Nieuw! Cardagram.nl
Verzend gepersonaliseerde kaartjes met de iPhone of Android
Interessante start-ups, websites, projecten, initiatieven… we kunnen er geen genoeg van krijgen. Toch hadden deze nog geen eigen plekje op Marketingfacts. Tot voor kort dan, want startups en andere leuk initatieven hebben een eigen rubriek in een Marketingfacts-jasje, onder de simpele doch retro-naam: Nieuw! Met vandaag: Cardagram.
Delphine Prediger, waar moeten we je van kennen?
Hallo, ik ben Delphine Prediger en ik ben Global Venture Developer in het bedrijf Rocket Internet, een van oorsprong Duits incubateur. Ik werk in ons kantoor Parijs mee met het ontwikkelen van internet startups. Met Cardagram werken we in een klein team en zijn we een van de eerste mobile only apps ontwikkeld door Rocket.
Wat is het idee achter Cardagram?
Het idee van Cardagram is om de gebruikers de mogelijkheid te bieden om een leuk en gepersonaliseerd kaartje te sturen vanaf de smartphone, waar dan ook ter wereld. Cardagram-kaartjes zijn uniek doordat je op de voorkant van het kaartje een foto plaatst vanuit je smartphone-, Facebook-, of Instagram-album. Daarnaast is het makkelijk en snel in gebruik doordat je binnen enkele klikken een kaartje creëert, zoveel adressen kunt toevoegen als je wilt en je kaartje verzendt. Ook kosten onze kaartjes maar €0,99, inclusief de verzendkosten. Met het kopen van een kaartje en postzegel in de winkel ben je al gauw meer kwijt.
Waarom ben je die initiatief gestart?
We kregen het idee voor Cardagram in mei, toen de eerste zonnestralen door de wolken schenen. We realiseerden ons hoe makkelijk het zou zijn als je gewoon vanaf je telefoon een kaartje kon verzenden, waar je je ook maar bevindt, om leuke momenten op een persoonlijke wijze met elkaar te kunnen delen. Toen besloten we om de ansichkaartmarkt een tweede jeugd te geven. Het sturen van een kaartje is in veel landen nog steeds populair, maar niet zo populair als het vroeger ooit was. Uiteindelijk vinden we het allemaal leuk om een kaartje te ontvangen, maar hebben we vaak geen zin om er zelf een te moeten kopen en de juiste kaart te vinden, een postzegel te zoeken en hem daarna dan op de bus te doen. Met Cardagram pakken we al deze problemen aan, omdat je vanaf je smartphone vanuit je luie stoel, vanaf het strand, of vanaf waar dan ook, binnen enkele klikken een kaartje kunt verzenden.
Welke marketingfacts kun je ons geven?
Cardagram is gelanceerd in 4 landen. Eerst in Frankrijk en onlangs in Duitsland, Engeland en Engeland. Na een kleine 2 maanden zijn er al 20.000 apps gedownload en bijna 14.000 kaartjes verstuurd. Momenteel hebben we een iPhone-app en binnenkort komen we ook uit op de Android. En we werken hard aan een versie 2.0. We richten ons erg op mensen die graag kaartjes willen sturen en zijn dus constant bezig om de gebruikservaring te verbeteren. Doordat je met Cardagram makkelijk hetzelfde kaartje aan meerdere adressen kan sturen biedt de app ook vele mogelijkheden voor bedrijven die uitnodigingen of aankondigingen willen versturen.
Waar staat Cardagram over een jaar?
Ons doel is om Cardagram nog verder in Europa te ontwikkelen en marktleider te worden. Daarnaast gaan we ook buiten Europa kijken om van Cardagram dé nummer 1-app te maken voor het versturen van een kaartje. Daarnaast zijn we ook bezig om samenwerkingen op te zetten met bedrijven die een dergelijke app onder hun eigen naam willen uitbrengen.
Cardagram zelf uitproberen? Tot en met 30 september a.s. kun je 1 gratis kaartje versturen vanuit de app. Gebruik daarvoor de code “Marketingfacts“.
En waarom zijn ze beter dan TouchNote bijvoorbeeld? Is toch precies hetzelfde of mis ik iets?
@Deef: TouchNote komt niet aan de orde hierboven, dus ook niet of Cardagram beter zijn. En bovendien, soms hoef je niet beter te zijn om wel groter te worden (denk Video 2000 vs VHS). De tijd zal leren wie de markt gaat pakken, gok ik?
E – cards kunnen sturen is business, het gemak inderdaad op geen ansichkart in de winkel tekopen, postzegel etc. Wordt al door veel meen globally geapricieerd. Voor nieuwe ondernemers zo’n business beginnen lijkt me tough. Vanwege de al grote concurrenten.
@K.Rogers: was ook een beetje mijn punt. Er zijn er verschillende, en natuurlijk is er altijd ruimte voor ‘meer van hetzelfde’ maar het helpt meestal wel als je iets extra’s biedt, anders is het moeilijk op te boksen tegen de al bekende namen.
Er wordt geen enkele concurrent genoemd in het stuk. Maar dat zou ik wel interessante info vinden. Verder komt het mij een beetje “gesponsord” over dit item. Is dat ook zo?
Zo ja, geen probleem maar dat zou dan wel meteen het eerste verklaren.
Leuk om nieuwe klanten even een kaartje te kunnen sturen met een foto van een reeds gedaan project.
Gevaar schuilt er wel in dat de waardering wat lager is omdat het wel erg weinig moeite kost om een kaartje te versturen.
het naar de winkel gaan om een kaartje te zoeken heeft ook zeer zeker zijn charme.
@TBE: de posts in deze nieuwe rubriek “Nieuw!” zijn niet gesponsord. Het is de bedoeling van deze rubriek om nieuwe initiatieven op de markt onder de aandacht te brengen. We krijgen vrijwel dagelijks berichten over nieuwe diensten, sites en apps binnen, waaraan we lang niet altijd aandacht kunnen geven. Maar we juichen ze wel toe. Vandaar dat we deze rubriek in het leven geroepen hebben. Daarbij geven we het podium aan de mensen achter een nieuwe dienst of nieuw product. Het is dus niet de bedoeling om een overzicht te geven van de markt waarin ze zich bewegen, e.d. Dergelijke perspectieven komen al voldoende aan de orde in alle andere blogposts die we publiceren.
Ik denk ook dat de charme van een echt fysiek kaartje wel nooit zal verdwijnen! Maar het gemak van een e- kaartje sturen is zeker handig, een verscheidenheid van templates voor de gebruiker zal de waarde zeker vergroten.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!