MoMo Barcelona: Mobile Startups & VC’s: Opportunities in Times of Crisis

14 oktober 2008, 18:05

Mobile Monday BarcelonaDe Mobile Mondays in Amsterdam trekken altijd veel aandacht hier op Marketingfacts. Misschien interessant om eens wat aandacht te besteden aan andere Mobile Mondays. Afgelopen maandag was ik daarom aanwezig bij Mobile Monday Barcelona met de titel Mobile Startups & VC’s: Opportunities in Times of Crisis. Het evenement vond dit keer plaats in het auditorium van het Barcelona Activa centrum.

De focus van deze Mobile Monday lag, zoals de titel aangeeft, op de huidige financiële crisis en de gevolgen hiervan voor de vele mobiele Startups. Voor de inhoud van dit verhaal werden daarom drie personen van bekende lokale en actieve venture capitals uitgenodigd (Nauta Capital, Debaeque en Caixa Capital Risc) om hun visie en boodschap aan startups te presenteren. Vervolgens hebben drie startups hun product gepresenteerd, waaronder zelfs een Nederlandse; Liveskope.

Het Chinese woord voor crisis heeft 2 betekenissen: Gevaar en Kans. De eerste presentatie gaat met deze woorden in op de mogelijkheden en gevaren die hier liggen voor mobile startups. In de komende 2 tot 3 jaren van recessie is er een tekort aan geld en voor een Early Startup is dit geen goed nieuws, in de eerste 2 tot 3 jaren van ontwikkeling zijn er flinke investeringen nodig. VC’s zullen daarom minder geneigd zijn om te investeren in te creatieve ideeën. En na de afgelopen web 2.0 periode van flinke voorspoed, zijn die er helaas te veel. Probeer jij een durfkapitalist te overtuigen van je product waarbij je belangrijkste element de user base is, dan kun je het wel vergeten. Ze beschouwen dit als Russische roulette. De VC’s zijn geïnteresseerd in bewezen verdienmodellen met een hoge Return On Investment en een goede cash- en costcontrol.

Paar tips van Óscar Farrés op een rij voor mobile startups:

• Schaalbaarheid

• Think global (en kijk vooral naar Azië, minder last van crisis )

• Bewezen verdienmodellen

• Short sale cycles

Sectoren minst beïnvloed door crisis volgens Óscar:

• IT

• Entertainment & Media

• Life Sciences

• Renewable Energy

Mobile is een opkomende markt en daarom is het nu tijd om in te stappen in de markt. Men verwacht dat dit de best renderende ondernemingen zullen zijn. In deze ‘emerging sector’ zijn de volgende items keyfactoren:

• Mobile internet (maar dit bestaat toch niet?)

• Mobile Entertainment

• Location Based Services

• De ‘terminal’ van de toekomst is geen pc maar een telefoon.

De derde en laatste presentatie van dit panel door Marcel Rafart vond ik persoonlijk de meest spraakmakende. Hij wist dit te bereiken zonder enige slide te gebruiken. Zijn verhaal kwam in het kort hier op neer: “In deze tijd zal het lastig zijn om een business te starten. Er zal veel minder geld beschikbaar zijn voor de entrepreneurs en van de operators en toestelbouwers hoef je al helemaal geen steun te verwachten. Minder bedrijven zullen een hoge exit waarde hebben en er zullen als gevolg ook minder beursgangen plaatsvinden.”

Marcel geeft een aantal belangrijke punten weg. Het overleven met een minimale hoeveelheid aan geld is de absolute sleutel in de komende jaren en hij dringt er dan ook sterk op aan om continu je kostenstructuur te bekijken en de kosten te beheersen. Ten tweede: ga terug naar het begin en denk aan de klant. Denk aan het uiteindelijke doel wat je wilt bereiken. Pas je aan de wensen van de klant aan. De klant bepaalt namelijk wie uiteindelijk de winnaar is.

Hij zegt tevens dat de Wireless industrie alleen maar belangrijker zal worden. Het zal de drijfveer en basis achter innovatie zijn in de komende jaren en daarom des te belangrijker om een ‘Wireless Strategy’ toe te passen in je verkoop kanaal. Wireless technologie zal met een hoger tempo groeien dan dat de economie zich herstelt. Hij besluit de sessie met het volgende:

“Entrepreneurs will be the winners of tomorrow and Mobile will be the connector “

De volgende Mobile Monday is op 1 december in de ESADE business school en staat in het teken van Mobile Social media. Mobile Monday Barcelona wordt mede georganiseerd door Rudy de Waele, die ook een interessante presentatie gaf op Mobile Monday Amsterdam waarin hij 15 tips weggeeft voor mobile value.

