Mediagebruik jongeren door de ogen van een 14-jarige

14 februari 2009, 17:17

Marketingfacts besteedt veel aandacht aan het mediagebruik door jongeren en aan de trends in de jongerencultuur. In het bovenstaande filmpje zien we hoe jongeren sociale netwerken en digitale media gebruiken door de ogen van een 14-jarig meisje. Ze staat in constante verbinding met haar vrienden en deelt alles met ze (en met de hele wereld) via sociale netwerken, webcam en instant messaging.

Deze film is gemaakt door Anna van der Heide voor NPS Kort en heeft een Gouden Kalf gewonnen. Toen ik hem voor het eerst zag was ik zeer onder de indruk. Het is een prachtig portret van de nieuwe generatie die digitale media als organisch onderdeel van hun leven ziet.

Serge Fenenko
Strategy Director bij Novocortex

Strategy Director van het internet marketingbureau Novocortex, na 7 jaar marketing en business development bij Rabobank. Novocortex is gespecialiseerd in interactieve marketing en Internet Strategie Audits. We werken internationaal - in Nederland, Zwitserland, Rusland, Oekraïne, Kroatië etc. Novocortex maakt interactieve campagnes, virals en iPhone games die aandacht in sociale media en prijzen op internationale festivals winnen.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Stef J.

    “In het onderstaande filmpje zien we hoe jongeren sociale netwerken en digitale media gebruiken door de ogen van een 14-jarig meisje.”

    Jongeren en sociale netwerken, ik denk dat de meeste niet verder komen dan Hyves en een beetje YouTube en dan houdt het al snel op. Alle overige diensten van Google, internet op mobiel, flickr etc. hebben ze nog nooit van gehoord.. of denk ik dan weer te breed?

    Wél een leuke korte film!


    14 februari 2009 om 18:18
    Ivo

    Sorry, leuk film hoor maar vind het niet echt relevant.

    – In de film komt amper iets voor van internet, sociale netweken en digitale media etc

    – Het is een korte speelfilm gemaakt door een volwassene dus in hoevere dit nu overeenkomt met de belevingswereld van de jeugd.


    14 februari 2009 om 18:53
    serge.fenenko@novocortex.com

    @ Ivo

    Het meisje houdt haar dagboek op het internet, deelt haar meest persoonlijke ervaringen met vrienden op Hyves of Sugababes, plaatst stoere foto’s op haar profiel en doet een online poll “Moet ik Ernest suen of niet suen?”

    En ja, dit is een film (een prachtige film die sowieso gezien mag worden). Het verhaal is gedramatiseerd en gemaakt door volwassenen. Het verhaal ziet er realistisch en believable uit. Het komt overeen met mijn observaties en conclusies van trendwatchers over de jongerencultuur: digitale media zijn organisch onderdeel van je leven, er is geen grens tussen de virtuele en de echte wereld, je persoonlijke profiel kan (en moet) flink worden opgepimpt (personal branding in optima forma) etc.

    @Marco

    Ik heb Missiepoo16 begin 2008 gezien en wilde erover schrijven op MF. Maar toen stond die nog niet op YouTube. Nu wel. Ik ken niet veel films die zo dicht op de tijdgeest zitten. Vandaar deze posting.


    15 februari 2009 om 07:37
    Erik

    @Serge

    Sorry, maar ik zie het ook niet zo. Het is een leuk filmpje dat een verhaal vertelt door de ogen van een 14-jarige. Een verhaal vertellen door de hoofdpersoon zich rechtstreeks tot de kijker/lezer te laten richten, is een verteltechniek die al eeuwen oud is. Dat daar nu een virtuele webcam voor wordt gebruikt is grappig, maar in mijn ogen niet meer dan dat.

    Op geen enkele manier zie ik aanwijzingen dat sociale netwerken ervoor zorgen dat ze significant anders handelt. Voor internet bespraken meisjes ook al alles met vriendinnen en hielden ze ook dagboeken bij.


    15 februari 2009 om 12:38
    Martijn Planken

    @erik, Op zich heb je gelijk. Mensen veranderen niet zo zeer, techniek wel. Feit blijft wat @serge zegt, dat sociale netwerken zich uitbreiden van het fysieke contact op het schoolplein naar online omgevingen en terug. Naadloos op elkaar aangesloten en elkaar versterkend.

    Het filmpje gaat inderdaad niet over het internet… waarom? Omdat internet voor ons volwassenen een issue is, als digital immigrants zijn we daar erg mee bezig. Jongeren niet zij passen dit stukje digitale techniek toe alsof ze ermee geboren zijn… en in fact dat zijn ze ook. Het is een onderdeel van hun leven..

    Is dit meer van het zelfde? Ik denk het niet. Deze manier van communiceren voegt een extra dementie toe aan het al oude dagboek en het roddelen in de keet. De impact van deze vormen van communicatie gaan verder dan het schoolplein en maken dat vehalen verteld worden met meer kracht en een veel grotere reikwijdte dan voorheen.


    16 februari 2009 om 07:01
    Freerk Terpstra

    Eerlijk gezegd vind ik het heel slecht geacteerd. Het komt op mij niet geloofwaardig over.

    Waarom moest ik hier naar kijken?


    17 februari 2009 om 08:13
    els

    wat een idioot filmpje zeg…


    30 maart 2010 om 17:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!