Michel Elings (TRVL, PRSS): “Wij willen de magazine-software maken die Apple vergeten is”

15 juli 2013, 10:34

Michel Elings en Jochem Wijnands ontmoetten elkaar bij toeval op een feestje van een gezamenlijke vriend. Een dag later begonnen zij, zonder enige ervaring als uitgever of als programmeur, met de iPad-app TRVL. Tweeënhalf jaar later zit TRVL op meer dan een miljoen app installs en worden honderdduizenden magazines per maand weggezet. Met een 5 star rating. Maar daar blijft het niet bij. Nog deze zomer moet de zelfgebouwde techniek waarmee TRVL wordt gemaakt onder de naam PRSS op de markt komen. De lijst uitgeverijen met interesse bedraagt inmiddels al meer dan 10.000 namen. En wat betreft Elings is dit nog maar het begin. Te gast in Top Names spreekt hij over dromen, innovatie en creativiteit en world domination.

Dit verslag is geschreven door Leonieke Daalder (@daalder).

“Snelste database ter wereld”

Wijnands en Elings besloten na één inspirerend gesprek hun krachten te bundelen. Wijnands had ervaring als fotograaf en schrijver en Elings was redelijk ingevoerd op het gebied van Apple. Een reismagazine exclusief voor de iPad leek hen een goed plan. Met hulp van standaard software werd het eerste nummer gebouwd en binnen een maand stond het in de app-store. De app was gratis, maar de inhoud moest worden betaald. Gevolg: 1 star ratings.

“Na een maand van 1 star ratings dacht we: hier doen we het niet voor. We willen mensen inspireren en blij maken en echt gave dingen maken met elkaar. Toen hebben we het helemaal omgegooid en zijn voor het het iTunes model gegaan.” In dat model kun je artikelen per stuk kopen. De formule sloeg aan, lezers reageerden enthousiast. 1 star ratings werden 5 star ratings. Maar de software waarmee gewerkt moest worden liet volgens Wijnands en Elings te wensen over.

En dus werd besloten zelf te gaan bouwen. Met een klein team en veel enthousiasme. De eerste versie kon regelrecht de prullenbak in. “We hebben alles weggegooid en zijn opnieuw gaan schrijven. Daardoor hebben we nu de snelste database ter wereld voor magazines op iPad en toekomstige andere apparaten. Er zit veel innovatie en denkkracht binnen onze club.” Een club die inmiddels uit een man of 17 bestaat.

“Het doel is print dom laten voelen”

De zelfgeschreven software is volgens Elings niet minder dan revolutionair. “Wij gingen van drie dagen designen naar de mogelijkheid om hetzelfde in een uur te doen. (…) De workflowsystemen en vergelijkbare onzin die je niet nodig hebt, is er tussenuit gesneden.” De ambities zijn groot. ”Ik wil print dom laten voelen. Zodra print dom, is zijn we als samenleving een hele stap verder.”

En dus komt de software binnenkort beschikbaar voor iedereen die dat wil. Eerst in een beta versie, na de zomer een soft launch. En dat is hard nodig. Veel uitgeverijen vertalen hun geprinte bladen nog steeds 1 op 1 naar de iPad. Ofwel: ze maken pfd-jes. “Simpele pdf-jes kan iedereen, dus dat is de reden waarom ze dat doen”, aldus Elings. Maar PRSS moet dus anders worden: snel, klein, mooi. “Wij willen de software maken die Apple vergeten is.” Waarbij het de uitdaging zal zijn om software die nu perfect werkt voor TRVL, ook te laten aansluiten bij alleen verschillende systemen die uitgevers op dit moment gebruiken. “Wij willen gewoon de perfecte tool voor de advanced gebruiker maken. Dat het simpel, mooi en fijn wordt om te gebruiken, zodat eindelijk weer creativiteit kan ontstaan.”

“We gaan de wereld veranderen”

Het klinkt allemaal bijna te mooi om waar te zijn. Maar Elings enthousiasme is zo aanstekelijk dat je hem de overwinning gunt. Vooral ook omdat zowel TRVL als PRSS niet lijken te zijn opgezet met geld verdienen in het achterhoofd, maar zijn gedreven door passie en de overtuiging en wil om iets goeds te maken. Waarmee uiteindelijk dan ook geld zal binnenkomen. TRVL is op dit moment volledig gratis. Er wordt geld verdiend met premium content en advertenties.

Ook PRSS zal gratis worden. “Je krijgt toegang tot de backend, je krijgt je eigen app en wat gaan we doen is een fee per download vragen. Die ga ik nu niet vertellen, maar dat zal echt een bom droppen in de wereld van uitgevers. Wij gaan voor world domination.” De hele operatie wordt tot op heden gefinacieerd door enkele tonnen afkomstig van een seed ronde en angel investors. Iedereen die nu meewerkt krijgt een bescheiden inkomen. “En een droombaan, want we gaan de wereld veranderen. Wat wij willen doen is concessieloos, en dat is echt het woord van de komende eeuw. (…) Wij wilen echt de ALLERbeste software maken, niets minder.”

En dan is de iPad het eerste platform. De overstap naar de iPhone zal de markt enorm vergroten. “En dan heb je het web nog en mogelijkerwijs andere devices…Het is all there. (….) Ik hoop alleen niet dat het een kamikaze actie wordt. Wij willen de lezer blij maken en om die lezer blij te maken moet je de uitgever blij maken en om die uitgever blij te maken moet je de adverteerder blij maken. Wij hebben dat drieluik op orde.”

Dit najaar weten we meer.

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!