Werkzaam bij Onetomarket sinds eind 2006 waar ik begon als developer maar mij nu meer ben gaan richten op Local Search en SEO. Na bijna een jaar bij Onetomarket in Barcelona te hebben gewerkt inmiddels weer werkzaam op het kantoor in Arnhem.

Categorie
Tags

9 Reacties

    media

    Dank voor het verslag Martijn, ben benieuwd hoe het de komende 2-3 jaar zal vergaan met de Nederlandse startups. Ook hier zal het investeringsklimaat flink veranderen. Iemand al enig zicht op de effecten?


    14 oktober 2008 om 18:18
    vangeest

    Op basis van wat ik gelezen en gehoord het volgende:

    – Nieuwe startups zullen moeilijker financiering krijgen. ROI, business cases worden kritisch bekeken incl. het veelvuldige genoemd advertising model.

    – M&A;frequentie zal afnemen.

    – Bestaande startups zullen kritisch worden geevalueerd. Kleine startups hebben het hier wellicht makkelijker dan grotere startups gezien de verschillen in gevraagd geld.

    – VCs en andere investeerders zullen lagere marktwaarderingen hanteren en tegelijkertijd grotere aandelenpercentages bij startups claimen. Controle wordt geintensiveerd.

    – Er komt een shake-out onder startups (ook web 2.0 en mobiel internet), alleen de marktleiders en runners up zullen vervolg-funding krijgen. Zie ook 2001/2002 maar dan wellicht iets minder ernstig omdat dit een crisis in de breedte is en minder in de diepte (Internet specifiek). Daarnaast zijn er meer startups met gezonde business modellen i.v.m. 2001/2002. 50% van de startups zal binnen 18 maanden wellicht het veld ruimen.


    14 oktober 2008 om 18:46
    media

    @Yuri: interessting!

    ’50 procent van de startups zal binnen 18 maanden het veld ruimen’; volgens mij is dat nu ook al het geval; veel startups overleven het eerste jaar niet imho.


    14 oktober 2008 om 18:52
    vangeest

    Dat kan goed. Dat zal dus nu iets hoger worden IMO. In 2001/2002 zijn 90% van de startups weggevallen. Nu zal dat naar mijn inschatting een stuk lager zijn.


    14 oktober 2008 om 18:56
    vangeest

    Deels wel, deels niet.

    Focus ligt meer op de mainstream mobiele marketing tools, minder op de niche tools en toepassingen. Omdat mobiele marketing goed meetbaar is, zijn sommige klanten juist meer geinteresseerd. Accountability van marketinginspanningen wordt nog belangrijker in komende periode. Kan mij voorstellen dat offline media daar relatief veel mee te maken krijgen.


    15 oktober 2008 om 07:43
    Claire Boonstra

    Leuk om hier ook een verslag te lezen van MoMo Barcelona. Rudy de Waele is voor ons als MoMo Amsterdam altijd een grote inspiratiebron – terecht dat hier ook aan ‘zijn’ programma aandacht wordt besteed!

    En ja, onderwerpen die ons allemaal wel bezig houden in deze spannende tijden. Interessant!


    15 oktober 2008 om 17:43
    venturo

    Reclame op een mobiele telefoon moet feitenlijk nog uitgevonden worden. De nu vaak gebruikelijke extrapolatie van ‘normale’ internetcommerce naar de handheld markt gaat het niet worden. Er zullen de komende periode hele nieuwe vormen van advertising ontstaan. Persoonlijker, relevanter en verpakt in goede door de gebruiker zelf gekozen content. Yuri heeft gelijk, het gaat uiteindelijk alleen om mainstream ontwikkelingen, niches zijn eigenlijk overbodig. Interoperatability, likeability, usability and findability zijn de sleutelswoorden voor grootschalig commercieel mobiel succes.


    15 oktober 2008 om 20:21
    martijnbeijk

    @Claire

    Inderdaad! Ik hoop dat ik ook bij de mobilemonday van 1 december aanwezig kan zijn. Dat thema dat moet alleen maar meer mensen in de toekomst gaan aanspreken.


    15 oktober 2008 om 20:23
    monique de haas

    hier komt weer de “tegenstelling” uservalue tov shareholdervalue om de hoek kijken. Waarbij de laatste lijkt te winnen. Toch geloof ik niet dat dit het juiste startpunt is. Focus op de toegevoegde waarde voor een gebruiker is essentieel. Denkende puur vanuit shareholdervalue gaan we veel adaptatie zien van bestaande content. met zo min mogelijk middelen. Het is toch heel simpel, zonder uservalue, geen gebruikers en daarom natuurlijk ook geen shareholders value. Even niet in paniek raken, goed blijven kijken naar wat waarde heeft voor de gebruiker en JA zorgen voor een zinnig businessmodel, natuurlijk gericht op wat er onder de streep overblijft. Maar dat moet je toch altijd doen..


    16 oktober 2008 om 12:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!