Marketingfacts Jaarboek doorbreekt corona-lockdown

29 mei 2020, 15:00

Hij is er: het nieuwe Marketingfacts Jaarboek! Met verschroeiende deadlines middenin de intelligente lockdown die zijn naam eer aan deed: veel creativiteit en denkwerk moest immers worden aangesproken om deze complexe puzzel binnen de krappe planning op te lossen. Dat is glansrijk gelukt, met dank aan het vernieuwde collectief auteurs, met wederom veel grote namen.

Het is een mooi boek geworden, dat Marketingfacts Jaarboek 2020-2021. Hoe voelt dat nou, zo’n afronding na het nodige gevloek en getier, gestress en gedoe? Nou, stel je het als volgt voor: alsof je een vakantiebestemming bereikt na een reis vol ontberingen langs uitgewoonde parkeerplaatsen of volgepakte vliegvelden. Ineens zie je dan die baai voor je neus liggen. Je vergeet alles. Het resultaat is indrukwekkend. Het is volbracht. Editie vijftien alweer. We hebben het even gecheckt. Een jubileum. Dat ook nog eens.

Crowdsourcing-project

Marketingfacts is – we hoeven het eigenlijk niet eens uit te leggen – een crowdsourcing-project zoals dat ooit in het begin van dit millennium heel hip was om aan bij te dragen. Daar is weinig aan veranderd.

De enorme krachtsinspanning die sommigen auteurs hebben geleverd om van dit Jaarboek een succes te maken past goed in die traditie, maar maakt ons als redactie wel gepast bescheiden en trots tegelijk. Kennelijk lukt het ons als marketing-Nederland om één keer per jaar iets af te leveren dat door menig docent in het hoger onderwijs wordt beschouwd als een basisboek. We schreven het al in de aankondiging: het is een soort Almanak van een Vak. Van de diagnose tot de aftersales en alles wat daartussen ligt: noem het de ideale marketinghamburger.

Biertje in de zon

Maar nu is het eind mei. Het moment waarvan we in september 2019 al bedachten hoe we het zouden vieren. Met de auteurs van het boek bij de Tolhuistuin aan het IJ in Amsterdam-Noord, eerst met een biertje in de zon en aansluitend met een hapje in het restaurant, uitkijkend over het water. Een grote doos met Jaarboeken mee, leuke foto, stukje op de site en vooral een hoop vrolijkheid en – nou ja – opluchting ook wel. Net als vorig jaar en naar we hopen net zoals volgend jaar.

Dit jaar is dat niet mogelijk. Natuurlijk, we kunnen ‘iets bedenken’, maar het gaat toch niet lijken op iets waar we allemaal net zo blij van worden als een gezellig weerzien na al dat appen, mailen en bellen over het jaarboek. En het gaat al helemaal niet lijken op een biertje of een colaatje in de zon aan het IJ.

Hopelijk snel een boekborrel, net zoals we hopen dat ook andere bedrijven straks weer borrels en events kunnen organiseren

Waar we wel ten zeerste aan hechten, is dat onze schrijvers het eerste exemplaar ontvangen van het jaarboek. Daarom hebben zij het boek inmiddels per post ontvangen, begeleid door de meest feestelijke fles die we konden vinden. Een felkleurige fles sangria. Hij past goed bij die baai na de reis vol ontberingen én bij ons fruitige coverthema van 2020/’21.

Die borrel met een hapje aan het water houden de auteur dus nog even tegoed. We gaan ‘m organiseren als er weer wat te organiseren valt. Laten we hopen dat dit alweer kan over een paar maanden. Net zoals we hopen dat ook andere bedrijven straks weer borrels en events kunnen organiseren.

Onvermoeibaar en doortastend

Rest ons niets dan onze dank uit te spreken. Aan de auteurs, maar ook aan alle andere mensen die hebben meegewerkt aan dit boek. Van onze onvermoeibare eindredacteur Kari-Anne Fygi, die verantwoordelijk was voor de projectcoördinatie, tot het doortastende designteam van BBP Media. In de komende maanden gaan we – als altijd – stevig de boer op om het jaarboek te laten landen bij vakprofessionals, docenten en volgers van het vak. Dat verdient dit naslagwerk. En dat verdient het marketingvak.

Van brandmanagement tot contentmarketing, van customer experience tot data-analytics. Het Marketingfacts Jaarboek 2020-2021 bestrijkt de volle breedte van ons vakgebied. Dit jaar zijn we nog breder gegaan dan voorheen, want ook het vak zelf is steeds verder aan het stretchen. Corona of niet, marketing is een discipline van onbegrensde mogelijkheden.

Laten we dat optimisme erin houden. Laat dit boek de start zijn van een nieuwe tijd, een nieuw normaal met nieuwe kansen. Als die oogstrelende baai die voor je opdoemt na een lange, vermoeiende reis. Bestemming bereikt!

Met dank aan Luuk Ros en Kari-Anne Fygi voor hun redactionele input op deze blogpost.

Het Marketingfacts Jaarboek 2020-2021 is te koop via onze eigen webshop, maar ook via de vertrouwde platforms en e-tailers. Laat ons weten wat je er van vindt!

Feestelijke flessen voor de auteurs van Marketingfacts Jaarboek 2020-’21. (Foto: @KAFygi)

Jeroen Mirck
Communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk

Jeroen Mirck (1971) was hoofdredacteur van Marketingfacts van januari 2018 tot augustus 2020. Momenteel is hij communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk. Eerder was hij journalist voor media als Adformatie, MarketingTribune, Emerce en De Ondernemer.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!