Marketing via sms wint snel terrein in VS
Hoewel marketeers in de VS in 2003 slechts 10 miljoen dollar investeren in text messaging als marketinginstrument, is het potentieel enorm. Forrester Research verwacht dat de markt in 2005 een waarde van 5 miljard dollar of meer heeft.
Marketeers gebruiken sms vooral als communicatiemiddel met tieners en jong volwassenen. Uit cijfers van de Cellular Telecommunications & Internet Association in Washington blijkt namelijk dat de helft van de 160 miljoen Amerikanen met een mobiele telefoon tot de leeftijdsgroep 18 tot 24 jaar behoort. Volgens consultancybureau Telephia is 60% van de nieuwe abonnees in 2003 tussen de 18 en 24 jaar.
Om te vermijden dat sms-marketing net zo uit de hand loopt als e-mail marketing en de doelgroep van zich vervreemdt, heeft de Amerikaanse marketingindustrie een aantal zelfregulerende maatregelen afgekondigd. De Mobile Marketing Association maakte bekend dat consumenten alleen op basis van “opt in” benaderd mogen worden en dat het eenvoudig wordt in een later stadium toch voor “opt out” te kiezen.
Bron: Adweek