Mobiele operators weten niet hoe ze moeten inspelen op groeimarkt erotiek

19 januari 2005, 16:38

Seks verkoopt. De markt voor zogenaamde ‘adult content’ via mobiele netwerken zal in 2008 goed zijn voor een omzet van 1 miljard dollar. Dat is althans de verwachting van marktonderzoeksbureau Yankee Group. Ook de Nederlandse operators krijgen te maken met een toenemende vraag naar porno en erotiek, maar lijken vooralsnog weinig actie te ondernemen op deze markt.

Vodafone en Telfort verbinden strenge eisen aan de content die zij verspreiden. Orange waarschuwt klanten voor seksueel getinte inhoud. De mobiele operators bevinden zich in een spagaat tussen de technologische en commerci?le mogelijkheden aan de ene kant en een sociaal verantwoordelijkheidsgevoel aan de andere kant. Van de kinderen tussen de 10 en 14 jaar heeft inmiddels 89% een mobiele telefoon. Daarmee is dit een belangrijke doelgroep, waar echter niet alle content geschikt voor is. Orange denkt een oplossing gevonden te hebben. Onder de 18 jaar is het niet mogelijk een vast contract af te sluiten voor mobiel internet. Andere aanbieders blokkeren de inhoud voor volwassenen overdag, terwijl deze content ‘s avonds wel bereikbaar is.

Zouden de providers dezelfde fout gaan maken als philips met hun V2000 systeem. Door het erotiek stuk te negeren/weigeren werd uiteindelijk vhs de video standaard. Ik ben benieuwd.

Bron: Wireless Computing nr. 4

Alex Stil
CEO bij Reddion

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!