McDonald’s overladen met hoon om deelname aan vaccinatiecampagne
Voor- en tegenstanders van vaccinatie vinden het onwaarschijnlijk dat fastfoodketens bezorgd zijn om gezondheid
We schreven gisteren over een op z’n minst opmerkelijke marketingcampagne van meer dan 150 bedrijven op de Duitse markt, die oproept tot vaccinatie. Dat die actie polariserend werkt, lag in de lijn der verwachting maar één bedrijf wordt van alle kanten belachelijk gemaakt om zijn deelname: hamburgerrestaurantketen McDonald’s.
Logo’s, pay-offs en merkbeelden ingezet
In de campagne die tamelijk uniek is, niet alleen in Duitsland, roepen meer dan 150 merken op tot vaccineren en dat zijn bepaald niet de kleinsten: BMW, DEVK, Douglas, Edeka, Henkel, HolidayCheck, Hornbach, Lidl, Mercedes-Benz, Netto, Sparkasse, Toom en Volksbanken zetten hun logo’s en slogans in voor een oproep tot vaccineren onder de hashtag #ZusammenGegenCorona.
Het spreekt voor zich dat dit niet uitsluitend tot positieve publiciteit leidt. Over individuele merken wordt, los van het standpunt omtrent de coronavaccinatie, ook geschimpt – want bedrijven als McDonald’s en Burger King doen mee aan de campagne.
Onwaarschijnlijke bezorgdheid van fastfoodketens
Zowel voor- als tegenstanders van vaccinatie vinden het onwaarschijnlijk dat fastfoodketens zich zorgen maken over de gezondheid van hun klanten. Vooral McDonald’s wordt op Twitter verweten dat het bedrijf toch moeilijk kan beweren dat zijn burgers en frietjes gezond zijn, al heeft het ook appeltjes en salades in zijn assortiment. Opmerkingen als ‘Al sinds 1955 voor uw gezondheid op de bres’ of ‘Vind de fout’ of ‘McDonald’s en gezondheid, je bedenkt het niet’ behoren nog wel tot de meest constructieve commentaren van Oosterburen die hun bedenkingen daarover uiten.
‘De campagne op z’n minst wat merkwaardig’
Andere twitteraars merken op dat McDonald’s niet alleen te verwijten valt dat het via gezondheidsproblemen zijn sociale geweten lijkt te hebben ontdekt – het bedrijf wordt ook een kwalijke bijdrage aan klimaatverandering en milieuschade verweten. ‘Ook al ben ik pro vaccinatie en hoop dat de actie een succes wordt, is deze campagne op z’n minst wat merkwaardig’. De overheersende consensus is – zo schrijft opnieuw vaktitel Werben und Verkaufen – dat een gezonde levensstijl niet staat of valt met een coronavaccinatie, maar vooral ook met evenwichtige voeding.
Egoïsme is de marketeer niet vreemd
Er zijn ook reacties waaruit blijkt dat men minder last heeft van het idee dat McDonald’s een campagne voert voor gezondheid, maar veel meer met de executie van de campagne zelf. Dat gebruik van die golden arche in iMpfen lag zó voor de hand. Ook in Nederland deed de Duitse campagne stof opwaaien. Marketingfacts-blogger en Jaarboek-auteur Aart Lensink concludeert op Adformatie dat egoisme marketeers niet vreemd is: “Zij willen doorgaan met het verkopen van hun dikmakende waar aan zoveel mogelijk mensen. Het gemiddelde gewicht van Duitsers en Nederlanders, en vele andere wereldburgers, is tijdens de twintig maanden corona spectaculair toegenomen. Niet vreemd: sporten wordt bemoeilijkt, de McDonald’s blijft open.”
“McDonald’s (de familie Lensink is er overigens enorm fan van, LR) en de andere merken kiezen voor een goedkope route. Iedereen een vaccin en we hebben onze maatschappelijke plicht gedaan. Maar het heeft niets met het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid te maken. Het is de goedkope route om te blijven doen wat veel bedrijven altijd al deden: mensen producten verkopen die bijdragen aan een krankzinnig hoog en daarmee ongezond BMI.”