Mobile TV movable hype?
Mobile TV komt er nu echt aan en een succesvol voorbeeld voor deze stelling is de dienst van BskyB welke in de eerste tien dagen al een miljoen gedownloade streams realiseerde. Tijdens de Mobile Video & Television Summit in London sprak ik kort even met Neil Martin, corporate development directeur van British Sky Broadcasting Group PLC.
“Na de succesvolle startperiode heeft BskyB inmiddels een gemiddelde van meer dan 140.000 streams per dag. De dienst komt exclusief tot stand door een samenwerking met de marktleider op mobiele telefonie in de UK, Vodafone. BskyB heeft een gevarieerd aanbod programma?s met nieuws, sport en entertainment als belangrijkste waarde voor de abonnees van Vodafone. De populariteit van mobile TV on-demand is snel groeiende uiteraard mede door het feit dat de dienst in de testfase nog gratis wordt aangeboden?, aldus een verwachtingsvolle Neil Martin.
De beprijzing van deze dienst zal bepalend zijn voor het succes van deze dienst of het nu gaat om broadcasted of gestreamde content. De meningen zijn hierover verdeeld al denkt men dat de on-demandversie meer inhoudelijke waarde vertegenwoordigd dan broadcasting. Controle en interactiviteit verplaatsen het succes van iPod?s wellicht ook naar de mobiele telefoon. Flat fee?s en flat ratings lijken ook nu weer een toverwoorden al zal ook kwaliteit en dan met name de mobilebility (geschikt gemaakt voor) van content een grote rol spelen in de gebruikersbeleving en bevrediging van de consument…
sja….een vorm van mobiele tv bestaat al jaren. Neem hiervoor bijvoorbeeld de casio LCD tv’s. Is dit ooit een groot succes geworden? Zou de introductie van DVB-H als digitale broadcast variant hierop wel zorgen voor het grote succes?
Misschien ligt het eraan dat de gebruiker niet geheel de controle heeft over de content, die wordt voorgeschoteld. Misschien dat het streamen/on-demand leveren van content hier verandering in brengt. Maar ook hier is een recent voorbeeld te bedenken, welke de consument min of meer dezelfde beleving geeft. Namelijk de draagbare dvd spelers/HDD spelers, welke ik (ondanks enkele jaren aanwezigheid) nog steeds niet massaal in het straatbeeld zie verschijnen.
Zal de ipod-video door de integratie met itunes, haar aantrekkelijke vormgeving en de marketing machine van apple hier verandering in brengen?
Ik denk dat mobiele TV de concurrentie met andere media verliest in de tijd dat een gebruiker deze zou kunnen consumeren. Tijdens het consumeren van video ben je namelijk niet meer in staat om te multi-tasken (je persoonlijke bandbreedt is voor 99% benut), zoals dat bij het lezen van een krant/tijdschrift of het beluisteren van muziek wel het geval is en nog steeds de omgeving in mijzelf op kan nemen.
Adformatie
MTV Networks lanceert de komende maanden twee tv-kanalen, ‘made for mobile’, die via het UMTS-netwerk van Vodafone Live zijn te ontvangen.
Het eerste kanaal, gepland rond de komende jaarwisseling, omvat een zogenaamde ‘loop’ van zo’n 55 minuten en bestaat uit live-muziekregistraties, series en interviews. Dat meldt vakblad Adformatie vandaag. Het gaat hierbij om een stream van deels nieuwe en deels bestaande MTV-content. Mogelijk wordt daar later ook on-demand content aan toegevoegd.
Een of meerdere maanden later komt MTV ook met een 24-uurskanaal via hetzelfde netwerk, dat MTV-muziekclips uitzendt. MTV-baas Dan Ligtvoet: ‘Dat kanaal brengt MTV zoals iedereen het kent, maar dan bedoeld voor out-of-home.’
Beide mobiele zenders blijven naast elkaar bestaan, de namen zijn nog niet bekend. De eerstgenoemde zender richt zich volgens Ligtvoet op een breed publiek van 13-35-jarigen, de tweede (muziek)zender bedient een iets jonger publiek, met 16-24-jarigen als kern. Ligtvoet maakt tevens be-kend dat MTV ook van plan is haar drie digitale kanalen via meerdere mobiele operators te gaan aanbieden. Dat zou in het eerste halfjaar van 2006 moeten gebeuren.
De lancering van de mobiele zenders is onderdeel van een wereldwijde deal tussen MTV en Vodafone, die per land verder wordt ingevuld. Ligtvoet: ‘Ik zie nog geen enorme verdienmodellen, en van het aantal gebruikers heb ik ook geen idee, maar we vinden het belangrijk om het UMTS-gebruik op deze wijze een flinke push te geven.’
Overigens heeft MTV ook plannen om, na een succesvolle zomerse test met KPN, broadcast naar mobiel te gaan inzetten. Daarbij gaat het om digitale tv via de ether.
De markt rijpen heet dat!
Je luistert niet naar wat ik probeer uit te leggen….is er uberhaupt een potentiele markt?
Roy de de marktpotentie is enorm. Ik begrijp wat je ‘uitlegt’ maar een geintegreerde tv dienst is heel wat anders dan een casio. Ook niet te vergelijken met een Ipod. Nog belangrijker, comsumptie van content wordt eenvoudiger want je kan kijken wanneer je juist niet wil/kan multi-tasken. In de trein, op de achterbank tijdens pauzes etc.
Of er een potentiele markt is? Het potentiële bereik voor mobiele TV is enorm. 80% van alle Europeanen, 314 miljoen mensen heeft een mobiele telefoon en 158 miljoen (96%) van de Europese huishoudens heeft televisie. Potentie genoeg?
Deze discussie was overigens ook aan al aan de orde toen Metro en Spits op de markt kwamen. Let wel: In NL heeft alleen al de NS een captive audience van > 1000.000 reizigers per dag.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!