Marketing&Facts: Kennisontwikkeling der marketingprofessional
Bezoeken van events en congressen is nog steeds heel belangrijk
In ieder vakgebied is het belangrijk om jezelf te blijven ontwikkelen. Zowel fysiek als op kennisniveau is het goed om bij te blijven en mee te groeien met je vakgebied. Zo ook voor marketeers. Hoe houden zij hun kennis over het vakgebied op peil?
Feiten en figuren. De professional in marketing, communicatie en sales krijgt er eindeloos veel te verstouwen. In deze augustusmaand een aaneengesloten serie van recente ontdekkingen en vondsten uit de wilde wereld van marketing, media, social (en wat verder ter tafel komt).
Marketingfacts heeft hier afgelopen jaar zelf onderzoek naar gedaan. Goed om te vermelden is dat de respondenten afkomstig zijn uit de databases van NIMA, DVJ Insights en DPG Media. Vrijwel al deze respondenten ontvangen ook vakmedia, waardoor het ook aannemelijk is dat zij het lezen ervan als waardevol zullen ervaren.
Afgaand op de onderzoeksresultaten achten de respondenten het over het algemeen voldoende mogelijk om zich te blijven ontwikkelen in het vak. Twee derde van hen geeft dit aan.
Events en congressen
De meest genoemde manier om zich als marketeer te ontwikkelen is door het lezen van artikelen, websites en tijdschriften (86 procent). Daarnaast is het bezoeken van congressen en evenementen ook heel populair (67 procent).
Misschien lag het voor de hand dat dit percentage de afgelopen tijd aanzienlijk gedaald zou zijn, mede door en jaar vol events via Zoom en Teams. Maar niets is minder waar. Ondanks dat marketeers al ruim 1,5 jaar nauwelijks meer bij fysieke bijeenkomsten als seminars, events en prijsuitreikingen zijn geweest, willen zij dus nog steeds graag naar ‘lijfelijke’ bijeenkomsten. Met als belangrijkste reden dat ze graag willen netwerken (60 procent). Ook het volgen van opleidingen wordt door veel respondenten gewaardeerd om zijn of haar kennis up-to-date te kunnen houden.
De opkomst van de podcast
Opvallend om te zien is dat één op de drie respondenten de podcast noemt als manier om zich te blijven ontwikkelen. Dat percentage is zonder meer hoog te noemen, zeker omdat dit aandeel drie jaar geleden niet eens is uitgevraagd en deze peiling nog dateert van de periode voor de tweede en derde golf, waarin opnieuw veel nieuwe podcastseries over marketing, media en communicatie zijn gestart.