten’, stelt Barta zijn publiek gerust. Zijn conclusie is dan ook dat je je niet gek moet laten maken. Stel je zelf de vraag waar jouw meerwaarde ligt en verhoog die meerwaarde door de tooling te gebruiken die jouw werk makkelijker maakt en verbetert. Zo kom je tot de beste resultaten.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!