Nederlandse Youtube voor bedrijven?

3 april 2007, 17:13

{title}Vanavond was ik op de presentatie van TV4Business. Geinspireerd door het succes van Youtube kreeg oprichter Edo van Santen volgens eigen zeggen eind vorig jaar onder de douche een ingeving: zou je als bedrijf je videopresentatie op Youtube zetten? Of zet je via Youtube een BtB video op je eigen website. Waarschijnlijk niet dus. Aanleiding voor van Santen om direct met een aantal mensen om tafel te gaan zitten en het concept zelf uit te gaan rollen.

De ondernemer heeft grote plannen met TV4B:

De lancering van TV4B blijft niet beperkt tot Nederland. De komende weken komt het platform ook in Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten beschikbaar. En publicatie kan meertalig zodat de klant in die landen kan publiceren waar zijn (potentiële) klanten zitten.

Er zijn al een aantal leuke video’s te zien op de website. De uiteenlopende onderwerpen, producten en bedrijven geven een leuk beeld van de mogelijkheden. De site ziet er verder goed uit, misschien alleen een beetje jammer van de AdSense advertenties.

Op zich een goed idee denk ik. Ik ken zelf geen anderen die het puur gericht op de zakelijke markt ‘doen’. De vraag is even of het bedrijfsleven er al klaar voor is. Er wordt zakelijk nog niet veel met video op websites gedaan. Is dit te vroeg of is dit de gouden move op het juiste moment?

Wilbert Philippo is in 2002 begonnen met de autolease marktplaats LeaseTrader in 2004 met online bureau InfoTrade dat met 12 specialisten voor een groot aantal uiteenlopende bedrijven online strategie uitzet en implementeert. In 2015 is daar LeaseVergelijker bij gekomen, een vergelijkingssite voor autolease aanbiedingen. In 2022 zijn LeaseTrader en LeaseVergelijker verkocht aan Autoscout24.

Categorie
Tags

9 Reacties

    media

    Gijsbregt, kun jij hier wellicht iets meer over zeggen?


    3 april 2007 om 17:49
    Gijsbregt

    Ik ken dit initiatief verder niet. Online video’s voor bedrijven heeft zeker een enorme toekomst. Alles met online video heeft imho toekomst. Nu gebeurt er nog erg weinig op dit gebied en wordt er op verschillende manieren en via verschillende kanalen gepionierd. Er zijn nauwelijks gerichte platforms voor bedrijven om hun eigen video’s te promoten. De vraag waarom niet? Gat in de markt of niet interessant. Ofwel: waarom zou je concurreren met YouTube? Een bereik van 100.000-en of miljoenen tegenover de paar die er op je eigen platform komen.

    Dus ik zou het uit elkaar trekken. Gebruik YouTube als videoplayer op je eigen portal en voor het bereik via YouTube.com. Bouw een eigen portal rondom goede content (desnoods met een redactie) om kwalitatief bereik op te bouwen. Een nieuwe online video player als destination site lijkt mij overbodig.


    3 april 2007 om 18:07
    Karian

    Voor incidenteel filmmateriaal lijkt het me wel verstandig op een andere plaats dan het misschien TE publiek toegankelijke Youtube te plaatsen.

    Aan de andere kant kun je net zo makkelijk een embedded videoplayer mogelijk maken waarbij je niet linkt naar een externe site, maar op je eigen webomgeving plaatst wat je wilt laten zien…..

    En als een bedrijf serieus bezig is met videomateriaal en dit vaker wil laten zien lijkt het me veel nuttiger hier zelf in te investeren en het zelf te hosten zodat je je stats en kijkgedrag zelf kunt analyseren…..


    4 april 2007 om 05:14
    Patrick

    Ik kan me nog wel herinneren toen mijn toenmalige werkgever video materiaal online wilde hebben. YouTube vonden we toen geen goed plan omdat het amateuristisch over komt als je een filmpje van YouTube embed in je professionele site.

