Mobiel bellen in het vliegtuig met Vodafone

18 september 2007, 04:35

Vodafone Nederland claimt als eerste Nederlandse operator mobiel bellen en emailen in het vliegtuig mogelijk te maken voor zijn klanten. Dat meldde Vodafone gisteren in een persbericht (oa opgepikt door NRC, bericht is via ANP verspreid).

Air France zal in eerste instantie de vliegtuigmaatschappij zijn waar Vodafone zijn klanten de mogelijkheid biedt mobiel te bellen. Andere maatschappijen als Ryan Air en TAP zullen de komende tijd volgen. Uit het persbericht:

‘Uit enquêtes onder passagiers is gebleken dat ongeveer de helft van de passagiers de tijd in het vliegtuig zou willen gebruiken om mails te kunnen versturen en telefoongesprekken te voeren. De verwachting is dat passagiers vooral van de emailmogelijkheden gebruik zullen maken. Met het oog op privacy en overlast zal telefoneren naar verwachting minder populair worden.’

Tja, privacy en overlast. Krijgen we precies dezelfde toestanden als in de trein: een oorverdovende overvloed aan persoonlijke besognes van medepassagiers? Als het goed is, gaan de toekomstige (zakelijke) gesprekken in het vliegtuig over wezenlijker onderwerpen. Want het beltarief ligt tussen de 3,50 euro en 4,00 euro per minuut. Sms is een stuk goedkoper: tussen de 0,35 en 0,55 euro per sms. Dat kan gelukkig in stilte. Het tevens geruisloze emailen en ander dataverkeer kost 12,50 euro per mb.

Bij Vodafone denken ze dat vooral de zakelijke reiziger wel oren heeft naar deze nieuwe mogelijkheid. Immers, deze reizigers hebben allemaal een Blackberry (of twee iPhones) en willen hun tijd goed kunnen besteden.

Mobiel bellen in vliegtuigen is al veel langer een issue. Dit artikel op Elsevier.nl dateert alweer van ruim twee jaar geleden. En hier op Nu.nl is de aankondiging al te lezen (zonder het nieuws van Vodafone). Uit het nu.nl artikel: ‘KLM liet weten mobiel bellen tijdens vluchten voorlopig nog niet aan te bieden. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij vindt het volgens een woordvoerder belangrijk dat passagiers in rust kunnen reizen.’ Wat dat betreft is dit artikel op Mobile Cowboys ook wel een aanrader (Mobiele etiquette voor in het vliegtuig).

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!