Marketing&Facts: Geboortegolf Unicorns

23 augustus 2021, 10:30

136 nieuwe miljardenbedrijven zagen het levenslicht

De coronapandemie bracht veel branches in verlegenheid. Onder meer horeca, retail, evenementen- en reisbranche hadden zwaar te lijden onder de beperkingen. Geen terras mocht meer open, er werd geen festival meer gehouden en je kon ook niet naar de film. Kwekers en bloemisten kregen te maken met een terugval van de verkoopcijfers. ‘Het begin van een onvermijdelijke economische crisis’, zo leek… maar intussen vieren de VS een geboortegolf van Unicorns.

Feiten en figuren. De professional in marketing, communicatie en sales krijgt er eindeloos veel te verstouwen. In deze augustusmaand een aaneengesloten serie van recente ontdekkingen en vondsten uit de wilde wereld van marketing, media, social (en wat verder ter tafel komt).

De omzet van de Nederlandse detailhandel was in mei alweer 9,7 procent hoger dan in mei 2020. Het verkoopvolume pluste zelfs met 9,3 procent. In dezelfde periode is volgens dit rapport van het CBS via de online kanalen ook nog eens 16 procent meer omzet behaald.

Als we de omzetcijfers binnen de detailhandel van mei 2021 vergelijken met dezelfde maand een jaar vóór corona (mei 2019), dan is de omzetstijging van de detailhandel nu 19,2 procent. Het CBS schetst ook een toename van het consumentenvertrouwen. Althans, het vertrouwen dat de consument in de economie heeft was in juni 2021 ‘minder negatief’ dan een maand eerder. In juni was het -3, tegenover -9 in mei van dit jaar. Ook heeft de consument weer een hogere koopbereidheid, aldus het CBS.

Mooie indicatie van het (nog broze) vertrouwen op terugkerende voorspoed is de bereidheid om te investeren in nieuwe bedrijven. Kijken we naar de cijfers uit het onderzoek van CBinsights, het State Of Venture Q2’21 Report, dan kun je stellen dat het herstel samenvalt met de opkomst van innovatieve startups. In het afgelopen kwartaal (Q2 van 2021) zijn financiële records gevestigd. Een jaar na de start van de pandemie zijn de investeringen in startups hoog, sterker: Er is sprake van een wereldwijd financieringsrecord door een stijging van 157 procent ten opzichte van een jaar eerder. ‘Uit alle regio’s en sectoren stroomden de financieringen binnen’.

De allergrootste stijging is te zien in het geboorteaantal van de unicorns. Ten opzichte van Q2 2020 is het aantal ‘eenhoorns’ in Q2 2021 met 491 procent toegenomen. Van 23 toen naar 136 nu. De lage rente, een nieuwe president, het zal allemaal meetellen, maar dit belooft toch veel positiefs voor de komende tijd …

De afbeelding is afkomstig uit het rapport: ‘State Of Venture Q2’21 Report‘, CBinsights

Thomas Romers schrijft als redacteur voor Marketingfacts. Binnen de marketing ligt mijn grootste interesse in branding en (online) communicatie via bijvoorbeeld de socials. Daarnaast klim ik graag in de pen om interessante, prikkelende artikelen te publiceren. Verder lees ik alles wat los en vast zit over auto's, politiek en het overige nieuws in onze maatschappij. Ter ontspanning ben ik vaak buiten en op de racefiets te vinden.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!