    Naast YouTube natuurlijk ook nog wat andere alternatieve bedacht (en weggestreept). Uiteindelijk oplossing was om het via onze websitebouwer/hoster te laten doen. Een video clip online zetten in flash met een simpele player kostte minder dan wat TV4B er nu voor vraagt. Voordeel was dat het gewoon onder onze eigen domeinnaam gehost kon worden en dat er stats waren.

    Ik kan me voorstellen dat de service handig is voor mkb’ers die slechts af en toe een film online willen hebben. Maar vraag me af of de portal toegevoegde waarde heeft.


    4 april 2007 om 05:28
    Sjorsp

    Niet echt nieuw, een vriend van mij biedt dit soort diensten al 2 jaar aan, http://www.fluxxnet.nl


    4 april 2007 om 09:58
    Vincent Drubbel

    Zakelijke Online video heeft zeker toekomst!

    Sinds 3 jaar zijn wij daar met het bedrijf http://www.Quadia.nl reeds me bezig. Quadia is gespecialiseerd in live en on demand Web TV met een zakelijke doelstelling. Ons idee is dat het hierbij niet alleen om een filmpje plaatsen a la youtube gaat, maar dat je de video in een ‘context’ plaatst. Oftewel; voorzien van relevante documentatie, gesynchroniseerde slides/animaties en interactiemogelijkheden (chat, inschrijven voor event, info aanvragen, etc..). E.e.a in je eigen in campagne of huisstijl opgemaakt Web TV portaal.

    Om van streaming media ook een resultaatgericht professioneel medium te maken is goede rapportage essentieel. Door Web TV meetbaar te maken kun je toetsen of je de vooraf gestelde doelstelling (leads genereren, uitnodigen, kennisoverdracht, etc..) ook daadwerkelijk haalt.

    Wij merken dat onze klanten prima zelf bereik kunnen genereren door gebruik te maken van eigen nieuwsbrieven/sites/campagnes en media van derden (banners/advertenties/rtv).

    Ik vind het een leuk initiatief voor eenmalige video-items, maar de vraag is of de grotere bedrijven op regelmatige basis video’s zullen plaatsen in een dergelijke omgeving, waarbij je ook niet kunt voorspellen tussen welke (home)video’s van anderen je als ‘brand’ terecht komt…


    4 april 2007 om 10:45
    Gijsbregt

    @ Vincent,

    Precies mijn gedachten. Online video komt beter tot zijn recht in een rich media omgeving. Die kan maar beter in een goed umfeld zitten. Dat van je eigen bedrijf spreekt dan eerder tot de verbeelding dan een zakelijke portal, tenzij deze laatste van zich zelf een sterk brand is.


    4 april 2007 om 10:57
    Sjors

    Het is niet professioneel voor bedrijven om je video’s via YouTube te laten lopen. TV4B heeft een whitelabel player, die neutraal in je eigen site kan draaien. Dat scheelt.

    De verantwoordelijkheid voor de hosting ligt bij StreamZilla, dus er zijn ook meer garanties over performance, hogere kijkersaantallen, betere beschikbaarheid en veel betere rapportage dan via Youtube.

    YouTube genereert geen verkeer naar je video, dat doet TV4B wel actief, dat zie ik ook als een voordeel.

    Ook een leuk detail: je kunt spoelen in de video zelfs als deze nog niet is geladen, dus er zijn tal van interactieve toevoegingen mogelijk in de toekomst. Dat lukt je niet met een eigen flashplayer en hosting vanaf een webserver die omvalt als er meer dan 10 kijkers zijn, dan is goedkoop snel duurkoop.


    4 april 2007 om 11:52
    jeroen grunwald

    Ook Brevidius is met haar applicatie Video4all al jaren bezig om organisaties de mogelijkheid te bieden om interactief met video met hun relaties/klanten te communiceren. Zie http://www.brabantinnoveert.nl waar de provincie het initiatief heeft genomen om vooruitstrevende bedrijven zich o.a. met video te laten presenteren.


    4 april 2007 om 13:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!